„Egy tavaly kezdődött komoly stratégiai váltás közepén vagyunk, amely során az elmúlt évben sok ezer termék árának csökkentése mellett az áruházi eladók létszámát is több mint öt százalékkal emeltük” – mondta a Világgazdaságnak Simonyi András, a Baumax Magyarország Zrt. ügyvezető igazgatója, kiemelve: szakítottak a kereskedelemben általános gyakorlattal, hogy kis mennyiségű akciós termékkel próbálják becsábítani a vevőket. Most a vásárlók nem elveszetten bolyonganak az áruházakban, hanem az eladók ajánlják fel segítségüket.
Emellett átrendezték az áruházakat is, mert „kicsit nagyvonalúan bántunk a szabad területekkel”, és bizonyos mértékben változott a termékkör is. Kevesebb az autó- és kerékpár-felszerelési cikk, optimalizálták a háztartási felszerelési kínálatot, és bizonyos mértékig csökkent az amúgy sikeres kertészeti osztályok kínálati palettája is. Vagyis a lassabban forgó készlettől igyekezett megszabadulni az ügyvezetés, amely ugyanakkor a „bütykölők” helyett egyre inkább az iparos vásárlók, a villanyszerelők, burkolók felé fordul.
„Azon vagyunk, hogy növeljük a vevőszámot és az egy vásárlásra eső összeget. A jelenlegi piaci viszonyok közt, amikor egyre kevesebb építési engedélyt adnak ki, már nem elegendő a költségcsökkentés. Új utat kellett választani” – válaszolta Simonyi András a kérdésre, hogy a létszámbővítést és az árak csökkentését ki lehet-e gazdálkodni.
Mindezek ellenére a cég vesztesége tavaly sem lett kisebb, és az egész évet tekintve az árbevétel a többi barkácsláncéhoz hasonló arányban csökkent, de az bizakodásra ad okot, hogy a harmadik negyedévtől javulást tapasztalt a szakma. Előbb csak az elmaradás mérséklődött az elmúlt év azonos időszakához képest, majd az utolsó hónapokban a forgalom már meghaladta bázist.
Nyilván ennek köszönhető, hogy nyárra elkészül a harmadik 20 ezer négyzetméteres Bauhaus áruház Maglódon, és mint Mezei Zsuzsanna marketingvezető lapunkat tájékoztatta: a társaság azért döntött a hálózatbővítés folytatásáról, mert az elmúlt évben a dunakeszi és a szigetszentmiklósi szakáruház forgalma a „várakozásokon felül alakult”.
A magyar piacon éppen négy éve bemutatkozott német barkácslánc páratlan méretű, 120 ezer különböző terméket kínáló áruházakat létesít, amelyekben a terjedelmesebb cikkeket vagy gyűjtőcsomagokat olyan úgynevezett drive-in szekcióban kínálják, ahová 3,5 tonnás autóval is be lehet hajtani, és kihajtáskor a kijárati kasszánál lehet fizetni. Az első két egységre több mint 30 millió eurót fordított a Bauhaus, amely 2007-ben még azt tervezte, hogy tíz év alatt húsz megaáruházat létesít Magyarországon.
Még jövőre sem nyit új áruházat a Praktiker, nem is lesznek áruházbővítések, a szükséges felújításokat azonban terv szerint végrehajtjuk – válaszolta lapunk kérdésére a Praktiker Magyarország Kft. újonnan kine-vezett ügyvezető igazgatója, Schlemmer Zoltán.
Az elmúlt két évben mintegy 30 százalékkal csökkent a Praktiker forgalma, és az eredményességet sem sikerült javítani tavaly, ám mint a cégvezető elmondta, két év múlva már az 5 százalékos profitráta elérése a cél. A tavalyi mintegy 10 százalékos forgalomesés ellenére is 30 milliárd forint fölött marad a társaság nettó árbevétele, miután a második fél évben már érezhető volt a forgalomesés csökkenése.
Mivel megtakarításokkal már nem lehet mérsékelni a veszteséget, a cég egyebek között újfajta kereskedelmi szemlélet bevezetésére készül, amely során „interaktívvá” válik a kapcsolat a beszállító, a Praktiker és a fogyasztó között. Ennek során a kínálati palettát ugyan nem szűkítik, de optimalizálják, hogy azt szerezze be és kínálja a hálózat, amit a vevők leginkább keresnek. Itt nyilván a készlet forgási sebességének felgyorsítását szeretné elérni az ügyvezetés. A piaci környezetről Schlemmer Zoltán elmondta, hogy a vásárlási hitelkihelyezés a válság előtti szint negyedére-ötödére esett, és egyre inkább látszik, a vásárlók már a lakóhelyükhöz legközelebbi áruházat keresik föl. Az üzemanyagárak miatt számolni kell a törzsvevői kör átrendeződésével. A Praktiker az egyetlen barkácslánc, amelynek webáruháza van, ám annak részesedése a teljes árbevételből nem éri el az öt százalékot, azonban a 8-10 százalékos szint elérése a cél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.