A héthavi mérleg ugyanakkor csak 9 százalékos forgalombővülést mutat a bázishoz képest, ám egyik napról a másikra fellendítette a keresletet a március 8-án életbe lépett roncsautó program.
A közel egy éves tervezgetés után eredetileg november 11-ig meghirdetett program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott egyes modellekre azoknak, akik becserélik legalább 10 éves autójukat. A szakemberek nyolc hónap alatt 200 ezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását és a határidő év végéig való kiterjesztését jelentették be. Elemzők emlékeztetnek ugyanakkor, hogy a tendencia megfordulása várható, hiszen a kereslet az erdőtüzeket megelőzően lendült föl.
Az orosz GDP 1 százalékát, mintegy 15 milliárd dollárt is elérheti a hőhullám, az erdőtüzek és a szárazság miatti közvetlen kár – írja elemzőkre hivatkozva a Kommerszant üzleti lap. A veszteségek a termelés visszaesésével vannak kapcsolatban, de az ipari termelésre vonatkozó júliusi adatokat csak a jövő héten teszi közzé az orosz statisztikai szolgálat. A GAZ-csoport Nyizsnij Novgorod-i gyárában – ahol a Volga személykocsik és a Gazelle furgonok készülnek – például két hét szabadságra küldték a dolgozókat július végén. Egyelőre nincs hír arról, mikor kezdhetik újra a munkát, viszont a cég már jelezte, a gyár ismételt indítása után hat napos munkahéttel fognak dolgozni, hogy a havi termelési mennyiség elérje a 8-10 ezer darabot.
Ami az állami autócsere programot illeti, nem is csoda a kormányzati pénztár megnyitása, hiszen 2009 végére az orosz személyautógyártás teljesítménye 60 százalékkal esett a megelőző évhez képest. És noha a legkelendőbb márkák listáján számos külföldi cég nevével találkozhatunk, a tíz legkelendőbb modell közül kilencet helyben gyártottak. Az elmúlt öt év során az újautó piac bővülésének motorjai a külföldi márkák voltak, elsősorban annak köszönhetően, hogy szinte minden nagyobb gyártó létrehozta saját vagy vegyesvállalati termelőüzemét Oroszországban.
A vitathatatlan piacvezető, a Lada gyártója, az AvtoVAZ 60 százalékkal több kocsit gyártott a múlt hónapban, mint egy évvel korábban. A cég számára éppen idejében érkezett a roncsautó program, hiszen a tavalyi értékesítése 44 százalékkal 350 ezer darab alá esett, és hasonló arányban zuhant árbevétele is. A cégcsoport üzemi vesztesége háromnegyedével nőve elérte a 45,5 milliárd rubelt. Az autóipari óriás erre az évre 583 ezer kocsi eladását tervezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.