BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól indult az advent a neten

Slágertermék a tábla PC, de az e-bookot nálunk nem nagyon keresik

A világhálón a karácsonyi ajándékbeszerzés a korábbi évekhez képest már jóval korábban, november közepén elkezdődött, és a vásárlói kedv is nagyobb a tavalyinál – állítja az Extreme Digital. A legnagyobb hazai online műszaki áruház weboldalán az adventi időszak első napjaiban a tavalyihoz képest 25 százalékkal nőtt a vásárlások száma. A társaság idei éves forgalma várhatóan meghaladja a 13 milliárd forintot, ez 20 százalékos növekedést jelent az elmúlt évhez viszonyítva. A cég évente 270 ezer netes tranzakciót bonyolít le. Az idei karácsony slágertermékei között megtalálható a tavaly is nagy népszerűségnek örvendett digitális képkeret és a hordozható számítógép, de az idén már a neten is keresettnek számít az okos telefon, a tábla PC és a LED-tévé – sorolja Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató. Hozzáteszi: az utóbbi már jóval népszerűbb a vásárlók körében, mint az LCD-tévé. Az Európában a piacot már uraló háromdimenziós televíziók iránt azonban itthon még nem nagy az érdeklődés a készülékek magas ára miatt, ugyanígy nem választják sokan a máshol oly népszerű e-bookot, mindkettőt a megfelelő tartalmak hiánya következtében. A külföldön már csalódásnak számító ajándékok közé sorolt digitális képkereteket és háztartási kisgépeket azonban még sokan vásárolják a netről.

A cég tapasztalatai szerint a vevők már a drágább termékeket is meg merik venni a világhálón. Ma már egyre gyakoribb a főtermékhez kapcsolódó kiegészítő áruk webes vásárlása is.

Az elmúlt években dinamikusan nőtt Magyarországon az online vásárlás, a statisztikák szerint három év alatt nagyjából megháromszorozódott. „Az idén újabb nagy ugrással számolunk, mintegy 130-135 milliárd forintnyi termék cserélhet gazdát, szemben a tavalyi 99 milliárddal” – erősítette meg a tendenciát lapunknak Kis Gergely, a területet elemző GKIeNET Kft. ügyvezetője. Az idei többlet várhatóan fele-fele arányban oszlik meg a piac régi, illetve új szereplői között. (A kutatás nem tartalmazza a világhálón lebonyolított turisztikai és biztosítási ügyleteket.)

Az internetes értékesítés a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak ma már több mint 1,6 százalékát adja, egy éve ez a mutató még egy százalékon állt. Kis Gergely szerint ezt részben magyarázza, hogy a gazdasági recesszió sokakat tett még inkább árérzékennyé, és az online vételre is hajlandó internetezők megkereshetik a világhálón a legolcsóbb vásárlási lehetőségeket.

A neten számos terméket, főként elektronikai, háztartási eszközöket, ruhákat olcsóbban vehetünk meg, mint a hagyományos kereskedelemben, ráadásul az árak is könnyebben összehasonlíthatók. A webáruházakban mi, magyarok a műszaki cikkeken kívül főként biztosítási és turisztikai szolgáltatásokat, élelmiszereket, filmeket, zenéket, játékokat, könyveket vásárolunk. A népszerűbb termékkategóriákba tartozik még a ruházat és a sportfelszerelés.

Az idén mintegy 2700 e-bolt működik Magyarországon, ez több százzal haladja meg a 2008-ban regisztrált e-kereskedők számát.

A webes vásárlásban egyre jobban bízunk, de az online fizetésben még nem követjük a tendenciát, ezt az is jelzi, hogy 2006-ban a neten szerzett termékekért 78 százalékban utánvéttel, a futárnak fizettünk, ez a mutató három év alatt alig egy százalékpontot javult – hívta fel a figyelmet Kis Gergely. Az online bankkártyás fizetés aránya még mindig alig 3 százalék, a banki átutalás lehetőségével még ennél is kevesebben élnek.

Az utóbbi két évben némileg átalakult a webes megrendelések kézbesítése, csökken a személyes átvétel, illetve a saját alkalmazott által kézbesített termékek aránya. A netes kereskedők jobban támaszkodnak a kézbesítő szolgáltatókra; 2008-ban ezek részesedése még 22 százalékos volt, tavaly már elérte a 28 százalékot. SGy

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.