Az elmúlt évhez képest csökkent a hamis termékek iránti érdeklődés a magyar lakosság körében – legalábbis ez derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) legújabb országos, ezerfős reprezentatív felméréséből. Ennek tanúsága szerint a megkérdezettek 19 százaléka talán, míg 5 százaléka bármikor nyitott lenne kalóztermék megvásárlására.
Az árucikkek közül a hamis ruházati termékek iránt a legnagyobb a kereslet, ennek beszerzését minden negyedik vásárló elképzelhetőnek tartja. Az eredményből az is kitűnik, hogy a nem eredeti ruházati árut nem is igazán tekintik hamisítványnak a fogyasztók, hiszen jó néhányan voltak, akik az általában megfogalmazott hamis cikktől elzárkóztak, az ilyen ruházati termék iránt viszont nyitottak voltak.
A legnagyobb javulást mégis éppen a ruházati termékek esetében tapasztalták a felmérés készítői, mivel csaknem kétszeresére nőtt azok aránya, akik elutasítják a hamisítványokat. A CD/DVD-k esetében a hamisítványt elutasítók aránya 29, míg az illatszerek esetében 27 százalékkal nőtt. A számítógépes programoknál szintén érzékelhető a pozitív elmozdulás, hiszen itt 23 százalékkal nőtt a legális forrást támogatók aránya.
A hamisított élelmiszerek és a gyógyszerek nagy elutasítási aránya továbbra is növekvő tendenciát mutat. Hamis, bizonytalan eredetű élelmiszerre csak a lakosság 8, míg ilyen gyógyszerre a lakosság mindössze 5 százaléka lenne nyitott.
A kalóztermékek iránti nyitottságot a felmérés szerint erősen befolyásolja az életkor. A fiatalok és a fiatal középkorúak az átlagosnál sokkal nyitottabbak, míg a középkorúak és az idősek jóval elutasítóbbak. Amíg a fiatalok 38, addig az idősek 11 százaléka vásárolna hamis terméket.
A fogyasztói attitűdök mellett a konkrét cselekedetekre is rákérdezett a kutatás. Az eredmények szerint az elmúlt egy évben a lakosság 16 százaléka vásárolt legalább egyszer hamis terméket.
A megkérdezettek 72 százaléka szerint a hamisítványok kiszűrése érdekében gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzésre van szükség. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.