BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai és indiai szájtok törnek a Facebook trónjára

A Facebook mintegy 500 millió „barátot” jegyez, de akad egy pár versenytársa is, elsősorban a gyorsan fejlődő országokban. A szakértők szerint a 2003-ban alapított közösségi oldal sikere abban rejlik, hogy angol nyelvű, s az amerikai kultúrát közvetíti. Indiában és Kínában azonban a helyi lakosságra – s nyelvre – alapozva több dinamikusan bővülő oldalak szereznek egyre több felhasználót.

Az indiai Ibibo az ország legnagyobb közösségi oldala, 2007 januári alapítása óta 3,7 millióra nőtt felhasználóinak száma. A szájtot üzemeltető vállalat központja, a Delhi melletti Gurgaon a semmiből kis paradicsommá változott, hiszen munkát ad a helyi értelmiségieknek. Ashish Kashyap, az Ibibo ügyvezetője szerint nem törnek nemzetközi babérokra, kizárólag a helyi lakosságra koncentrálnak. S ha India 1,2 milliárd fős népességére gondolunk, van lehetőség a növekedésre.

Az oxfordi egyetem Internet hatásait vizsgáló kutatóintézete szerint a Facebook dominanciája annak köszönhető, hogy a vállalat az angol nyelvre, s az amerikai kultúrára épít. Ennek azonban megvannak a maguk korlátai. Kína leglátogatottabb oldala például nem is egy amerikai cég, s nem is a kínai állam tulajdonában áll, hanem egy alig egy évtizede indult vállalkozásé.

A shenzeni központú Tencent Inc. által üzemeltetett tartalommegosztó portálnak 569 millió aktív felhasználója van, ez a szám tavaly óta 39 százalékkal nőtt. A közösségi oldalon, a QZone-on 50 millió főt jegyeznek. A dinamikus bővülést a befektetők is észre veszik: a Tencent részvényei a hongkongi tőzsdén 237 százalékot ugrottak tavalyhoz képest.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.