BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyerésben a bíróságon a HospInvest?

Első fokon pert nyert az egészségügyi vállalkozás és a Hatvani Kórház Kft.

Jogos volt a HospInvest és a Hatvani Kórház Kft. közel 1,5 milliárd forintos igénye az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szemben – döntött a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiuma.Az ítélet nem jogerős.

Azért fordult bírósághoz a HospInvest felszámolását végző cég, mert az OEP a négy kórházat, köztük a hatvanit működtető HospInvest elleni felszámolási eljárás megkezdése után az esedékessé vált gyógyítás-finanszírozási díjból levonta azt a működésiköltség-előleget, amelynek visszafizetésével a működtetők el voltak maradva. (A hatályos jogszabályok szerint működési előleget kérhetnek a gazdálkodási gonddal küszködő kórházak üzemeltetői az OEP-től, amelyet a biztosító havi bontásban von vissza tőlük az esedékes finanszírozási díjból.) A HospInvest és a Hatvani Kórház Kft. szerint ehhez az OEP-nek nem volt joga, a működési előleget csak a felszámolási eljárás során, az előírt sorrendiséget betartva kaphatta volna vissza. A felperesek ezen igényét a bíróság elutasította.

Helytadott ugyanakkor azon panaszuknak, amely alapján háromhavi gyógyításért járó finanszírozási összeget nem fizet ki számukra az OEP. Emiatt több mint 934 millió forinttal tartozik a HospInvestnek, a Hatvani Kórház Kft.-nek pedig több mint 468 millióval és kamataival. Az OEP a csődeljárás indulásakor keletkezett elszámolási vita miatt vetett véget a díj folyósításának.

Lapunk érdeklődésére az OEP szóvivője, Csete Beáta azt mondta: mivel egyelőre csak szóbeli értesülésük van a bírósági döntésről, nem kívánnak nyilatkozni. Várhatóan harminc napon belül kapják meg a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának határozatát, s annak tanulmányozása után mondanak véleményt.

Kollányi Gábor, a HospInvest korábbi vezérigazgatója elmondta a véleményét: a pénz jár volt cégének és jár a Hatvani Kórház Kft.-nek is. Amennyiben nem lesz fellebbezés, az összegből a felszámolást végző cégnek ki kell fizetnie az adótartozást, a bérgarancia-alaptól felvett pénzt, a kis- és közepes beszállítói vállalkozások kifizetetlen élelmiszer-, gyógyszer-, kötszer- és más gyógyászatisegédeszköz-számláit – mondta.

Jó ideig prosperált az országban egyedülálló módon működő vállalkozás

A HospInvest az első olyan egészségügyi vállalkozás volt hazánkban, amely négy kórház, köztük a hatvani, az egri, a gyöngyösi és a parádfürdői, valamint öt szakrendelő működtetését vette magánkézbe, míg azok az önkormányzatok tulajdonában maradtak. Emellett több gyógyszertárat is működtetett. A hazai egészségügyben szokatlan magánvállalkozás egy ideig jól prosperált, az intézményeiben dolgozók fizetése a közalkalmazotti státusban dolgozókénál magasabb volt, jelentős fejlesztéseket hajtottak végre. Ám nem volt osztatlan a cég fogadtatása; a legnagyobb ellenállást az egri kórház működtetésének átvétele váltotta ki, ahol tüntetések sorozata kísérte a magánkézbe adást, nem kis politikai színezettel.

Az EBRD is beszállt a HospInvestbe, ám később távozott. Ez döntő mozzanat volt az vállalkozás megtorpanásában. A másik akkor következett be, amikor a számláját vezető CIB Bank leemelte arról az OEP-től a gyógyítás finanszírozására átutalt pénzt. Ezt a bank lejárttá minősített hitelek törlesztésére fordította. Ezután indult felszámolási eljárás a HospInvest ellen, amely jelenleg is tart.

Az EBRD is beszállt a HospInvestbe, ám később távozott. Ez döntő mozzanat volt az vállalkozás megtorpanásában. A másik akkor következett be, amikor a számláját vezető CIB Bank leemelte arról az OEP-től a gyógyítás finanszírozására átutalt pénzt. Ezt a bank lejárttá minősített hitelek törlesztésére fordította. Ezután indult felszámolási eljárás a HospInvest ellen, amely jelenleg is tart. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.