BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Régiós szerepben a Trend2

Induláskor a bérlők 70 százaléka magyar gyártó volt, mára ez 50-re csökkent

Új profilként szépségápolással bővíti a palettát a Trend2 divat-nagykereskedelmi központ. A közel kétszáz ruhagyártó és -importőr cég számára bemutatóüzletet biztosító háromszintes épület egyik szárnyában 1200 négyzetméteren nemcsak a szépségápolási cikkeket forgalmazó cégek mutathatják be rövidesen kínálatukat a fodrászok, kozmetikusok, manikűrösök, műkörmösök számára, hanem szépségszalonok is nyílnak. A Trend2 22 ezer négyzetméteres multifunkcionális épülete ugyanis nemcsak a divat-nagykereskedéseknek ad helyet, hanem ma egyetlen helyszíne a szakmai kiállításoknak is.

„Igyekszünk több lábon állni, ugyanakkor olyan profilt kerestünk, amely kapcsolódik a divatruházathoz” – mondta a Trend2 ügyvezető igazgatója, Lajtai Zsuzsa. Hozzáfűzte: „Manapság nincs olyan hely, ahol egy fodrász, kozmetikus meg tudja nézni, mi a trend, az újdonság. Ezért olyan importőr bérlőket keresünk, amelyeknek friss termékeik, szolgáltatásaik vannak. Tavaly nyáron már úgy nézett ki, hogy van elég bérlő, indulhatunk, de a válság miatt sok cég kiszállt vagy a kivárás mellett döntött.”

Az elmúlt két évben, sőt már a világválság előtt is nagyon megrostálódott a szakma: több ruházati cég tönkrement vagy ehhez közeli helyzetbe került. Ma csak azok tudnak talpon maradni, akik folyamatosan megújuló árukészlettel, a piaci viszonyoknak megfelelő áron tudják beszerezni a termékeiket – öszszegzi a több mint 80 százalékos kihasználtságú Trend2 ügyvezetője, kiemelve, hogy induláskor a bérlők 70 százaléka magyar gyártó volt, mára ez 50 százalékra csökkent. Amikor a magyar kiskereskedők forgalma a válság hatására tavaly nagymértékben visszaesett, és kevesebbet vásároltak a Trend2-ben, jöttek a szlovákiai partnerek – főleg, amikor a forint nagyon gyenge volt. A nagykereskedelmi központ bérlőit ők mentették meg az elmúlt évben. Lajtai Zsuzsa hozzáteszi, hogy a 2002. szeptemberi nyitás óta az volt a nagykereskedelmi üzletházat felépítő és működtető Fashion Center Budapest Kft. stratégiai célja, hogy a határokon túlról is vonzzák a kereskedőket. Sokat fordítottak erre: Szlovákiában, Csehországban minden kiállításon megjelent a cég, folyamatosan hirdettek, de persze az uniós csatlakozás is jól jött, és az is, hogy Szlovákiában már bevezették az eurót. Szerencsére már a világválság kitörése előtt sikerült a háznak betöltenie egy afféle regionális nagykereskedelmi központ szerepet. Így az említett országok mellett Romániából és Ukrajnából is jönnek ide kereskedők.

A magyar ruházati piac szereplői tavaly azt mondták, az az év volt a mélypont, így sokan abban reménykedtek, hogy ez az esztendő ennél csak jobb lehet. A várakozásokkal ellentétben azonban a lejtmenet az idén is folytatódott. Az összforgalom csökkenése ellenére a ruházati láncok, a diszkontok, a hipermarketek, valamint a távol-keleti boltok és piacok növelték részesedésüket.

A sok kínai áru mindenképpen visszavetette a szakmát, hiszen egyre többen jöttek és egyre jobb minőséget árusítanak – válaszolta Lajtai Zsuzsa arra a kérdésre, hogy mi hatott károsabban a magyar termelők és kereskedők forgalmára: a válság vagy a kínaiak?

A ruházati termékek és lábbelik kiskereskedelmi forgalma a 2006-ig tartó folyamatos növekedés és a 2007–08-as stagnálás után 2009-ben első ízben mutatott jelentősebb visszaesést. Mindazonáltal a 95,9 százalékos mutató jobb a műszaki cikkek 91, sőt még az egész kiskereskedelemre vonatkozó 94,6 százalékos indexnél is.

A magyar fogyasztók – többek között a nagymértékben csökkenő vásárlóerő miatt – 2009-ben mintegy 8 százalékkal költöttek kevesebbet ruházkodásra, mint egy évvel korábban. A visszaesés az év első felében több mint 10, a második felében pedig kevesebb mint 5 százalékot tett ki – idézi a GfK Hungária Piackutató Intézet FashionScope című tanulmányát Lajtai Zsuzsa. Ekkora mértékű visszaesés Európában csak Spanyolországban következett be, míg a szomszédos Ausztriában mindössze alig 3 százalékkal, Csehországban pedig valamivel több mint 4 százalékkal zsugorodott a piac. A nagyobb nyugat-európai országokban ennél is kisebb volt a visszaesés. Kivételt képeznek a skandináv országok: ebben a régióban nőtt a ruházati piac nagysága. Magyarországon ez év első felében további több mint 6 százalékos volt a zsugorodás, így a piac nagysága 135 milliárd forintra szűkült a tavalyi első fél év 144 milliárdjáról.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.