Előkerült egy eddig ismeretlen tanulmány
Mint a sajtóból ismeretes, dr. Winkler Gusztáv fizikus (a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa) a ’80-as évek végén – a timföldgyár X. tározója alapozásának idején - Ajka és Mosonmagyaróvár térségében környezeti vizsgálatokat végzett. Ez megállapítja: a terület talaját javarészt a Torna-patak kiöntéses, mocsaras, lefolyástalan, réti jellegű ártere alkotja, amibe azonban éppen a X. tározó északi falánál beékelődik egy agyagos tömb. Ez a talaj, ha csapadékkal, talajvízzel telítődik, akkor mozog, de az eltérő összetételű és szerkezetű földdarabok más-más módon, és különböző mértékben mozdulhatnak el.
Az iszapktasztrófával kapcsolatos mai események itt
Ezek a több centiméteres elmozdulások próbára tehették a tározó falát. A kutatást végző szakember szerint ezt a feltételezést támasztja alá az is, hogy a hétfői gátszakadás a kétféle talaj találkozásánál következett be, és nemcsak a légi felvételeken található saroknál, hanem egy másik szakaszon is. Az agyagos tömbön egy olyan jelenség jöhetett létre, ami a súrlódási tényezőt nagyon lecsökkentette, és ettől jöhetett létre a katasztrófa.
A MAL Zrt. eddigi vizsgálata szerint a vállalat dolgozói nem ismerték a tanulmány tartalmát. A menedzsment kijelentette: a tervezés, valamint az ezt követő kivitelezés negatív körülményeiről tudomásuk nem volt. Az Ajkai Timföldgyár üzletrészét megvásárló MAL Zrt. képviselői hozzáteszik: a privatizációs dokumentáció, a tender kiírás erre vonatkozó információt nem tartalmazott, így semmilyen figyelmeztetést, tájékoztatást nem kaptak a fennálló kockázati tényezőről.
Az ajkai katasztrófáról minden információ egy helyen itt!
1995-ben még biztonságosnak tűnt
Ugyanakkor a vállalat szintén közleményben tudatta, hogy agy 1995-ben készült műszaki szakvélemény szerint a most megsérült X-es tároló kazetta határoló töltései megfelelő módon és megfelelő anyagból épültek. A töltések állékonysága megfelelt az előírásoknak.
Veszélybe kerülhet a hazai timföldgyártás
Az üzemeltető felhívta a figyelmet arra, hogy a gyár leállása óta eltelt hat napban olyan folyamatok indultak be, amelyek veszélyeztetik az üzem újraindítását. A MAL szerint, amennyiben a Timföldgyár egy-két napon belül nem indul újra (az Erőműnek előtte 48 órára van szüksége a gőzadáshoz), a műszaki – technológiai károk olyan szintet érnek el, amelyek hosszú távon teszik lehetetlenné a termék kibocsátást. Ez olyan mértékű piacvesztést okozhat, amely jelentősen megkérdőjelezi a Gyár életképességét, és így a helyreállítást és a kárelhárítást.
Ma kértek elnézést
A MAL a mai napon bocsánatot kért, amiért a katasztrófa utáni első napokban nem tudta megfelelő módon kifejezni együttérzését. Mint írják, szeretnék újra kifejezni mélységes sajnálatunkat a katasztrófa minden egyes áldozatának családja, sérültje és érintettje felé. Maximális erőfeszítéseket teszünk a károk megszüntetése érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.