BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ahol még mindig a Lada a kedvenc

Jelentősen, 48 százalékkal bővült az orosz személyautó- és kishaszonjármű piac az elmúlt hónapban. A tavalyi júliushoz képest 56 ezerrel több, összesen 173 ezer új kocsi került az utakra.

A héthavi mérleg ugyanakkor csak 9 százalékos forgalombővülést mutat a bázishoz képest, ám egyik napról a másikra fellendítette a keresletet a március 8-án életbe lépett roncsautó program.

A közel egy éves tervezgetés után eredetileg november 11-ig meghirdetett program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott egyes modellekre azoknak, akik becserélik legalább 10 éves autójukat. A szakemberek nyolc hónap alatt 200 ezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását és a határidő év végéig való kiterjesztését jelentették be.  Elemzők emlékeztetnek ugyanakkor, hogy a tendencia megfordulása várható, hiszen a kereslet az erdőtüzeket megelőzően lendült föl.

Az orosz GDP 1 százalékát, mintegy 15 milliárd dollárt is elérheti a hőhullám, az erdőtüzek és a szárazság miatti közvetlen kár – írja elemzőkre hivatkozva a Kommerszant üzleti lap. A veszteségek a termelés visszaesésével vannak kapcsolatban, de az ipari termelésre vonatkozó júliusi adatokat csak a jövő héten teszi közzé az orosz statisztikai szolgálat. A GAZ-csoport Nyizsnij Novgorod-i gyárában – ahol a Volga személykocsik és a Gazelle furgonok készülnek – például két hét szabadságra küldték a dolgozókat július végén. Egyelőre nincs hír arról, mikor kezdhetik újra a munkát, viszont a cég már jelezte, a gyár ismételt indítása után hat napos munkahéttel fognak dolgozni, hogy a havi termelési mennyiség elérje a 8-10 ezer darabot.

Ami az állami autócsere programot illeti, nem is csoda a kormányzati pénztár megnyitása, hiszen 2009 végére az orosz személyautógyártás teljesítménye 60 százalékkal esett a megelőző évhez képest. És noha a legkelendőbb márkák listáján számos külföldi cég nevével találkozhatunk, a tíz legkelendőbb modell közül kilencet helyben gyártottak. Az elmúlt öt év során az újautó piac bővülésének motorjai a külföldi márkák voltak, elsősorban annak köszönhetően, hogy szinte minden nagyobb gyártó létrehozta saját vagy vegyesvállalati termelőüzemét Oroszországban.

A vitathatatlan piacvezető, a Lada gyártója, az AvtoVAZ 60 százalékkal több kocsit gyártott a múlt hónapban, mint egy évvel korábban. A cég számára éppen idejében érkezett a roncsautó program, hiszen a tavalyi értékesítése 44 százalékkal 350 ezer darab alá esett, és hasonló arányban zuhant árbevétele is. A cégcsoport üzemi vesztesége háromnegyedével nőve elérte a 45,5 milliárd rubelt. Az autóipari óriás erre az évre 583 ezer kocsi eladását tervezte.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.