Az utazási irodák kirakataiban az idei szezonban is megjelentek a csalogatónak szánt ajánlatok. Nagy méretben vonzó összeg, alatta – sok esetben – jóval kisebb méretben további, befizetendő összegek, köztük sztornó biztosítás, napi díj, és főként a reptéri illeték.
Kérdés, hogy az ár ilyen típusú szétbontása fogyasztóvédelmi szempontból nem aggályos-e? A légitársaságok kapcsán hasonló esetben az Európai Unió már lépett, amikor kikötötte, hogy minden előre kalkulálható költséget be kell építeni a meghirdetett árba, csak az olyan, változó tételek maradhatnak ki, mint a poggyászdíj. Erre azért volt szükség, mert a légicégek az utóbbi években egyszerű trükkel próbálták vonzóbbá tenni az árakat: az úgy nevezett jegyárat rendkívül alacsony szinten tartották, miközben a külön sorban feltüntetett illetéket többszörösére emelték. A szigorúbb szabályozás nyomán ez a gyakorlat nagyjából eltűnt a légitársaságok hirdetéseiből, de az utazási irodák ajánlataiból nem.
A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Gabriella szerint az ilyen típusú árfeltüntetés korrekt, hiszen az árfolyamváltozások miatt a reptéri illeték nem kalkulálható ki előle, tehát nem is lehet az alapárba építeni.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kommunikációs igazgatója, Kathi Attila viszont úgy véli, hogy a fent vázolt árfeltüntetési módszer kimerítheti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. Hogy a hatóság milyen szabálytalanságokat tapasztalt a szektorban az idei szezonban, az egyelőre nem tudható, mivel csak a közelmúltban kezdődtek meg a főszezoni ellenőrzések.
Az árfeltüntetés kérdésében mindkét félnek igaza van – véli Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. Egyrészt a reptéri illeték összege valóban az árfolyamokkal változik, másrészt kifogásolható, ha az utazási iroda aránytalanul kis betűtípussal elrejti az alapáron felül fizetendő egyéb költségeket. Molnár Judit elmondta: korábban jó ideig divatban voltak a kilencesre végződő árak és a látszólag alacsonyabb árak pszichés hatása mind a mai napig érezhető.
Az OTP Travel vezetője szerint az utasok továbbra is vonzódnak az alacsonyabb árakhoz, annak ellenére, hogy tisztában vannak vele, hogy a látszólag kis összegekhez további költségek adódnak. A szakértő szerint az árfeltüntetési helyzet azért nem változik meg gyökeresen, mert senki nem meri megtörni az eddigi trendet és a teljes árat megjelölni, mivel ez túl nagy versenyhátrányt jelentene számára.
A Budapesti Békéltető Testület tagjaként is dolgozó szakértő hozzátette: a hazai fogyasztók számára még mindig nem egyértelmű, hogy csak ismert, megbízható, leigazolható utazási irodával célszerű szerződést kötni, ezt mutatja, hogy a Békéltető Testület előtt számtalan olyan panaszos jelenik meg, aki feketén dolgozó utazási irodával akart utazni és pórul járt.
Molnár Judit emlékeztetett: a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján ellenőrizhető, hogy az adott iroda rendelkezik-e a megfelelő engedéllyel és ezáltal az esetleges kártalanításhoz szükséges kaucióval.
Az EFK tapasztalatai szerint egyes légitársaságok nem szívesen nyújtanak szállást, ennek költségét a fogyasztónak sokszor az utólagosan felmutatott számlával kell igényelnie a cégektől. A szakértő azt tanácsolja, hogy mindenképpen készüljön dokumentum arról, hogy az utas igényelte az ellátást a légitársaságnál.
Az EFK tapasztalatai szerint egyes légitársaságok nem szívesen nyújtanak szállást, ennek költségét a fogyasztónak sokszor az utólagosan felmutatott számlával kell igényelnie a cégektől. A szakértő azt tanácsolja, hogy mindenképpen készüljön dokumentum arról, hogy az utas igényelte az ellátást a légitársaságnál. Csillagok Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szerint az idei szezon egyik jellemző problémája lehet, hogy aránytalanul alacsony áron kínálnak az irodák olyan szállásokat, amelyeket 5 csillagosnak tüntetnek fel, holott azok valójában gyengébb minőségűek. Az OTP Travel szakértője elmondta: jogszabály kötelezi az utazási irodákat arra, hogy az egyes szállások esetében ne csak a cég által megjelölt minősítését közöljék, hanem a hazai elbírálás szerinti besorolást is. Vagyis amelyik cég nem alkalmaz ilyen rendszert, azzal nem érdemes tárgyalni. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.