BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Háttér-információk

A Legjobb Munkahely Felméréssel kapcsolatos háttér-információk: története, módszertana, résztvevői, fogalommagyarázat

A Legjobb munkahely Felmérés története

- A Hewitt Associates 1997-ben állította össze első ízben a Legjobb 100 munkahely című listáját. A felmérés 2001-ben jutott el Magyarországra, Németország mellett az első európai országként. 2003-ra már átfogó globális felméréssé nőtte ki magát a kutatás: közel 30 ország alkalmazottai értékelték munkahelyüket.
- A hagyományosan nagy érdeklődést mutató ázsiai és észak-amerikai régió mellett néhány kelet-közép-európai ország is bekapcsolódott a felmérésbe, így a kiszélesedő európai részvétel 2003-ban már lehetővé tette egy közös európai lista összeállítását, illetve módot adott egy átfogó, a kontinens humángyakorlatait vizsgáló elemzés elkészítésére is.
- A felmérés 2006-ban regionális szintűvé nőtt, jelenleg hét kelet-közép-európai országban zajlik a kutatás, így a magyar vállalatok nemcsak itthon, de egyúttal a régióban is megmérettethetik magukat. A nemzetközi lista és eredmények 2011 nyarán látnak napvilágot. A szervezetek elismerése, növekvő érdeklődése mellett a kutatás maga mögött tudhatja a Szociális és Munkaügyi Minisztérium védnökségét is. A felmérést mindig is nagy sajtó- és médiavisszhang kísérte, 2007-től állandó partnerré a Világgazdaság vált.
- Bár nehéz számokban kifejezni a felmérés értékét, Magyarországon egyedülálló piackutatásnak is nevezhetjük, hiszen tíz év alatt több mint 1000 vállalat csaknem 200 000 munkavállalója és 2500 felső vezetője mondta el véleményét a munkahelyéről.
- 2010-ben a Hewitt tizedik alkalommal rendezi meg Magyarországon a Legjobb Munkahely Felmérést, immáron negyedik éve a Világgazdaság partnerségével. Az idén 148 vállalat indult a megmérettetésen, több mint 30 000 dolgozó és 764 felső vezető töltötte ki a felmérés kérdőíveit.

Résztvevők
- A résztvevők megoszlása alapján elmondható, a legaktívabbak az 50–250 fő közötti cégek voltak, a megkérdezettek több mint fele ilyen méretű. Érdekesség, hogy a vállalatok közel kétharmada budapesti.

A részvétel feltétele, módszertana
- A felmérésben való részvétel lehetősége minden, Magyarországon legalább két éve működő, több mint 50 főt foglalkoztató vállalat számára nyitott. A részvétel térítésmentes és önkéntes.
- A résztvevőknél három kérdőívet kellett kitölteniük a dolgozóknak: a dolgozói elkötelezettség és a felső vezetői auditot, a HR-auditot. A sorrend kialakításánál csak azokat a cégeket vette figyelembe a Hewitt, amelyek kitöltötték a három kérdőívet, s a dolgozói elkötelezettség kérdőív kitöltéséhez biztosították a munkavállalók reprezentatív mintáját.
- A legjobb munkahely rangsorolásához szükséges pontszámok kialakításánál 60 százalékos súlyt jelentett a dolgozói elkötelezettség mutatója. Negyvenszázalékos súlya van az úgynevezett összehangoltság mutatónak, amely több tényező vizsgálatán alapul – üzleti, illetve HR-stratégia, a rendszerek és gyakorlatok szinergiája.
- A kutatás módszertana az anyavállalat Hewitt Associates által végzett tudományos kutatások eredményeire épül, biztosítva ezzel az eredmények nemzetközi összehasonlíthatóságát. A kérdőívek adaptálása a magyarországi sajátosságok figyelembevételével történt, hiszen az Aon Hewitt célja egy a helyi viszonyokat is tükröző, hiteles munkavállalói tendenciákat bemutató kép kialakítása.

Használt fogalmak
- A dolgozói elégedettség azt fejezi ki, hogy egy munkavállaló általában milyennek tartja, mennyire fogadja, ismeri el, illetve milyennek minősíti vállalatának jellemzőit, valamint az általa kínált lehetőségeket.
- Az elkötelezettség pedig azt vizsgálja, hogy a dolgozók mennyire kívánnak és képesek ténylegesen javítani az üzleti eredményeken. Az elkötelezett munkatársak mindennapi életük során pozitívan nyilatkoznak vállalatukról, annak jó hírét terjesztik, nem terveznek állást változtatni, aktívan megtesznek mindent a szervezet céljainak elérése érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.