BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világpremier: a Lufthansa elsőként alkalmaz bioüzemanyagot

2011 áprilisától bio-szintetikus üzemanyag kerül az Hamburg és Frankfurt között közlekedő Airbus 321-esbe.

 A Lufthansa elnök-vezérigazgatója Wolfgang Mayrhuber november 30-án sajtótájékoztatón jelentette be a Lufthansa tervezett bioüzemanyag-projektjét.

 2011. áprilisától hat hónapon át kísérleti jelleggel a Lufthansa Hamburg-Frankfurt-Hamburg menetrend szerinti járatát, egy Airbus A321-es gépet részben megújuló forrásból származó üzemanyaggal tölt majd fel. Az engedélyezési folyamat lezárulásától függően az egyik hajtóművet a kerozin és a bioüzemanyag feles keverékével üzemeltetik majd. A projekt elsődleges célja megvizsgálni a bioüzemanyag hatását a hajtómű karbantartására és élettartamára. „A hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnával kevesebb CO2-t bocsátát ki” - mondta Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezetője. “A Lufthansa lesz a világ első légitársasága, amely hosszabb távon vizsgálja a bioüzemanyag hatását és alkalmazhatóságát.

A “burnFAIR“ névre keresztelt projekt sikeres példája annak, hogy lehet integrált kísérleti eszközökkel elérni a klímavédelmi célokat. A projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezdeményezés része, amely a repülőgépek jövőjét vizsgálja, így a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtóműveket és repülőgép-koncepciókat, továbbá más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesz. A német kormány összesen 5 millió euróval támogatja a “FAIR” kezdeményezést, amelyből 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.
 
A különböző körülmények között és eltérő terheléssel üzemelő járat szennyeződésmintáinak, illetve a kipufogógázok értékeinek segítségével nem csupán a kompatibilitás terén jutunk értékes adatsorokhoz, hanem az alternatív üzemanyag hajtóműre gyakorolt hatását is elemezzük. Elsősorban azt várjuk, hogy jelentősen kevesebb korom képződik majd” – mondta Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Űrutazási Központ vezetője a sajtótájékoztatón.
 
A Lufthansa jelenleg előkészíti a teszt gyakorlati keretfeltételeit. Önmagában a bioüzemanyag megfelelő mennyiségben történő beszerzése és logisztikája sem kis feladat. A kísérletben résztvevő repülőgépet például csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A projekt Lufthansának 6,6 millió eurójába kerül. “Tisztában vagyunk vele, hogy a bioüzemanyag kényes ügy, óvatosan kell eljárnunk. Nagy fantáziát látunk ebben a hajtóanyagban, és komoly figyelmet szentelünk a bioüzemanyag előállításához felhasznált anyagokról szóló vitáknak. Most elsősorban a napi üzemeltetés területén szeretnénk tapasztalatot gyűjteni az alkalmazásról. Úttörő munkát végzünk, hiszen jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban” – jegyezte meg Wolfgang Mayrhuber. “Az általunk használt üzemanyag fenntartható fejlesztéssel készül. ” 
A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyag kizárólag biomasszából nyert folyadékon alapul (BTL). Az üzemanyag gyártója egy finn üzemanyaggyártó és marketing cég, a Neste Oil. A vállalatnak évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban és már hosszú ideje együttműködik a Lufthansával.  Az általa gyártott bioüzemanyag hivatalos jóváhagyásának kibocsátása 2011. márciusában várható.
 
A bioüzemanyag használata csak egy része a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő stratégia négy elemének. A kitűzött környezeti célok csak további intézkedésekkel érhetők el, így a folyamatos flotta-megújítással, a működés területén szükséges intézkedésekkel, mint például a hatékonyabb hajtómű-mosás, illetve infrastrukturális fejlesztésekkel. Az ezeket a területeket célzó egyéb kísérletek már folyamatban vannak. A Lufthansa például 1991 óta 30%-kal növelte üzemanyag-felhasználási hatékonyságát, így 100 utaskilométerre már csak 4,3 liter kerozint használ a légitársaság.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.