BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debreceni és "kínai buszos" cégek is vihetik a BKV-járatokat

Botrányok sora kísérte ugyan a közösségi buszcégek, elsősorban a Volán-társaságok eddigi járatkiszervezéseit, most mégis magánüzemeltetésbe kerülhet a fővárosi járatok zöme – olvasható a Figyelő csütörtökön megjelenő címlapsztorijában.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint a jövő év elején fogadhatja el a parlament az új személyszállítási törvényt. Ebben a magyar jog is befogadja az európai jog által már ismert megrendelő szervezet fogalmát. A törvény elfogadása után, 2011 második negyedévében születhetnek az első döntések a versenyeztetésekről. Jelenleg a BKV-nak szolgáltatási szerződése van a várossal, ezen változtatni kell azonban, mivel ezeket a közszolgáltatási szerződéseket az új struktúrában a BKK köti majd a szolgáltatókkal.

Első lépésként a BKV megpályáztatta a jellemzően kiemelt turisztikai célpontok közelében, például a Budai Várban közlekedő midibuszok üzemeltetését. A jelenlegi IK 405-ös Ikarusokat a járatkimaradások, műszaki hibák miatt sok kritika érte. A tenderen győztes Orangeways Zrt. új, magyar gyártmányú – Rába–Webasto koprodukcióban készülő –, alacsonypadlós, légkondicionálóval ellátott S91-es járművekkel dolgozik majd, feltéve persze, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt megtámadott tender végül zöld utat kap.

A Figyelő úgy tudja, hogy az első körhöz képest a tender második fordulójára alaposan átrendeződtek az ajánlatok: az Orangeways menetközben gyakorlatilag megfelezte az árat. Ez azért volt meglepő, mert az üzemeltetés kiadásai (buszfinanszírozás, üzemanyag, bérköltség) döntő részben adottak, a nyertes mégis száz forinttal verte a végül másodiknak kihozott VT-Transman 450–500 forintos ajánlatait. Az akkor még versenyben lévő Volántársaságok pedig 620–630 forintos ajánlattal szálltak el. A BKV vizsgálta is az ár realitását, de végül elfogadta azt.

A Figyelő értesülései szerint a mindenhol elinduló két nagy szereplő – vagyis a VT-Transman és az Orangeways – mellett komoly tervei vannak a debreceni buszközlekedést üzemeltető Inter Tan-Ker Zrt.-nek is, amely transzparens magyar magántulajdonban van. A menedzsmentjogokkal is rendelkező Kossa György vezérigazgató 28 százalékos részesedéssel rendelkezik. Ő egykor a Magyar Posta postaforgalmi főigazgatója volt, legújabban pedig, a MAL Zrt. egyik állami felügyelője a vörösiszap-kármentesítés kapcsán.

A többségi, 72 százalékos tulajdonos pedig a Hypnotix Kft., amelynek a cégregiszter szerint résztulajdonosa László Géza, az Antenna Hungária Zrt. korábbi vezérigazgatója, az Externet Nyrt. igazgatóságának jelenlegi elnöke. További szereplők a piacon az elmúlt években a Volánbusz tenderein sokat nyert, egyazon tulajdonosi körbe tartozó Color Tours Kft., Kontakt-Busz Kft. és T&J Busz Projekt Kft. is. Ezeket „kínai buszos cégeknek” is nevezik, mert sok, viszonylag fiatal kínai King Long járművel rendelkeznek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.