A kereskekedőket és gyártókat egyaránt az érdekli, miként hat az elektronikai termékek forgalmára a világválság. Rohrböck András, az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója piackutatási adatok alapján nyújtott világpiaci körképet.
- Melyek manapság a legkelendőbb cikkek?
- A mobiltelefon, a számítógép és a lapos tv a világpiac egyharmadát teszi ki, de nagyon megy a laptop, a monitor és a nyomtatópatron is. Csupán ezek első féléves forgalombővülése 13, 11 és 6 százalékos volt. A kis háztartási gépekből az idén várhatóan 33 milliárd euró értékben vásárolnak, és elemzők szerint a fenti érték negyedét fedik le a porszívók, 24 százalékos lesz a szépségápolási cikkek forgalma, és 17 százaléknyival részesednek a különféle kávégépek. Nyugat-Európa és Észak-Amerika piaca ugyanakkor telített, és a prognózisok szerint India és Kína a növekedés motorja, valamint fejlődni fog Kelet-Európa is a válság után.
- De a telített piacokon a legnagyobb a vásárlóerő, és a gyártók onnan is várnak bevételt.
- Természetesen, ezért folyamatos a termékfejlesztés. Mert az igaz, hogy egyre nő az átlagos tévézési idő: a világátlag tavaly már 192 perc volt naponta. De ez önmagában még nem gerjeszt keresletet. Az új technológiák tartják mozgásban a piacot, hiszen például az idén az öt évvel ezelőttinél 56 millióval több, 243 millió tévé kel el világszerte, és ebből 174 millió lesz az LCD-készülékek száma, ezekből öt éve csak 20 millió talált gazdára. Az újabb keresletugrást a 3D-től várják, de annak terjedését lassítja, hogy még nem készült elég film ezzel a technológiával. Az ágazat közeljövőjét tehát a digitális televíziózásra való átállás 2012. januári időpontja, az internettévézés terjedése, valamint a 3D-s tv- és DVD-technológia várható terjedése határozza meg. Az Euronics azzal követi a trendet, hogy egy hónapon belül megkezdi az olyan – az előlapon kamerával és mikrofonnal ellátott – tévék árusítását, amelyekkel a készülék előtt ülve társaloghatunk a Skype-on.
- A futball-világbajnokság ugyan fellendítette a televízióeladásokat, de azt mondják, csupán előre hozott vásárlást generált.
- A vb-nek köszönhetően a második negyedév hónapjaiban 8, 36 és 60 százalékkal több tévé kelt el, mint az előző év azonos időszakában, azóta viszont áll a forgalom, olyannyira, hogy júliusban gyakorlatilag minden termékkör a várakozások alatt teljesített. Most a piac minden szereplője a kiutat keresi, de eltérő módon. Vannak cégek, amelyek csökkentik eladóterüket, más növeli, de egy biztos: a fogyasztóknak az idejük a legdrágább. Ezért mindenki a legközelebbi üzletben vásárolna, ahol – és ez is fontos! – legyen olyan szakértő eladó, aki segíti a gyors döntésben. A nagyon nagy üzletek hátránya az, hogy a vevő nem tud ötven billentyűzet vagy tévé közül választani. Tízből már sokkal könnyebb. Ezért az Euronics hálózat úgy tartja, hogy nem a megaboltoké a jövő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.