Felmérés. A válságra vezeti vissza a bevásárlási szokások megváltozását a GfK Hungária; legfrissebb felmérése szerint kissé csökkent azok aránya, akik hetente egyszer vagy többször járnak plázába, s nőtt azoké, akik legfeljebb havonta egyszer keresik fel a bevásárlóközpontokat. Ugyanakkor nem csökken a különálló boltok népszerűsége (ezek épületében csak egyetlen üzlettípus üzemel, és maga a bolt nem bevásárlóutcában van). „A magyar lakosság több mint egyharmada ezt az üzlettípust látogatja a legszívesebben. A vásárlók egynegyede a városszéli bevásárlóközpontokat választja leggyakrabban, további egyötödük pedig belvárosi plázákba jár vásárolni. Az elmúlt évhez képest kismértékű növekedést mutat a városszéli bevásárlóközpontok kedveltsége és látogatottsága, megközelítve a különálló boltokét” – mondta Kui János, a GfK Hungária szektormenedzsere.
A GfK az előző évhez képest kisebb változásokat figyelt meg az egyes bevásárlóhelyek látogatóinak anyagi helyzetében és státusában. Az önálló kisebb boltokat választók körében továbbra is a nyugdíjasok és a kis településeken élők felülreprezentáltak, ám az átlagosnál konzervatívabb, zárkózottabb fogyasztási szokások változatlanok maradtak.
A gyermekes, fiatal, kifejezetten jómódú családok „befolyása” csökkent a város határában lévő bevásárlóközpontok látogatóinak körében. Ez a GfK olvasatában egyrészről azt jelentheti, hogy ezeknek a családoknak valamelyest romlott az anyagi helyzetük a válság következtében, másrészről azt, hogy alacsonyabb, „alsó-közép” jövedelmű, idősebb (de aktív) rétegek gyakrabban választják ezt a típusú bevásárlóközpontot.
A belvárosi hipermarketek látogatóira jellemző, hogy központi lakóhelyük van, aktívak, magas az iskolai végzettségük, a válság időszakában is megőrizték korábbi életszínvonalukat, így a tavaly még átlagosnak számító, de sikerrel megőrzött jövedelmük most az országos átlag fölé emeli őket e téren.
A bevásárlóhelyek látogatói számára a három legfontosabb tulajdonságnak a termékkínálat változatossága árak szempontjából, a közelség és könnyű megközelíthetőség, valamint a hosszú nyitva tartás bizonyult. Ez a három jellemző szinte azonos súlyt kapott fontosság szempontjából, mint 2009-ben, vagyis ezek a preferenciák meglehetősen stabilnak tűnnek. A fontosabb differenciáló szempontok közé tartozik a pláza közelsége és áttekinthetősége, a magas presztízsű boltok jelenléte, valamint a szórakozási lehetőségek kínálata. A termékek változatos árfekvése és a hosszú nyitva tartás egyforma mértékben fontos.
Az is kiderült a felmérésből, hogy a vásárlók többsége nem hajlandó 30 percnél többet utazni a bevásárlóközpontba, 38 százalékuk legfeljebb 15 percet szánna odautazásra. Még az egynegyedet sem teszi ki azok aránya, akik akár fél óránál hosszabb utat is hajlandók lennének megtenni egy pláza kedvéért.
közel van/könnyen megközelíthető
hosszú nyitva tartás
könnyű benne eligazodni
van benne nagy alapterületű élelmiszerbolt
üzletek minden korosztály számára
ingyenes parkolás
sok szolgáltatás érhető el
* A vásárlók legfontosabb szempontjai.
Forrás: GfK
közel van/könnyen megközelíthető
hosszú nyitva tartás
könnyű benne eligazodni
van benne nagy alapterületű élelmiszerbolt
üzletek minden korosztály számára
ingyenes parkolás
sok szolgáltatás érhető el
* A vásárlók legfontosabb szempontjai.
Forrás: GfK -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.