BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra tör a Volkswagen

Legkésőbb 2011 szeptemberében be kívánja fejezni a Porsche Holding felvásárlását az üzletre 3,3 milliárd eurót szánó Volkswagen AG.

A salzburgi Porsche-cég rendelkezik Európa legnagyobb önálló autókereskedő láncával: egyebek között hozzá tartozik a Magyarországon piacvezető Porsche Hungaria csoport is. A VW konszern az évtized vége előtt a világ legnagyabb autóipari cégévé kíván válni, és e cél elérésében komoly szerep jut a Porsche teljes felvásárlásának.

A Louise Piech és Ferry Porsche által 1947-ben alapított kereskedelmi vállalat a március 31-én zárult üzleti évben 12,2 milliárd eurós árbevételt ért el 421 ezer gépkocsi értékesítésével. Az Automotive News ugyanakkor megjegyzi, a kereskedelmi cég hosszú ideig a Porsche és a Piech család fejőstehene volt, ám a Porsche SE – a cég és a sportkocsigyár, a Porsche AG fölötti holding – csődközelbe kerülése arra késztette a tulajdonos családokat, hogy egyezzenek bele abba, hogy a Volkswagen megvegye a holdingot. Ez utóbbi ugyanis 10 milliárd eurós adósságot halmozott fel, amikor arra készült, hogy rátegye a kezét a Volkswagen csoportra. Most pedig minden fordítva lesz.

A Porsche Holding 18 országban – egyebek között Kínában – több mint egy tucat autómárkát forgalmaz. Legtöbb kereskedője a VW AG márkáit (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, SEAT, Skoda, VW és VW haszonjármű) kínálja, Franciaországban – ahol a Porsche korábban megvette a két legnagyobb autókereskedelmi láncot – BMW, Citroen, Ford, Mercedes, Opel és Peugeot szalonok is a Volkswagen konszern ölébe hullanak a Porsche megvásárlásával. Ez persze komoly hatással lehet az európai autókereskedelmi struktúrára.

Martin Winterkorn, a VW AG irányítója ugyanis azt a célt tűzte ki, hogy a csopot a világ legtermelékenyebb, legnyereségesebb gyártója, és vezető kereskedője legyen 2018-ra. A legnagyobb autógyártó címet a Toyota hosszú nekikészülődés, és hatalmas kapacitásbővítő beruházások után éppen a világválság előtt szerezte meg az akkoriban a csőd felé tántorgó General Motorstól, de szinte bele is rokkant. A GM 80 évig számított a világ vezető gyártójának, és a Toyota 2008-ban előzte meg. Ez azonban igen sokba került a japán cégnek, hiszen a válságot megelőző időkben szinte erején felül növelte gyártókapacitását, hogy elhódítsa a kétes értékű címet.

A krízis azonban kihúzta a talajt a Toyota alól, úgyhogy  a piac összeomlása és a magas alapanyagárak miatt pedig az autógyártó évtizedek óta először lett veszteséges a 2009 március 31-én zárult üzleti évben. Ezért tavaly az új elnök, Akio Toyoda új irányt vett: vissza akarja kormányozni a birodalmat a mennyiségi gondolkodásmód felől a minőségi felé. Ennek következménye lehet, hogy a Toyota minden korábbinál több autót hív vissza – többnyire apró igazításokra – hogy "szó ne érje a ház elejét". Ezek a visszahívások azonban megtépázták a japán óriás nyereségességét, ezért a Bloomberg kalkulációja szerint az idei szeptember végéig csak a hatodik volt az iparág nyereségességi sorrendjében.

A hírügynökség által végzett számítások szerint az első háromnegyed évben a Ford profitja volt a legnagyobb, majd a Honda és a Volkswagen következett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.