A KSH legfrissebb összesítése szerint az élelmiszer-napicikkeket árusító vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,8 százalékkal kisebb mennyiséget adtak el az első fél évben, mint egy évvel korábban, a júniusi értékesítés pedig 3,2 százalékkal volt kevesebb.
A Nielsen piackutató vállalat Growthreporter nevű elemzése ugyanakkor kimutatta, ezzel a folyamattal Magyarország nincs egyedül: tíz fejlett európai államban is kevesebb élelmiszert adott el a kiskereskedelem a második negyedévben. Mint azt Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója kiemelte: a forgalmi érték is tíz országban csökkent az említett időszakban.
A görög, német, holland, svéd, dán, olasz, norvég, cseh és lengyel piacon kelt el Magyarországon kívül kevesebb élelmiszer-napicikk, míg a legnagyobb arányú mennyiségi növekedést a török és szlovák (4-4 százalék), spanyol, svájci, portugál és ír piac (3-3) érte el a második negyedben a múlt évi azonos időszakhoz képest.
A 21 vizsgált ország inflációja a tavalyi harmadik és negyedik negyedévi 1,3 százalékos átlag után az idei első negyedben 0,5 százalékra csökkent, a másodikban 0,8-re emelkedett. Magyarországon az élelmiszer-kereskedelem átlagára 0,6 százalékkal mérséklődött a második három hónapban a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva.
A magyar fogyasztókra nem jellemző az impulzív vásárlás. Az előre nem tervezett vásárlásra ugyanakkor nagymértékben számíthatnak a hipermarketek, ezért teszik ki az akciós termékeket az áruházak leglátogatottabb folyosóira. A GfK Hungária Shopper VIP kutatása szerint mindenesetre a magyar fogyasztók 82 százaléka állítja, hogy vásárlásait tudatosan, előre tervezi meg. Hasonló eredményre jutott a piackutató Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban is. A déli régióban pedig inkább a nézelődő vásárlást kedvelik. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.