A Figyelő TOP 200 listáján szereplő kétszáz magyar vállalat átlagos árbevétele 152 milliárdról 137 milliárd forintra csökkent 2009-ben. Az árbevétel visszaesésével arányosan szállt lejjebb a bekerülési küszöb: a TOP 200 listára ezúttal már 26 milliárd forinttal fel lehetett iratkozni. A 2008. évi rangsor szereplői közül a cégek nyolcadának így sem sikerült az aktuális határérték felett teljesítenie - áll a kiadványban.
A 26 új név közül 7 vállalatot annyiban nem tekinthetünk valójában újnak, hogy adataik ismeretében a korábbi ranglistán is szerepeltek volna. Közülük kiemelkedik a Nokia Komárom Kft., amely hosszú évekig a 3. pozíciót foglalta volna el, ha forgalmi adatait nyilvánosan lehetett volna kezelni. Tavalyi teljesítményével a Nokia szűk 3 százalékkal megelőzte az Audi Motor Hungaria Kft.-t, s ezzel egyből a második helyen debütált. Vezető pozícióját 2009-ben is megőrizte a MOL Nyrt., melynek árbevétele közel 9 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
A legnagyobb 200 vállalkozás által megtermelt bruttó hazai termék értéke az elmúlt évben – a világgazdasági válság dacára – közel 4600 milliárd forintot tett ki, a csökkenés így mindössze 4,4 százalékos. Ezzel szemben a többi magyar társas vállalkozás (354 ezer kettős könyvvitelű cég) bruttó hozzáadott értéke mintegy 6 százalékkal apadt. A fenti ütemkülönbségből adódik, hogy a legnagyobbak részesedése a megtermelt GDP-ben megnőtt, s elérte a 36,5 százalékot.
Állami vagy önkormányzati többségi tulajdonban lévő vállalatból 17 található a ranglistán, míg a belföldi többségi társasági tulajdonú cégek száma 21-re bővült. Az MVM rekordösszegű üzemi nyereségének köszönhetően a 17 vállalat együtt 14 százalékos eredménytöbbletet ért el. A magyarországi vállalkozások saját vagyona a válságév ellenére is 5,9 százalékkal gyarapodott.
A Top 200 körbe tartozók együttes saját tőkéje ennél nagyobb mértékben, 8,5 százalékkal bővült. Mivel e mutatót a legnagyobb súllyal a mérleg szerinti eredmény növelte, így feltételezhető, hogy a vállalatok jelentős része a későbbi évekre „tartalékolt”.
Drasztikus exportvisszaesést okozott a magyar gazdaságban a nemzetközi válság: a hazai vállalati szektor együttes kivitele 2009-ben a korábbi év 84,6 százalékára esett vissza; a csökkenés mértéke meghaladta a 3180 milliárd forintot. A toplistán szereplő cégek együttesen 12,3 százalékos exportvisszaesést könyveltek el. A Top 200 cégnél sokkal jobban megviselte a válság a többi társas vállalkozást: körükben csaknem 21 százalékos volt a zuhanás 2008-hoz képest, ha nem számoljuk a 200 legnagyobb árbevételű céget. Így a Top200 szerepe tovább nőtt az exportban, súlyuk e téren rekord részarányt, 68,7 százalékot ért el. A legnagyobb exportőr a magyar kivitel mintegy 12 százalékát produkáló Mol, amelynek a konszolidált adatok szerinti kivitele az átlagnál jóval kevésbé, mindössze 5,6 százalékkal csökkent.
A nyereségmutatókat vizsgálva a legnagyobb meglepetést az üzemi eredmény okozza. Egyrészt mindössze 4 társasággal bővült a veszteségesek köre, másrészt a 153 nyereséges vállalkozás 1560 milliárd forintos összprofitja 100 milliárddal meghaladta meg az egy évvel korábbit. A 47 veszteséges cég ugyanakkor 120 milliárddal több ráfizetést hozott össze. Így a 2009. évi nyereség és veszteség pozitív előjelű szaldója 1270 milliárd forintra rúg; egy évvel korábban mindössze 1 százalékkal sikerült ennél jobb eredményt elérni.
A Manager Magazin régiós top 500-as listájában 83 magyar válalat szerepel, amelyek közül a fenti rangsorhoz hasonlóan a Mol, a Nokia valamint az Audi. Őket a GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. követi, amely a magyar negyedik helyet szerezte meg, összesítésben pedig a tizenhetedik a régióban és ezzel nagyot lépett előre a tavalyi negyvenegyedik helyről.
Az első tíz magyar vállalat között szerepel olaj- és gázipari (E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.), elektronikai (Samsung) és egy kereskedelmi cég is (Tesco Global Áruházak), azonban ebből a körből kiesett egy autógyártó (Magyar SUZUKI Zrt.) Ha a top ötszázas listából kihúzogatjuk a multicégek leányvállalatait, akkor kiderül, hogy kevés az olyan innovatív régiós vállalat, amely ki tudja magát nőni.
A térségben Csehország ügyes volt, mert az, hogy bizonyos szektorokban megtartották a hazai gyártást, a nemzeti tulajdont, jó döntésnek bizonyult. Ugyanakkor Horvátországban legendásan nem engedtek be külföldi befektetőket, a kiskereskedelmi láncok megmaradtak nemzeti kézben, és most ők is ugyanúgy szenvednek, mint a liberalizált gazdasági modellt követő országok” – teszi hozzá Bagyura András a Coface Hungary kereskedelmi vezetője.
Itthon az elmúlt húsz évben nem volt olyan folyamatos gazdaság- és ezen belül külgazdaság-politika, amely érdemben előrevitte volna az ügyeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.