BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállt a barkácspiac esése

Stratégiaváltás: bütykölők helyett az iparosokat célozzák meg a szakáruházak

A válság előtt készült terv alapján már második éve működnie kellene egy-egy Baumax áruháznak Szombathelyen, Veszprémben és Békéscsabán, azonban a cég még az idén sem hajtja végre a beruházásokat. Ennek nem csupán az az oka, hogy az osztrák tulajdonban lévő társaság volt az elmúlt két évben a legveszteségesebb a szakmában, hanem az is, hogy nem bérli, hanem saját beruházásban építi fel áruházait. Így ebben az évben csupán a Pesti úti egység 6 millió eurós bővítése fejeződik be, és az áruház alapterülete meghaladja a 12 ezer négyzetmétert. Emellett további 5-6 millió eurót fordítanak a házak korszerűsítésére, átépítésére, a belső felosztás változik, és a szortimentet is megváltoztatták.

„Egy tavaly kezdődött komoly stratégiai váltás közepén vagyunk, amely során az elmúlt évben sok ezer termék árának csökkentése mellett az áruházi eladók létszámát is több mint öt százalékkal emeltük” – mondta a Világgazdaságnak Simonyi András, a Baumax Magyarország Zrt. ügyvezető igazgatója, kiemelve: szakítottak a kereskedelemben általános gyakorlattal, hogy kis mennyiségű akciós termékkel próbálják becsábítani a vevőket. Most a vásárlók nem elveszetten bolyonganak az áruházakban, hanem az eladók ajánlják fel segítségüket.

Emellett átrendezték az áruházakat is, mert „kicsit nagyvonalúan bántunk a szabad területekkel”, és bizonyos mértékben változott a termékkör is. Kevesebb az autó- és kerékpár-felszerelési cikk, optimalizálták a háztartási felszerelési kínálatot, és bizonyos mértékig csökkent az amúgy sikeres kertészeti osztályok kínálati palettája is. Vagyis a lassabban forgó készlettől igyekezett megszabadulni az ügyvezetés, amely ugyanakkor a „bütykölők” helyett egyre inkább az iparos vásárlók, a villanyszerelők, burkolók felé fordul.

„Azon vagyunk, hogy növeljük a vevőszámot és az egy vásárlásra eső összeget. A jelenlegi piaci viszonyok közt, amikor egyre kevesebb építési engedélyt adnak ki, már nem elegendő a költségcsökkentés. Új utat kellett választani” – válaszolta Simonyi András a kérdésre, hogy a létszámbővítést és az árak csökkentését ki lehet-e gazdálkodni.

Mindezek ellenére a cég vesztesége tavaly sem lett kisebb, és az egész évet tekintve az árbevétel a többi barkácsláncéhoz hasonló arányban csökkent, de az bizakodásra ad okot, hogy a harmadik negyedévtől javulást tapasztalt a szakma. Előbb csak az elmaradás mérséklődött az elmúlt év azonos időszakához képest, majd az utolsó hónapokban a forgalom már meghaladta bázist.

Nyilván ennek köszönhető, hogy nyárra elkészül a harmadik 20 ezer négyzetméteres Bauhaus áruház Maglódon, és mint Mezei Zsuzsanna marketingvezető lapunkat tájékoztatta: a társaság azért döntött a hálózatbővítés folytatásáról, mert az elmúlt évben a dunakeszi és a szigetszentmiklósi szakáruház forgalma a „várakozásokon felül alakult”.

A magyar piacon éppen négy éve bemutatkozott német barkácslánc páratlan méretű, 120 ezer különböző terméket kínáló áruházakat létesít, amelyekben a terjedelmesebb cikkeket vagy gyűjtőcsomagokat olyan úgynevezett drive-in szekcióban kínálják, ahová 3,5 tonnás autóval is be lehet hajtani, és kihajtáskor a kijárati kasszánál lehet fizetni. Az első két egységre több mint 30 millió eurót fordított a Bauhaus, amely 2007-ben még azt tervezte, hogy tíz év alatt húsz megaáruházat létesít Magyarországon.

Még jövőre sem nyit új áruházat a Praktiker, nem is lesznek áruházbővítések, a szükséges felújításokat azonban terv szerint végrehajtjuk – válaszolta lapunk kérdésére a Praktiker Magyarország Kft. újonnan kine-vezett ügyvezető igazgatója, Schlemmer Zoltán.

Az elmúlt két évben mintegy 30 százalékkal csökkent a Praktiker forgalma, és az eredményességet sem sikerült javítani tavaly, ám mint a cégvezető elmondta, két év múlva már az 5 százalékos profitráta elérése a cél. A tavalyi mintegy 10 százalékos forgalomesés ellenére is 30 milliárd forint fölött marad a társaság nettó árbevétele, miután a második fél évben már érezhető volt a forgalomesés csökkenése.

Mivel megtakarításokkal már nem lehet mérsékelni a veszteséget, a cég egyebek között újfajta kereskedelmi szemlélet bevezetésére készül, amely során „interaktívvá” válik a kapcsolat a beszállító, a Praktiker és a fogyasztó között. Ennek során a kínálati palettát ugyan nem szűkítik, de optimalizálják, hogy azt szerezze be és kínálja a hálózat, amit a vevők leginkább keresnek. Itt nyilván a készlet forgási sebességének felgyorsítását szeretné elérni az ügyvezetés. A piaci környezetről Schlemmer Zoltán elmondta, hogy a vásárlási hitelkihelyezés a válság előtti szint negyedére-ötödére esett, és egyre inkább látszik, a vásárlók már a lakóhelyükhöz legközelebbi áruházat keresik föl. Az üzemanyagárak miatt számolni kell a törzsvevői kör átrendeződésével. A Praktiker az egyetlen barkácslánc, amelynek webáruháza van, ám annak részesedése a teljes árbevételből nem éri el az öt százalékot, azonban a 8-10 százalékos szint elérése a cél.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.