Szakmai konszenzus szerint a piac fejlettségének jele, hogy próbajelleggel, „online tanulópénznek” szánt befektetéssel új belépőknek már nem sikerül itt megvetni a lábukat. Internetes kereskedőportált kellő ügyességgel még most is be lehet vezetni – ahogy például a Sanoma Polc.hu-jának is sikerült –, a könyvterjesztéshez szükséges hatékony logisztikai infrastruktúrát azonban már csak nagyon komoly beruházás nyomán lehet felépíteni. (A Polc.hu ügyfeleinek a kiszolgálását történetesen az Alexandra Online-t is tulajdonló Pécsi Direkt végzi).
Könyvterjesztői körökben régóta nyilvánvaló, hogy a 2010-es évek kereskedelme az online értékesítésről szól majd. Starcz Ákos szerint a Bookline helyzete annyiban különleges, hogy ők mindig is online piacvezető pozícióra törekedtek. Amikor ezt elérték, a tulajdonosok folyamatos tőkeemeléssel erősítették a vállalkozást, hogy az újabb és újabb internetes részpiacokat hódíthasson meg. A tudatos vállalkozásépítés nyomán a Bookline-nak sikerült elkerülnie a nagy könyvterjesztők többségére jellemző úgynevezett kannibáldilemmát. Azt, hogy az online szegmens térnyerését a hagyományos kereskedelmi részleg úgy élje meg, hogy az az ő rovására történik. Bármennyire is valódi a kannibáldilemma, Starcz Ákos arra figyelmeztetett: az alapja az online és az offline egymást kizáró bővülését illetően hamis. Marketinges tapasztalataik szerint kereskedelmi sikerük nem kis részben azon alapszik, hogy olyan vásárlói rétegeket sikerült szolgáltatásaikkal elérniük, amelyek hagyományos terjesztői hálózatban meg sem fordulnak. A webauditálók naponta 400 ezer– 1 millió látogatást regisztrálnak a Bookline honlapján, hírlevelüket 350 ezer példányban küldik szét. Ezek alapján vásárlóik többségét 25 évesnél idősebb, városi nőként határozzák meg – ez nagyjából megfelel az offline könyvvásárló közönség paramétereinek. Finomabb vizsgálatok azonban kimutatták: törzsközönségükben két olyan csoport is jelentős súllyal képviselteti magát, amelynek tagjai hagyományos hálózatban alig vagy egyáltalán nem vásárolnak. Az egyik ilyen – vásárlásban egyébként rendkívül aktív – csoport a kismamáké: ők korlátozott mozgási lehetőségeik miatt élnek nagy előszeretettel az internetes vásárlás lehetőségével.
A másik csoport a tizenéveseké, ők alkotják a Bookline nyolc-ezres facebookos rajongói táborának derékhadát. Internethasználatuk jelentősen eltér az idősebb generációkétól: nem csupán több időt töltenek a virtuális térben, társas életük nagy részét a közösségi oldalakon élik. A Facebook alatt futó interaktív programokon keresztül tartják a kapcsolatot környezetükkel, rajta keresztül értesülnek a világ történéseiről. Ők a Bookline Facebook-reklámjaiból szereztek tudomást a most dúló vámpíroskönyv-őrületről, ezért a Bookline-nál is vásárolták meg a szóban forgó köteteket – Starcz Ákos szerint korántsem valószínű, hogy korábban offline könyvesboltokhoz bármilyen kötődésük lett volna.
Magyar Amazon
A Bookline jogelődje 1999-ben alakult, online könyvkereskedéssel csak 2002 óta foglalkozik a cég. Márffy György kezdeményezésére akkor tették fel a Múzeum körúti Központi Antikvárium kínálatát az internetre, ezt bővítették 2003 elejétől jutalékalapon több budapesti antikvárium kínálatával, az év végén pedig az új könyvek online terjesztésébe is belevágtak. A konkurencia által „gerillataktikának” nevezett árengedményeik, ingyenes házhoz szállításuk nyomán forgalmuk 2002 és 2006 között évről évre megháromszorozódott – a 2006-os tőzsdei bevezetés idején már meghaladta a másfél milliárd forintot. A szolgáltatásaik kínálatát ezután is folyamatosan szélesítették: Dietrich Tamás vezetése idején négy átvevőboltot nyitottak a fővárosban, 2007-ben pedig belevágtak a könyv-nagykereskedelembe is. Most nyáron vezetik be e-book szolgáltatásukat, amelynek segítségével a vásárlók meghatározott számú számítógépre letölthetik a megvásárolt könyvtartalmat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.