A rövidtávú intézkedés fő célja a rendszerrel való annak bevezetése óta már a harmadik éve folyó visszaélés visszaszorítása Turai József, a Magyar Villamosenergia Kereskedők Egyesülete (MVKE) elnökének tájékoztatása szerint. Most ugyanis néhány piaci szereplő kihasznál egy olyan szabályozási kiskaput, amellyel mentesül a havi piacinál mintegy két és félszer, a spotpiacinál és a jövő évi éves árnál kétszer drágább, KÁT rendszerben termelt áram átvétele, pontosabban annak kifizetése alól. Egyes kereskedők kifejezetten ebből élnek, tartják fent vállalkozásuk villamosenergia-részlegét, azáltal, hogy a ténylegesnél jóval alacsonyabb szinten jelentik le a rendszerirányító Mavirnál a következő havi fogyasztói áramigényüket, így a piaci árnál magasabb, támogatott KÁT-os áramból kevesebbet fizetnek ki.
De vannak a KÁT-rendszer előírt határidőivel trükköző felhasználók is. Az a módszerük, hogy a minden hónap 10-ig a rendszerirányítónak leadandó következő havi áramigény bejelentési határidő után írnak ki következő havi fogyasztásuk ellátását célzó tendert, tehát akkor, amikor már a nyertes kereskedő a határidőt követően „jobban” (értsd: alacsonyabb vagy nulla KÁT-mennyiséggel) tud árazni.
A szabályozás ezen hiányosságát egyrészt a ténylegestől eltérő áramigény bejelentésének szankcionálásával lehetne befoltozni, és azzal, hogy ezen szankciók bevezetésével várhatóan mód lesz a hónapon belül akár többször is leadni, azaz módosítani a várhatóan felhasználandó mennyiségét. Utóbbi lehetőségre azért van szükség, hogy a trükköző kereskedők és felhasználók ne hivatkozhassanak arra, hogy előre nem látott okból használtak fel több áramot az eredetileg bejelentettnél. Ezzel párhuzamosan a felhasználás túlzott felültervezését is vissza kell szorítani, bár ez nem jellemző a rendszerre. A Mavir és a kereskedők egyöntetű véleménye, hogy mind a felül, mind az alultervezés drágítja a rendszerirányítást, azaz a mérlegkörre jutó kiegyenlítő energia mértékét,és erős piactorzító hatást képvisel a felhasználók felé történő ajánlatadásban.
Főképpen az utóbbi fél évben tapasztalható az egy fogyasztónak jegyzett több kereskedő által jegyzett kiskereskedelmi árak közötti akár 4-6 EUR/MWh-s árkülönbség, mely a fogyasztó ellátási profiljának tényleges piaci értékét egyáltalán nem tükrözi vissza. Az MVKE korábban tett javaslatot a rendszerirányítónak és az energiahivatalnak, miszerint szankciót a 6 százalékosnál nagyobb tervezés eltérés esetén kellene fizetni, kilowattóránként 6 forintot, de ezen határértékek meghatározására pontos metodikai számításokat kell az energiahivatalnak végeznie, mely információk szerint már elkészült, és mint kormányközi anyag parlamenti elfogadásra vár, tudtuk meg Turai Józseftől.
A KÁT lényegi megváltoztatására azonban az áramtörvény (VET) módosítása részeként kerül sor, és csak ezután kerül sor az alsóbbrendű jogszabályokban a technikai részletek kidolgozására. Az új szabályozásnak azokra a kérdésekre kell választ adnia, amelyeket ma a rendszer hibájaként emlegetnek. Ilyen, hogy mely termelők, milyen feltételekkel és meddig élvezhetik az általuk termelt villamos energia kötelező és garantált áron való átvételét. Végig kell gondolni, hogy a módosítások hogyan hatnak az érintett energiatársaságokra, illetve magára a hazai energia rendszerre, s hogy az új rendszer mennyiben szolgálja a KÁT-tal kapcsolatban meghirdetett, állami célokat. Határozni kell arról, hogy egységes maradjon-e, vagy differenciált legyen az támogatás. Ha ez utóbbi, akkor mi legyen a differenciálás alapja (energiaforrás, termelési eljárás, méret, stb.).
