BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még ne temessük a vezetékes telefont

A fogyasztók paradox hozzáállást mutatnak az információbiztonság terén. Egyrészt az idő múltával egyre jobban aggódnak az adataik biztonságáért, másrészt, ha egy szolgáltató kedvezményeket kínál cserébe, szívesen közlik a személyes adataikat is. Ez derül ki a KPMG 22 országban, 5 ezer megkérdezett bevonásával elvégzett, Fogyasztók és konvergencia című felméréséből.

A személyes adatok paradoxona – így összegezte a KPMG Fogyasztók és konvergencia című tanulmányában az adatkezeléssel kapcsolatos meglátásokat. A felmérés szerint jelenleg tízből nyolcan aggódnak amiatt, hogy személyes adataik illetéktelen kezekbe kerülnek. A félelmek két év alatt mintegy 8 százalékkal növekedtek minden régióban és korcsoportban.

Ugyanakkor a fogyasztók minden eddiginél nagyobb hajlandóságot mutatnak arra, hogy megosszák személyes adataikat másokkal. A megkérdezettek 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó lenne egy cégnek átadni személyes adatait, ha ezért árkedvezményt kap a szolgáltatótól.

Az adatkezelés kérdése egyre fontosabbá válik, hiszen a KPMG tanulmánya szerint több mint kétszer annyian használnak mobil eszközöket pénzügyeik intézésére, mint két éve. Mi több, a megkérdezettek csaknem fele használta már telefonját banki tranzakciók során. A mobilbankolás elterjedtsége tekintetében egyébként a Csendes-óceáni térség után Közép-Európa következik, a régióban 26 százalék állította, hogy legalább havonta egyszer igénybe vesz ilyen szolgáltatást.

Ezzel párhuzamosan a mobilos vásárlás is dinamikusan terjed: a tavalyi 10 százalékhoz képest idén már 28 százalék vásárolt a telefonja segítségével. A növekedés minden országban legalább kétszeres, és – nem meglepő módon – a korcsoportok között a 44 évesnél fiatalabbak körében nőt leginkább az e-kereskedelem szerepe.

A felmérés egyik érdekes eredménye, hogy az általános véleménnyel ellentétben a felhasználók többsége egyelőre nem szeretne megválni a vezetékes telefonjától. A megkérdezettek 84 százaléka továbbra is rendelkezik fix telefonnal és a régiók közötti eltérés nem jelentős ebben a tekintetben. És bár a fiatalok körében valamivel nagyobb a hajlandóság a kábel mobilra cserélésére, nyilvánvaló, hogy nem lehet kijelenteni, hogy az ifjabb korosztály kizárólag mobilpárti lenne. Mindössze 19 százalék állította, hogy felszámolja a vezetékes telefonját és a trend hasonló a kábel-, műholdas, illetve IP alapú TV felhasználók körében is – közülük 10 százalék nyilatkozott úgy, hogy lemondja a szolgáltatást.

A felhasználók „kábelhez” való ragaszkodása tükröződik abban is, hogy a megkérdezetteknek csak 28 százaléka vásárolt korlátlan adatforgalmat biztosító mobilszolgáltatást. A mobilelőfizetések választásánál a KPMG tapasztalatai szerint számtalan tényező (ár, roaming lehetőség, minőség, csomagkedvezmény) játszik szerepet és a fogyasztók számításba veszik a már a rendelkezésükre álló telekommunikációs lehetőségeket is, például a bekötött kábelnetet.

Ugyanakkor az internetfelhasználók nyitottak a felhő alapú szolgáltatásokra: 66 százalék használ jelenleg használja ezeket az alkalmazásokat adat-tárolásra vagy megosztásra. Ezen belül a legkedveltebbek sorrendben a fotómegosztók, az e-mail szolgáltatások, a közösségi alkalmazások és a videóportálok. A fiatalok ezen a téren sem annyira mobilak, mint azt sokan hitték: mindössze 9 százalék állította, hogy legszívesebben a mobiljáról lép a közösségi oldalakra. A „felhőben utazó” cégek számára bíztató jel lehet, hogy azok, akik nem használnak ilyen alkalmazásokat, főként ismerethiánnyal magyarázzák ezt, illetve azzal, hogy úgy érzik, nincs szükségük ilyesmire.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.