A cég tapasztalatai szerint a vevők már a drágább termékeket is meg merik venni a világhálón. Ma már egyre gyakoribb a főtermékhez kapcsolódó kiegészítő áruk webes vásárlása is.
Az elmúlt években dinamikusan nőtt Magyarországon az online vásárlás, a statisztikák szerint három év alatt nagyjából megháromszorozódott. „Az idén újabb nagy ugrással számolunk, mintegy 130-135 milliárd forintnyi termék cserélhet gazdát, szemben a tavalyi 99 milliárddal” – erősítette meg a tendenciát lapunknak Kis Gergely, a területet elemző GKIeNET Kft. ügyvezetője. Az idei többlet várhatóan fele-fele arányban oszlik meg a piac régi, illetve új szereplői között. (A kutatás nem tartalmazza a világhálón lebonyolított turisztikai és biztosítási ügyleteket.)
Az internetes értékesítés a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak ma már több mint 1,6 százalékát adja, egy éve ez a mutató még egy százalékon állt. Kis Gergely szerint ezt részben magyarázza, hogy a gazdasági recesszió sokakat tett még inkább árérzékennyé, és az online vételre is hajlandó internetezők megkereshetik a világhálón a legolcsóbb vásárlási lehetőségeket.
A neten számos terméket, főként elektronikai, háztartási eszközöket, ruhákat olcsóbban vehetünk meg, mint a hagyományos kereskedelemben, ráadásul az árak is könnyebben összehasonlíthatók. A webáruházakban mi, magyarok a műszaki cikkeken kívül főként biztosítási és turisztikai szolgáltatásokat, élelmiszereket, filmeket, zenéket, játékokat, könyveket vásárolunk. A népszerűbb termékkategóriákba tartozik még a ruházat és a sportfelszerelés.
Az idén mintegy 2700 e-bolt működik Magyarországon, ez több százzal haladja meg a 2008-ban regisztrált e-kereskedők számát.
A webes vásárlásban egyre jobban bízunk, de az online fizetésben még nem követjük a tendenciát, ezt az is jelzi, hogy 2006-ban a neten szerzett termékekért 78 százalékban utánvéttel, a futárnak fizettünk, ez a mutató három év alatt alig egy százalékpontot javult – hívta fel a figyelmet Kis Gergely. Az online bankkártyás fizetés aránya még mindig alig 3 százalék, a banki átutalás lehetőségével még ennél is kevesebben élnek.
Az utóbbi két évben némileg átalakult a webes megrendelések kézbesítése, csökken a személyes átvétel, illetve a saját alkalmazott által kézbesített termékek aránya. A netes kereskedők jobban támaszkodnak a kézbesítő szolgáltatókra; 2008-ban ezek részesedése még 22 százalékos volt, tavaly már elérte a 28 százalékot. SGy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.