BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elfogynak a használt kocsik

A használt gépkocsik piacának is ártott az új járművek forgalmának zuhanása.

Az új autók forgalmának zuhanása magával rántotta a használt autók piacát is. Ha nem vesznek új autót az emberek, a régit nem akarják eladni, úgyhogy a piac mindkét oldala áll – summázta a helyzetet Horváth Zoltán, a legnagyobb használautó-kereskedő hálózat, a 42 értékesítési ponttal rendelkező Weltauto igazgatója hagsúlyozva: miután gyakorlatilag senki sem vesz új kocsit a régi helyett, egyre aggasztóbb, hogy jövőre már egyáltalán nem lesz belföldi eredetű használtkocsi a piacon.

Noha a Porsche Hungaria csoporthoz tartozó Weltauto eladásai arányaiban fele annyira csökkentek mint az újautó-piac, ám a válságok halmozódó hatásait alaposan megérezte a hálózat is: a válság előtt még 53 volt a Weltauto-pontok száma. A csökkenés oka sok esetben az volt, hogy amikor a kereskedő készlete néhány darabra csökkent, a Weltautó javasolta a profil feladását.

Míg korábban könnyen lehetett forgóeszköz hitelhez jutni, manapság a pénzintézetek nem fogadják el a hitel fedezetéül az autót, hanem csupán a piaci érték 40-50 százalékára rúgó hitelt adnak. Emiatt országszerte nagyon kicsi készlettel dolgoznak a kereskedők – mondja Horváth Zoltán, hozzáfűzve: – Már nemigen van a piacon továbbértékesítére alkalmas használt autó, pedig nyár közepe óta nagy a kereslet. A Volkswagen konszern márkáiból a 2-3 éves jó állapotú, legfeljebb 3 millió forintos  autót egy nap megvesznek készpénzért. A nagyon olcsó autókat is keresik: 600 ezer forint alatti 10-12 éves középkategóriás kocsi szintén hamar új gazdára lel.

Az árak az elmúlt évben folyamatosan estek, az idén a stagnálás után – éppen a kínálat minimális szintje miatt – most emelkedés várható. Az emberek nemigen akarják eladni autóikat, mert többnyire olyan kedvező feltételekkel kaptak hitelt, amit ma nem érhetnének el a hitelnyújtási feltételek szigorodása miatt. Másrészt ne felejtsük el, hogy 2008 végéig az autóvásárlások esetében is mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya, ám a forint árfolyamesése miatt ezekben az esetekben a tartozás összege meghaladja az autó forgalmi értékét. Emellett az elmúlt másfél évben néhány márka akár 30 százalék fölötti árkedvezményt is alkalmazott, hogy megszabaduljon eladhatatlannak látszó készletétől, így a viszonylag olcsón gazdára talált kocsik még jó ideig nem jelennek meg a kínálatban.

A szakember úgy tudja, sok 11 évnél idősebb kocsi cserél gazdát, de jellemzően magánforgalomban és nem kereskedőkön keresztül: a kereskedők nemigen foglalkoznak 5-6 évnél korosabb autókkal.

A Weltauto hálózatban az idén értékesített autók átlagéletkora 5,5 év volt. Közülük legnagyobb számban a 2009-es és 2006-os évjáratú modellek szerepeltek, amelyek együttes aránya elérte a 30 százalékot. A tíz évesnél idősebb kocsik ugyanakkor az idei teljes forgalom 5 százalékát tették ki.

Csóri Sándor a hat márkát forgalmazó Schiller Autócsalád kereskedelmi igazgatója megerősíti, hogy eltűntek a jó minőségű, használtautók az újak piacának esése miatt. És a kevés jó minőségű használt olyan áron megy el, amit három éve elképzelhetetlennek tartottak a vásárlók. A Fabia - Astra kategória pedig egyszerűen nem kapható, illetve, ami van, olyan hiteltartozással, ami magasabb, mint a kocsi piaci értéke.

A magyar használtautópiac sajátossága, hogy folyamatosan nagy számban ajánlanak fel a pénzintézetek a hitelt nem törlesztő ügyfelektől visszavett kocsikat. Ezeket azonban többnyire szervizkönyv és garancia nélkül hirdetik meg, hiszen az tulajdonos, aki nem törlesztette a hitelt, a kötelező szervizekre sem vitte a kocsit, így az elvesztette a garanciát – hangsúlyozza Csóri Sándor.

Miután a szalonokban eladott amúgy is kevés új autó mennyiségének talán ötödét teszik ki a a régi kocsi beszámításával kötött szerződések, a Schiller Autócsalád olyan cégektől vásárol "feleslegessé vált" autókat, ahol nagy leépítések voltak a közelmúltban, így sok jármű felszabadult.

A cég a válság előtt erősítette a használtautó-profilját, és 500 darabos készlete számára külön telephelyet bérelt. Mindez már a múlté, és ma már csupán 130-150 között jár a használtjármű kínálat, ám nem csupán a piac fentiekben részletezett anomáliái miatt.  Év végére minden használtautó kereskedő igyekszik csökkenteni készletét, mert az új naptári év egyben "idősebbé" teszi a kocsikat a vásárlók szemében, és ez értékcsökkenéssel jár – mondja a Schiller csoport kereskedelmi igazgatója.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.