A bérleti díjak stabilizálódtak, többségében a bérlők számára kedveznek most az alkupozíciók, a bezárások mellett több új üzletnyitás történt, valamint a bevásárlóutcák kedveltsége töretlen a kereskedők körében – emelte ki a fontosabb trendeket Koroknai Szabolcs, a nemzetközi ingatlanügynökség kiskereskedelmi üzletágának társigazgatója.
2009 negatív fejleményei után a boltok forgalmának csökkenése megállt, miután az első negyedév kis csökkenését enyhe növekedés követte a második negyedévben. A lokáció szerepe a fejlesztéseknél újra felértékelődött, a tavalyi jelentős csökkenés után az első félévben az átlag bérleti díjak nem estek tovább, hanem stabilizálódtak az alacsonyabb szinten, ami nagyjából 10–50%-os visszaesést jelent a válság előtti időszakhoz képest.
Sok kereskedő még mindig nehézségekkel küzd, néhányan bezárásra is kényszerültek, mint például a Leonardo cipőbolt hálózat, vagy az Armani Café az Andrássy úton. A bezárásokon kívül azonban volt példa bővülő hálózatokra például a drogériák (DM és Rossmann), az élelmiszerüzletek terén, valamint új piaci szereplők megjelenésére is. Az állateledellel foglalkozó Fressnapf üzletlánc 8-10 bolt nyitását tervezi idén, főleg vidéki központokban, kihasználva hogy most jó áron, jó helyen tud területhez jutni. Szintén említést érdemel a Starbucks Coffee kávéházlánc, mely a legsikeresebb közép-kelet európai üzletnyitását ünnepelhette a WestEnd City Centerben, a Colliers International képviselt tranzakcióban.
Az év első felében csak két új kereskedelmi központ nyílt, az Alpha Park bevásárlópark Keszthelyen és a Family Center Vácon. Az év hátralévő részében a legnagyobb átadás a 36 000 m2-es Corvin Átrium lesz, idén ősszel. Egyéb nagy projektek is folyamatban vannak a fővárosban, mint a KÖKI Terminál és a Váci1, míg többet elhalasztottak vagy töröltek.
Az első néhány hónap tapasztalata az Allee bevásárlóközpontnál, mely a tavalyi év egyetlen jelentős új átadása volt, azt mutatja, hogy a kereskedők elvárásait a meglévő sikeres központok jobban tudják teljesíteni, mint az újonnan nyílók, mert nem kell a központok felfutásával járó időszakot kivárniuk.
„A fő bevásárlóutcák, a Váci utca és az Andrássy út továbbra is a kereskedők első számú célpontjai, bár a bérleti díjak itt is csökkentek, átlagban 10, illetve 30%-al. A luxusmárkák elégedettek az Andrássy úti boltjaikkal, és több új szereplő megjelenése is várható még, amelynek kínálati oldalról nincsen akadálya, hiszen 15 üres üzlet vár bérbeadásra az utcában” – tudtuk meg Csörgő Anitától, a Colliers International budapesti irodájának kiskereskedelmi üzletág-igazgatójától.
A Colliers tapasztalatai azt mutatják, hogy a kereskedők nagyon óvatos optimizmussal tekintenek a jövőre, sokan terveznek új boltnyitásokat az átadásra váró projektekben. Az igazán jó helyszínek még mindig nagyon keresettek, de már nem minden áron: a bérlők alacsonyabb bérleti szinten érdeklődnek ezen területek iránt. Összességében nem várható különösebb változás a fent említett trendekben az év második felében, viszont a bérlői mix átrendeződésére sor kerülhet a kereskedelmi központokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.