Három-négy éve még meglehetősen pesszimistán látták a független elemzők a távközlési cégek informatikai piacra lépésének a lehetőségét, még ennél is negatívabban ítélték meg annak jövőbeni eredményességét. Akkoriban a Gartner amerikai piackutató különösen az IT-profilú akvizícióktól óvta a telefontársaságokat. A távközlés és az informatika egymásra találása viszont ma már nemzetközi gyakorlat, az elemzők sem látják már olyan borúsan e téren a jövőt. Az ágazatok konvergenciájának a folyamata ugyanakkor általában nem a teljes IT-kompetenciát öleli fel, hanem inkább az infrastruktúra-alapú üzleti területeket, amelyeken a telefontársaságoknak maguknak is jelentős kompetenciáik vannak.
A következő három évben a tendenciát alátámasztandó a nemzetközi előrejelzések szerint a mobilalapú informatikai alkalmazások tömeges megjelenése lesz a jellemző, de hasonló megugrásra lehet számítani a gépek közötti (M2M) integrált IT-mobil megoldásokban is. További növekedést célzó területek, amelyeken a két iparág egymásra talál, a felhőalapú (cloud) és a menedzselt szolgáltatások lehetnek.
Magyarország legnagyobb távközlési csoportja, a Magyar Telekom (MT) idejekorán ismerte fel a konvergencia szükségességét, sőt mára már a fő tulajdonos Deutsche Telekom is követendő modellként tartja számon a magyar leánycég IT-törekvéseit – mondja Szűcs Roland, az MT vállalati szolgáltatások üzletágának gazdasági és marketingigazgatója. (A német anyacég számára sem ismeretlen ugyanakkor ez a terület, hiszen éppen tíz éve annak, hogy megvásárolta a Daimler-Benz IT-profilú leányát, a Debist, majd integrálta T-Systems üzletágába – a szerk.)
A motivációt, hogy a Magyar Telekom az informatikával is behatóbban kezdjen el foglalkozni, a piaci körülmények teremtették meg. A magyarországi távközlési piacon zajló trendek az átlagosnál sokkal erősebb versenyről árulkodtak. Ebből adódóan az MT számára sürgetőbb volt olyan piacokra belépni, ahonnan további bevételre és nyereségre tehet szert – emelte ki Szűcs Roland. Hozzátette: amikor eldőlt az IT-irány, kívülről csak figyelmeztető jelzéseket kaptak, miért is ne csinálják. A Gartner akkori tanulmánya alapvetően megpróbálta lebeszélni a piaci szereplőket a tervezett lépésről. Elemzői figyelmeztettek: ha a cégek nem kellően körültekintők, „csöbörből vödörbe eshetnek”; az IT-szolgáltatások piaca is telített, kiélezett a harc az ügyfelekért. Emlékeztettek arra is, hogy a telco–IT üzletek eddigi története nem fest túl rózsás jövőképet a hasonló lépést fontolgatók számára, a felvásárlásokkal végződő infokomkonvergencia-ügyletek többsége kudarccal végződött. Ennek kapcsán a jövőre nézve sem biztattak túl sok jóval. Feltételezéseik szerint a további üzletek 70 százaléka három éven belül vagy teljes kudarccal végződik, vagy sikertelennek bizonyul az elvárt üzleti szinergiák érvényesítése kapcsán.
Számos megszívlelendő tanáccsal is szolgáltak azonban a bátrabbaknak. Elsőként az üzleti megfontolások alaposságára hívták fel a figyelmet, kiemelve: ha a felvásárlás egyedüli célja csupán az, hogy az informatikai szolgáltatási profil csak kiegészítője legyen a távközlési szolgáltatási portfóliónak, ez nem jelent lényegesen új értékteremtést.
A Magyar Telekomnál mindezek ellenére úgy döntöttek, belevágnak, s ennek kapcsán az elmúlt években több kisebb-nagyobb informatikai profilú társaságot vásároltak fel. A vállalati szolgáltatások üzletág árbevételének közel egyharmada származik az IT-kompetenciából 2010-ben, ez jól érzékelteti ezen szolgáltatások súlyát a portfólióban.
Az eredményesség titka Szűcs Roland szerint sok egyéb mellett főként az volt, hogy felismerték és tudomásul vették az ágazatonként eltérő működési folyamatokat és a vállalati kultúrát. Az informatika alapjában véve humánerőforrás-alapú üzlet, a távközlés viszont elsősorban infrastruktúra-alapú. Az IT-folya-matok projekt-, a telco cégekéi termék-, illetve szolgáltatásalapúak. A jövedelmezőség megítélése is más; igaz, hogy a távközlésben magas, két számjegyű az EBITDA-margin, de igen nagy az ágazat működőtőke-igénye is a szükséges készletezések, vevőkövetelések miatt, nem beszélve az infrastruktúra által igényelt 13-14 százalékos bevételarányos beruházásról. Ezzel szemben az IT-ben az EBITDA-margin gyakran inkább csak egy számjegyű, de ott nincs készletezési gyakorlat, nem raktárról, hanem szerelősorról szállítanak, és a beruházási igény is alig egy-két százalékos.
Ennek szellemében a Magyar Telekom menedzsmentje példaértékű döntést hozott, az egyébként funkcionális szervezeti felépítésű csoporton belül a vállalati szolgáltatások üzletág (T-Systems) megkapta a lehetőséget saját integritásának a megőrzésére. Ezzel az IT-piacon növekedni szándékozó T-Systems rendelkezhet azokkal az eszközökkel, amelyek egyébként az informatikai cégeknél jellemzők – húzza alá a gazdasági és marketingigazgató.
Amellett, hogy a termékek oldalán egyre halványul a határvonal az IT és a távközlés között, az üzleti modellek között is elindult a konvergencia. A legtöbb informatikai vállalkozás számára a jövőbeni növekedés fő hajtóereje a cloud szolgáltatásokban, a kiszervezésekben rejlik. Ezek azonban lényegében nem termékjellegű megújítást jelentenek, hanem az üzleti modell innovációját, hiszen termékszinten már régóta léteznek, az árazási logikájuk viszont telcós, vagyis szolgáltatásalapú. Ezekben az esetekben a cég ruház be infra-struktúrába, amit majd az ügyfelek rendszeres, általában havidíjas formában „térítenek meg”.
Az IT-profil erősítésével több ponton is jelentősen bővült a Magyar Telekom profilja az üz-leti ügyfelek kiszolgálásában, mindenekelőtt az alkalmazásfejlesztésben és a vertikális kompetenciában – hangsúlyozza Szűcs Roland.
Hozzáteszi: szemléletváltásra is szükség volt, ma már nem termékek, hanem megoldások értékesítésére van szükség. Ezen a téren várhatóan jövőre lesz az első igazi áttörés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.