Kiskereskedelem. Az ünnepek között sokan vannak szabadságon, ezért nem is csoda, hogy több áruházban is akkora volt a tömeg tegnap, mint a karácsony előtti héten. A ráérők árengedményes akciókra vadásznak, mivel ebben a szezonban jóval kevesebb akciót hirdettek az üzletekben, mint az elmúlt két év végén. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára ezt annak tulajdonítja, hogy a kereskedők már arra számítottak: az idén jobban fog menni a bolt, mint tavaly.
Talán nem is csalódtak, hiszen a karácsony előtti héten az OKSZ több tagvállalatánál ismét a válság előtti szintű forgalmat regisztrálták.
A vevők nagy része az utolsó hétre időzítette az ajándékvásárlást, legalábbis sok üzletben a pénztárak előtti hosszan kígyózó sorok erre utaltak. Vámos György tudomása szerint különösen a műszaki és szórakoztatóelektronikai cikkek és az ajándék jellegű ruházat, például a női fehérnemű volt kelendő. A játék és a könyv pedig hozta a szokásos és elvárható forgalmat. A műszaki cikkek kiugrásának Vámos György szerint az az oka, hogy az elmúlt két évben – a futball-világbajnokságot megelőző heteket leszámítva – a termékkör forgalma jelentősen visszaesett, és a növekedés a mélyponthoz képest tényleg nagynak látszik.
A karácsony előtti napok forgalma alapján az OKSZ úgy számol, hogy az idei decemberben a tavalyihoz képest körülbelül 5 százalékkal többet, összesen 840-850 milliárd forintot hagy a lakosság az üzletek pénztárainál, megközelítve ezzel a válság előtti szintet. A 2007-es decemberi kiskereskedelmi forgalom ugyanis még 888 milliárd forint volt. Ez tavalyelőtt 855 milliárd forintra csökkent, 2009 decemberében viszont már csak 805 milliárd forintos összesített bevételt ért el a kiskereskedelem.
Az elmúlt hét ugyanakkor különösen az élelmiszer-kereslet élénkülését hozta. Az ágazatra rá is fért az élénkülés, hiszen a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az élelmiszernapicikk-üzletekben eladott árumennyiség augusztusban és októberben 0,8, illetve 1,3 százalékkal maradt el az elmúlt év azonos hónapjában értékesítettől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.