BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ár trükk - Még mindig "szórakoznak velünk" az utazási irodák

Az utazási főszezon nemrég kezdődött, de néhány jól ismert fogyasztóvédelmi anomáliára már most felfigyelhetünk. Ezek közé tartozik az árfeltüntetés, aminek kapcsán vitában állnak a szakértők. Gondot okozhatnak az utasoknak a sztrájk miatt kimaradó repülőjáratok is, mivel az EU-szabályozás szerinti ellátást nem minden esetben nyújtják automatikusan a légitársaságok.

Az utazási irodák kirakataiban az idei szezonban is megjelentek a csalogatónak szánt ajánlatok. Nagy méretben vonzó összeg, alatta – sok esetben – jóval kisebb méretben további, befizetendő összegek, köztük sztornó biztosítás, napi díj, és főként a reptéri illeték.

Kérdés, hogy az ár ilyen típusú szétbontása fogyasztóvédelmi szempontból nem aggályos-e? A légitársaságok kapcsán hasonló esetben az Európai Unió már lépett, amikor kikötötte, hogy minden előre kalkulálható költséget be kell építeni a meghirdetett árba, csak az olyan, változó tételek maradhatnak ki, mint a poggyászdíj. Erre azért volt szükség, mert a légicégek az utóbbi években egyszerű trükkel próbálták vonzóbbá tenni az árakat: az úgy nevezett jegyárat rendkívül alacsony szinten tartották, miközben a külön sorban feltüntetett illetéket többszörösére emelték. A szigorúbb szabályozás nyomán ez a gyakorlat nagyjából eltűnt a légitársaságok hirdetéseiből, de az utazási irodák ajánlataiból nem.

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Gabriella szerint az ilyen típusú árfeltüntetés korrekt, hiszen az árfolyamváltozások miatt a reptéri illeték nem kalkulálható ki előle, tehát nem is lehet az alapárba építeni. 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kommunikációs igazgatója, Kathi Attila viszont úgy véli, hogy a fent vázolt árfeltüntetési módszer kimerítheti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. Hogy a hatóság milyen szabálytalanságokat tapasztalt a szektorban az idei szezonban, az egyelőre nem tudható, mivel csak a közelmúltban kezdődtek meg a főszezoni ellenőrzések.

Az árfeltüntetés kérdésében mindkét félnek igaza van – véli Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. Egyrészt a reptéri illeték összege valóban az árfolyamokkal változik, másrészt kifogásolható, ha az utazási iroda aránytalanul kis betűtípussal elrejti az alapáron felül fizetendő egyéb költségeket. Molnár Judit elmondta: korábban jó ideig divatban voltak a kilencesre végződő árak és a látszólag alacsonyabb árak pszichés hatása mind a mai napig érezhető.

Az OTP Travel vezetője szerint az utasok továbbra is vonzódnak az alacsonyabb árakhoz, annak ellenére, hogy tisztában vannak vele, hogy a látszólag kis összegekhez további költségek adódnak. A szakértő szerint az árfeltüntetési helyzet azért nem változik meg gyökeresen, mert senki nem meri megtörni az eddigi trendet és a teljes árat megjelölni, mivel ez túl nagy versenyhátrányt jelentene számára.

A Budapesti Békéltető Testület tagjaként is dolgozó szakértő hozzátette: a hazai fogyasztók számára még mindig nem egyértelmű, hogy csak ismert, megbízható, leigazolható utazási irodával célszerű szerződést kötni, ezt mutatja, hogy a Békéltető Testület előtt számtalan olyan panaszos jelenik meg, aki feketén dolgozó utazási irodával akart utazni és pórul járt.

Molnár Judit emlékeztetett: a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján ellenőrizhető, hogy az adott iroda rendelkezik-e a megfelelő engedéllyel és ezáltal az esetleges kártalanításhoz szükséges kaucióval.

Sztrájk helyzet

Az idei nyár fogyasztóvédelmi szempontból érdekes kérdéses az európai országokba tartott sztrájkok miatt esetlegesen külföldön ragadó légiutasok ügye. Mint azt Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) igazgatója elmondta, a sztrájk vis maiornak számít, ilyen esetben a légitársaságnak kell helytállnia. A visszaindulásig a cégeknek megfelelő ellátást, kommunikációs lehetőséget, és szükség esetén szállást kell biztosítania az utazóknak.

Az EFK tapasztalatai szerint egyes légitársaságok nem szívesen nyújtanak szállást, ennek költségét a fogyasztónak sokszor az utólagosan felmutatott számlával kell igényelnie a cégektől. A szakértő azt tanácsolja, hogy mindenképpen készüljön dokumentum arról, hogy az utas igényelte az ellátást a légitársaságnál.

Az EFK tapasztalatai szerint egyes légitársaságok nem szívesen nyújtanak szállást, ennek költségét a fogyasztónak sokszor az utólagosan felmutatott számlával kell igényelnie a cégektől. A szakértő azt tanácsolja, hogy mindenképpen készüljön dokumentum arról, hogy az utas igényelte az ellátást a légitársaságnál. Csillagok Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szerint az idei szezon egyik jellemző problémája lehet, hogy aránytalanul alacsony áron kínálnak az irodák olyan szállásokat, amelyeket 5 csillagosnak tüntetnek fel, holott azok valójában gyengébb minőségűek. Az OTP Travel szakértője elmondta: jogszabály kötelezi az utazási irodákat arra, hogy az egyes szállások esetében ne csak a cég által megjelölt minősítését közöljék, hanem a hazai elbírálás szerinti besorolást is. Vagyis amelyik cég nem alkalmaz ilyen rendszert, azzal nem érdemes tárgyalni. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.