Az elemzőket is meglepte a bővülés mértéke, hiszen alig múlt el az iparág szempontjából meglehetősen gyenge 2009-es év, a fejlemények mégis azt mutatják, a magánemberek ismét költenek számítógépre, ha kell, más elektronikai eszköz rovására is. A piaci növekedés mögött ugyanis egyértelműen az otthoni felhasználásra szánt modellek iránti kereslet élénkülése mutatható ki. A nem céges vevők körében pedig ma már egyértelmű, hogy a hordozható eszközök a nyerők, azon belül is az alig egy-két éve piacra dobott netbookok a sztárok. Ezek mostanra a hordozható PC-k piacának egyötödét képviselik.
Az üzleti számítógépek szállítói is bizakodhatnak, ott is beindult valamiféle bővülés a mindenképpen lecserélésre szoruló céges gépek révén, de a Windows 7 operációs rendszer PC-piacra gyakorolt hatása várhatóan az év második felére tolódik – vélik az elemzők. Nagy a tülekedés a gyártók között a dobogós helyekért, ahol a növekedés szempontjából a tajvani cégek vitték el a pálmát. Az Acer szerezte meg az első helyet, ehhez az egy évvel korábbinál közel 50 százalékkal több gépet kellett piacra dobnia, de az Asus nyomulása még ezt is felülmúlja, egy év alatt lényegében megduplázta szállításait, igaz, így is lemaradt a dobogóról.
Magyarországon is jól indult az év a PC-piac szempontjából. Mint korábban megírtuk, az idei első három hónapban összességében 10 százalékkal több személyi számítógép jelent meg a hazai kínálatban. Az IDC piacelemző cég legutóbbi jelentése szerint az eladások hajtómotorjai nálunk is egyértelműen a hordozható eszközök, ezekből együttvéve 28 százalékos volt a bővülés.
Az asztali gépek piacán ugyanakkor folytatódott a lejtmenet, a tavalyi közel 41 ezer darab után az idei első negyedévben kevesebb mint 30 ezer jelent meg a hazai kínálatban. Ez egyben a vállalati beruházások elmaradását is jelzi, hiszen ebből a szegmensből az utóbbi egy-két évben egyértelműen kivonultak az otthoni felhasználók, akik ma már csak hordozható PC-ket vásárolnak.
Ami az árakat illeti, itt is trendváltásra lehet felkészülni, az elmúlt években megszokott folyamatos áreróziót drágulás válthatja fel az IDC szerint. Ennek oka egyfelől a forint-euró-dollár árfolyam nagyobb mértékű ingadozásában keresendő, másfelől abban, hogy az új generációs processzorokat már magasabb áron szerezhetik be a gyártók, illetve, hogy helyenként súlyos részegységhiánnyal küszködnek, nincs elég kijelző, akkumulátor és memória.
A még mindig népszerű netbookoknak előbb-utóbb komoly konkurenciát támaszthatnak a tábla PC-k – vélik az ABI Research piackutató elemzői. Az előbbi – eredendően internetezésre és levelezésre tervezett – kategóriából azonban még mindig jelentős növekedéssel számolhatnak a gyártók, a tavalyi 36,3 millió darab után az idén közel 60 millió eladása várható. Az elektronikus könyvolvasóként is ismert tábla PC-ből, az iPadből még ebben az évben közel nyolcmilliónak az eladásával számol az Apple.
Sorok az iPadekért
Eddig több mint egymilliót adtak el az Egyesült Államokban az április elejétől kapható iPadből. Európában és Ázsiában – ahol csak a múlt pénteken indult meg az értékesítés – hoszszú sorokban várták, hogy nyitáskor az elsők között jussanak hozzá az Apple táblagépéhez, ezekre május 10-től fogadták az előrendeléseket. A cég szerint a készülék rendkívüli népszerűsége miatt kényszerültek a nemzetközi bevezetés elhalasztására Kanadában, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, Svájcban, Ausztráliában és Japánban. Az eszköz népszerűségére alapozva a brit Financial Times gazdasági napilap már elkészítette az elektronikus kiadás iPadre optimalizált változatát, amelyet eddig több mint százezren töltöttek le Amerikában. Rob Grimshaw, a Financial Times online kiadásának ügyvezető igazgatója szerint a múlt héten a digitális változatra előfizetők 20 százaléka már iPadről adta le rendelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.