Szombaton hatályba lépett a biztonsági gázkészletezésről és a gázellátásról szóló törvények módosítása. Akkortól számítva három nap alatt kell az E.On Földgáz Trade-nek (EFT) és egyetemes szolgáltató vevőinek újrakötniük szerződéseiket úgy, hogy azok megfeleljenek az új szabályozásnak, vagyis ellátási típusúak legyenek. Ha a A negyedik napon nem tudják bemutatni újrakötött megállapodásaikat a Magyar Energia Hivatalnak (MEH), akkor egy rendelet automatikusan átírja meglévő megállapodásaikat.
A határidő nagyon szoros az ilyen nagy értékű szerződések sok számítást igénylő újrafogalmazására. A feladat súlyát jelzi, hogy az EFT tavaly 10,4 milliárd köbméter földgázt adott el, s ebből közel 796 milliárd forint árbevétele keletkezett. A bevételnek körülbelül a fele keletkezett az egyetemes szolgáltatásban. (A társaság üzemi eredménye 11 milliárdos pluszt mutatott, az adózás előtti viszont már bő 15 milliárdos veszteséget.) Ha tudják tartani a határidőt, kihasználhatják a törvénymódosítás adta kis mozgásteret szerződéseik újrakötésénél, ha nem mindenben a rendelet betűi döntenek.
A szerződések sebbel-lobbal történő újrakötését további számolásdömping követi majd: az érintett társaságoknak sorra kell venniük, hogyan érinti gazdálkodásukat, terveiket a törvénymódosítás. Kiemelten sok munka vár a versenypiaci kereskedőkre is, holott azokat közvetlenül nem kényszeríti erre a törvénymódosítás. Az viszont igen, hogy mivel áraikat az egyetemes piaci árak bázisán számolják, áraikban igazodniuk kell a januártól hatályos új, hatósági árakhoz. Ráadásul, ha tartani akarják eddig rendszerüket, akkor nekik is be kell vezetniük a sávokat, hiszen az egyetemes szolgáltatásra jogosult ügyfeleik is más-más egyetemes piaci ársávba fognak tartozni. Tovább bonyolítja a helyzetüket, hogy annyi ellátási körzetben kell új ársávokat meghatározniuk, ahány egyetemes szolgáltató területén vannak egyetemes szolgáltatásra jogosult ügyfeleik, hiszen minden szolgáltatónál mások az árak.
Korántsem biztos, hogy a versenypiaci gázkereskedők (EMFESZ, Telekom, E.On, Emogá) a fenti módon járnak el, vagyis, hogy vállalják a tucatnyi lakossági ár bonyolult rendszerének a bevezetését. Az viszont biztos, hogy a törvénymódosítás miatt újra kell gondolniuk stratégiájukat, újrakötniük a felhasználóikkal lévő szerződéseiket, és megkeresniük azt a kedvezményrendszert, amely az új szabályozás mellett is vonzóvá teszi szolgáltatásiakat. Máskülönben elveszítik az ügyfeleiket.
Mint beszámoltunk, a két gáztörvény módosítása következtében hatósági árképzés lép életbe a biztonsági gázkészletezésben és az egyetemes szolgáltatásban. Az árhatóság a szakminiszter lesz, aki döntéseinél figyelembe fogja venni a MEH javaslatait. Utóbbi betekinthet majd az érintett társaságok könyvelésébe, még titkos üzleti adataiba is. A MEH fogja ellenőrzi a törvény betartását is. A törvénymódosítás célja az alkuerő nélküli fogyasztók védelme. A hatósági árképzéssel kordában tartható a 2010-ig 2009-ig elejéig erőteljesen emelkedő gázárak további növekedése. (Az idén politikai döntéssel fogta vissza, majd fagyasztotta be az áremelést.) Az új szabályozásnak köszönhetően január 1-től a hazai háztartások nagy részében egyáltalán nem drágul a gáz.
Mint a Világgazdaság már beszámolt, a GET új előírásai szerint a hazai gázrendszer használatában, illetve az egyetemes piaci célú gázbeszerzés legmagasabb hatósági díjai a Mol díjai lehetnek, de azokat is a szakminiszter határozza meg. Az egyetemes gázpiac szereplői az őket terhelő különadőt nem terhelhetik rá a fogyasztóikra. (Viszont a biztonsági gázkészletezéssek kapcsolatos tranzakciók nem minősülnek kereskedelmi tevékenységnek.)
A rendszerhasználattal kapcsolatos díjaknak átláthatóknak, arányosoknak és megkülönböztetés-mentesnek kell lenniük, de a hátrányosabb helyzetű felhasználók kaphatnak kedvezményt. Az egyetemes szolgáltatás árát a hatékonyan működő engedélyes gazdálkodó szervezetek indokolt működési és tőkeköltsége alapján kell meghatározni. Érvényesíteni kell a legkisebb költség elvét. Az árnak hatékony gazdálkodásra és szolgáltatásuk minőségének javítására kell ösztönöznie az engedélyekeset.
Változó biztonsági készletek
A jövő évtől a hazai biztonsági gázkészletek nagysága az eddigi évi 1200 millió köbméter helyett 600-1200 millió köbméter között fog mozogni, nagyságát minden évben a szakminiszter mondja meg. A kisebb gázkészlet fenntartása közvetve csökkentheti a végfelhasználói árat, a következő évi készletnagyság bizonytalansága viszont megnehezíti a versenypiaci tárolócégek számára a tervezést, a készletoptimalizálást. A szakminiszter dönt a biztonsági készlet beszerzésének idejéről, mennyiségéről és módjáról, továbbá arról is, hogy milyen feltételekkel adhatók bérbe a biztonsági tároló kihasználatlan kapacitásai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.