A British Airways és az Iberia egyesüléséről már évek óta folynak találgatások a szakmában és a sajtóban, végül idén áprilisban írták az egyesülésről szóló megegyezést. Ezzel a tervek szerint évente 400 millió eurót takarítanak meg. A két légitársaság összesen 419 gépet üzemeltet, egyben 200 desztinációra, s évente mintegy 62 millió utast szállítanak. A fúzió a tervek szerint december végére zárul le. Az Iberia és a British Airlines már 1999 óta működik együtt. A BA jelenleg 13 százalékos tulajdonosa a spanyol légitársaságnak.
Az Americannal történő megegyezés szintén régóta várat magára. A tervek szerint a társaságok összehangolják az Egyesült Államokat, Mexikót, Kanadát, az Európai Unió összes tagállamát – így Magyarországot is -, valamint Svájcot és Norvégiát érintő járataikat. Így lehet, hogy egy utas az Ibériánál vásárol jegyet a tengeren túlra, ám az AA vagy a BA gépeire száll fel. A társaságok számításai szerint a hét milliárd dollár forgalmon fognak osztozni.
Összeolvadásokról érkeznek hírek a tengeren túlról is: az Egyesült Államok legnagyobb diszkont légitársasága a héten jelentette be, hogy 3,4 milliárd dollárért felvásárolja versenytársát, az AirTrant, amelynek központja, az ország legforgalmasabb reptereként jegyzett Atlanta. A lépéssel a Southwest a korábbinál jóval nagyobb konkurenciát jelent a szintén atlantai bázisú Delta Air Linesnak. Ezt a cég papírjainak árfolyama is mutatja: a Delta-részvények a hír hatására2,65 százalékkal 11,39 dollárra esett.
E felvásárlással igazi gigacég jön létre a piacon: a Southwest forgalma 11,2 milliárd dollárra rúgott június 30-ával végződő üzleti évében, az AirTran pedig 2,5 milliárd forint árbevételt könyvelt el tavaly. A két cég összesen 43 ezer főt foglalkoztat, s 685 gépet üzemeltet.
Jelentős változást a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai sem mutatnak a piacon. Bár a legfrissebb jelentés szerint augusztusban a nemzetközi légi utasforgalom 6,4 százalékkal, a globális teherforgalom pedig 19, 6 százalékkal növekedett az előző év azonos hónapjához viszonyítva, a szezonális hatásokat kiszűrve azonban júliushoz képest visszaesés mutatkozik: az utasforgalom 1 százalékkal csökkent, a teherforgalom pedig 0,8 százalékos mínuszt mutatott.
Az egyes régiók közül az elmúlt hónapokhoz hasonlóan augusztusban is Európa mutatta a leggyengébb növekedést az utasforgalom tekintetében, a legdinamikusabbnak a Közel-Kelet bizonyult, ahol kétszámjegyű növekedést tapasztaltak.
A légitársaságok helyzetét a sorozatok sztrájkok sem könnyítik meg. A British Airways például továbbra sem tudott a fedélzeten dolgozó alkalmazottakkal megegyezni a társaság nyugdíj hozzájárulásáról. Madridban a légiirányítók sztrájkja miatt állt le a közlekedés, akik a spanyol kormány megszorító csomagja ellen tiltakoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.