"Mi energiakereskedők, nem energiastratégiát, vagy energiapolitikát akarunk alkotni, nem is vagyunk rá képesek, hanem a hosszú távú KÁT-modell jogszabályi szinten való kezelésén dolgozunk, ami lényegében egy modellváltoztatást takar a jelenlegi elszámolási rendszer felülvizsgálatával egybekötve annak érdekében, hogy csökkenthető legyen a kötelező átvétel költsége, és az ezzel együttjáró kiegyenlítő energia igény is csökkenjen" – közölte Turai József az épp egy hete létrejött ad hoc bizottság munkájáról. A bizottságban, azaz a Mavir irányításával működő Kereskedelmi Szabályzat Albizottságban (KSZA) mind a termelői, mind a kereskedői és felhasználói oldal képviselteti magát. Múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szervezett többek között a hazai energiakereskedők, kapcsolt-és távhőtermelők, a GKI és az Energia Központ Kht. részvételével vitafórumot.
A fő téma az új VET volt, ennek kapcsán pedig a KÁT is. Ilyen volt például az a gyakori vád, hogy a KÁT-on keresztül tulajdonképpen az egyébként visszaszorítandó gázfelhasználást ösztönzi az állam. Holott – mint elhangzott – nem az a baj, hogy az erőművek gázt használnak az áramtermeléshez, hanem az, hogy miközben a villamos energia nagykereskedelmi ára az elmúlt évben mintegy 40 százalékkal esett, régiós összehasonlításban a német árakhoz képest még 2010-ben is min. 1 euró diszkonttal kereskedik, a hozzá szükséges importgáz ára továbbra is szokatlanul magas. A kettő közötti megawattórában számolt különbség eléri a 25-30 eurót, ami ezen erőművek piaci alapú értékesítését nagyon megnehezíti. (Igaz, a spot áramárak éves átlagban már 7-10%-kal erősebbek.)
A GKI képviselője rámutatott egy másik tévképzetre is: eszerint tavaly nem a kapcsolt energiatermelésnek köszönhetően csökkent az ország szén-dioxid kibocsátása, hanem, mert zuhant az ipari termelés. Téma volt a KÁT rendszerből kikerülő erőműtulajdonosok sorsa is. Felmerült, hogy e társaságok esetleg továbbra is a KÁT rendszerben maradhatnak, de áramukat már piaci áron kell kínálniuk. A rendszerirányító szerint a rendszerben maradó, de ártámogatást nem kapó termelők is ugyanúgy generálnak szabályozási tartalékigényt, ennélfogva rendszerben maradásukat Mavir nem támogatja. Az ésszerűség egyébként is azt diktálná, hogy a folyamatosan és tervezhetően termelt (azaz zsinór) KÁT-os áramra minél előbb a tőzsdén (a HUXP-on) keressenek vevőt a termelők. Ezzel akár már 2012-től már megszűnhetne a KÁT-os áram fizikai allokálása (kiosztása), és csak a pénzügyi elszámolást kellene lebonyolítani.
Mindazonáltal a hosszú távú célok egyike a kötelező átvétel körében termelt villamosenergia fokozatos szabadpiaci bevezetése akár a tőzsdén, akár más transzparens értékesítési platformon keresztül. A kereskedők szerint egyébként nem csak az a fontos, hogy mely termelők (megújuló energiát használók, kapcsolt termelők, vagy hulladékot hasznosítók) lesznek-e a továbbiakban a rendszerben, hanem az is, hogy milyen lesz a velük való pénzügyi elszámolás mechanizmusa, mely ahogy jelenleg is beépül a kereskedők és fogyasztók közötti szerződéses jogviszonyba elsősorban az értékesítési ár formájában.
Elhangzottak olyan javaslatok is, amelyek nehezen indokolhatók, illetve megvalósításuk torzíthatja a piacot. Ilyen lenne az úgynevezett "háztartási", azaz mikroerőművek támogatása, illetve az, hogy a legfeljebb 2 megawattos, hő-és villamosenergia termelést kapcsoltan végző termelők is kaphatnának állami támogatást. Egyöntetű volt a résztvevők véleménye, hogy elsősorban a megújulós technológiát felhasználó kapcsolt termelést lenne célszerű preferálni.
Hatály
A vitafórum fő mondanivalója volt, hogy a 2011. július 1-étől tervezett hatálybalépő VET az új belépő termelőkre fog vonatkozni, a korábban megszerzett kötelező átvételi jogosultságok az átvételi ár, időtartam és mennyiség vonatkozásában nem változnak, és 2015-ben végérvényesen lejár a földgáz bázison működő kapcsolt hő-és villamosenergia termelés támogatása, bár ez utóbbival kapcsolatban még vannak fenntartások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.