BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriások a levegőben: konszolidálódik a légi piac

Éves szinten hét milliárd dollár bevételen osztozik majd három légitársaság, miután párhuzamos járatai összevonásáról döntöttek. A British Airlines, a spanyol Iberia és az utasforgalmat tekintve a világ második legnagyobbjának számító American Airlines. A társaságok a Malévot is felölelő Oneworld szövetség tagjai. A lépés egyértelműen része a légiközlekedésben tapasztalható, a válság hatására csak egyre erősödő konszolidációnak.

A British Airways és az Iberia egyesüléséről már évek óta folynak találgatások a szakmában és a sajtóban, végül idén áprilisban írták az egyesülésről szóló megegyezést. Ezzel a tervek szerint évente 400 millió eurót takarítanak meg. A két légitársaság összesen 419 gépet üzemeltet, egyben 200 desztinációra, s évente mintegy 62 millió utast szállítanak. A fúzió a tervek szerint december végére zárul le. Az Iberia és a British Airlines már 1999 óta működik együtt. A BA jelenleg 13 százalékos tulajdonosa a spanyol légitársaságnak.

Az Americannal történő megegyezés szintén régóta várat magára. A tervek szerint a társaságok összehangolják az Egyesült Államokat, Mexikót, Kanadát, az Európai Unió összes tagállamát – így Magyarországot is -, valamint Svájcot és Norvégiát érintő járataikat. Így lehet, hogy egy utas az Ibériánál vásárol jegyet a tengeren túlra, ám az AA vagy a BA gépeire száll fel. A társaságok számításai szerint a hét milliárd dollár forgalmon fognak osztozni.

Októbertől már a közös járatok üzemelnek, a társaságok nem határoztak meg időtartamot, így akár szorosabb együttműködésre is számítani lehet. E tekintetben azonban a társaságoknak már az illetékes hatóságok vizsgálatára is számíthatnak.

Összeolvadásokról érkeznek hírek a tengeren túlról is: az Egyesült Államok legnagyobb diszkont légitársasága a héten jelentette be, hogy 3,4 milliárd dollárért felvásárolja versenytársát, az AirTrant, amelynek központja, az ország legforgalmasabb reptereként jegyzett Atlanta. A lépéssel a Southwest a korábbinál jóval nagyobb konkurenciát jelent a szintén atlantai bázisú Delta Air Linesnak. Ezt a cég papírjainak árfolyama is mutatja: a Delta-részvények a hír hatására2,65 százalékkal 11,39 dollárra esett.

E felvásárlással igazi gigacég jön létre a piacon: a Southwest forgalma 11,2 milliárd dollárra rúgott június 30-ával végződő üzleti évében, az AirTran pedig 2,5 milliárd forint árbevételt könyvelt el tavaly. A két cég összesen 43 ezer főt foglalkoztat, s 685 gépet üzemeltet.

Jelentős változást a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai sem mutatnak a piacon. Bár a legfrissebb jelentés szerint augusztusban a nemzetközi légi utasforgalom 6,4 százalékkal, a globális teherforgalom pedig 19, 6 százalékkal növekedett az előző év azonos hónapjához viszonyítva, a szezonális hatásokat kiszűrve azonban júliushoz képest visszaesés mutatkozik: az utasforgalom 1 százalékkal csökkent, a teherforgalom pedig 0,8 százalékos mínuszt mutatott.

Az egyes régiók közül az elmúlt hónapokhoz hasonlóan augusztusban is Európa mutatta a leggyengébb növekedést az utasforgalom tekintetében, a legdinamikusabbnak a Közel-Kelet bizonyult, ahol kétszámjegyű növekedést tapasztaltak.

A légitársaságok helyzetét a sorozatok sztrájkok sem könnyítik meg. A British Airways például továbbra sem tudott a fedélzeten dolgozó alkalmazottakkal megegyezni a társaság nyugdíj hozzájárulásáról. Madridban a légiirányítók sztrájkja miatt állt le a közlekedés, akik a spanyol kormány megszorító csomagja ellen tiltakoznak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.