BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Padlón a Malév - Állami megrendelésre készült elemzés

Tarthatatlannak minősíti egy, az állam megrendelésére, a Malév számai alapján készült elemzés a légitársaság működését: esély sincs arra, hogy a cég 2012-re nullszaldós legyen. Ennek fő oka a bevételek drámai csökkenése és a rossz menetrend miatti utasvesztés – írja a Népszabadság.

„A Malév az elmúlt tíz évben üzletileg beszűkült, összezsugorodott, üzemmérete nem indokolja a magas költségeit” – ezzel a megállapítással indul a Népszabadság által megismert elemzés, amely már a Fideszkormány alatt, állami megrendelésre készült.

Miközben a Martin Gauss vezérigazgató által jegyzett, s a Malév szerkezetátalakítását is tartalmazó üzleti terv szerint a cégnek 2012-re üzemi szinten közelítenie kellene a nyereségzónához, az elemzés fő üzenete, hogy ennek az esélye egyenlő a nullával. Az elmúlt kéthárom év számos hibás döntése miatt drámaian csökkent a bevétel – jelölik meg a fő okot. Az tény, hogy a korábban elfogadott üzleti terv nem számolt ekkora bevételcsökkenéssel, sőt a költségcsökkentéssel párhuzamosan növekvő utasszámról, bevételről, s hatékonyabb vállalatról nyilatkoztak a tulajdonosok.

A költségcsökkentés megvalósult, az utasszám és az eredményesség növekedése viszont nem vált valóra. Idén az első fél évben 1,33 millió utast szállított a cég, csaknem annyit, mint egy évvel korábban, de a nyári szezon sokkal rosszabbul sikerült, mint várták. Így az év első 11 hónapjában 2,78 millió utast szállítottak, ami az év végére felmehet hárommillióig. Vagyis, kétszázezres lesz a visszaesés úgy, hogy a légitársaság a nyár végén dömpingáron dobott piacra egy csomó – a reklámok szerint egymillió – jegyet. A 22 900 forintos jegyekből nyilván nem kelt el egymillió – ez egy marketingfogás volt, amit sokan bíráltak, ugyanis ezen az áron az utas gyakorlatilag veszteséget termel a cégnek.

Zavaros és drága, amelyben a piaci prioritások nem érvényesülnek – így írnak a 2010-es menetrendről. Évi 3000 éjszakázó (amikor a személyzet és a gép is kint tölti az éjszakát) járaton folyik el évi 4,3 millió euró, e járatok kereskedelmi indokoltsága pedig kétséges – írja a jelentés. Ez a több mint egymilliárd forint ugyan semmi a cég tavalyi 24,4 milliárdos mínuszához képest, ám komoly összeg, ha felidézzük: idén ősszel egy hasonló megtakarítást hozó munkaátszervezési program miatt léptek kis híján sztrájkba a pilóták. (Akkor a miniszternek személyesen kellett közbelépnie, hogy elháruljon a céget a padlóra küldő sztrájk veszélye, s végül a pilóták szakszervezete és a munkaadó is engedett.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.