BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

ÚSZT - Szigorral szűrnék ki az ügyeskedőket

Új Széchenyi-terv: Brüsszel fokozottan elvárja, hogy ne kerüljenek felelőtlen kezekbe az EU-pénzek

Minden nyertes pályázó számíthat arra, hogy legalább egyszer ellenőrzik a projektjét – tudta meg a Világgazdaság. A Joint Venture Szövetség (JVSZ), az OTP Bank és az OTP Hungaro-Projekt közös pályázati konferenciáján Siba Ignác, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóságának vezetője és Barta E. Gyula, a MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. vezérigazgatója tájékoztatta a résztvevőket az Új Széchenyi-terv (ÚSZT) pályázati lehetőségeiről. Ennek során gyakorlatilag megerősítést nyert az a piacon keringő hír, hogy a pályázati eljárásrend egyszerűsödésével változik – magyarul: szigorodik – az ellenőrzések rendszere. „Ezentúl mást és máshogy fogunk ellenőrizni, mint eddig” – adta hallgatósága értésére a MAG Zrt. vezetője.

Szerinte saját közreműködő szervezeténél, amely a legtöbb pályázatot kezeli Magyarországon, valóságos belső „forradalom” zajlott le a kormányváltás óta az ügyfelekkel való hatékonyabb kapcsolat érdekében. Már ötezer nyertes pályázó kapott tájékoztatást arról, hogy bevezetik a projektpartneri rendszert, amelynek keretében „őrangyalt” kap minden projekt. Ezzel a hivatalos remények szerint elérik, hogy az ügyfeleik számára lényegesen leegyszerűsödik az eljárásrend, mert az „őrangyal mindent elintéz”.

Ugyanakkor gondoskodni kell arról is, hogy az Európai Unió fokozott elvárásának megfelelően ne kerüljenek felelőtlen kezekbe az EU-pénzek. A MAG Zrt. kezelésében lévő húszezer pályázat/projekt ellenőrzésére 23 fős külön csoportot hoznak létre, amely az egyszerűbb eseteket legalább egyszer, a bonyolultabb fejlesztéseket pedig akár többször is vizsgálhatja az elbírálás és megvalósítás folyamán.

Nem lepte meg az intézkedések híre Csikesz Tamást, a DFT-Hungária Kft. tanácsadó cég ügyvezetőjét. Lapunk érdeklődésére nyomban arra hívta fel a figyelmet, hogy „ami a pályázati kiírásban és a támogatási szerződésben (és annak mellékleteiben) szerepel, azt pontról pontra be kell tartani”, s így a projektgazdát nem érheti meglepetés az ellenőrzés során. Szerinte már az nagy előrelépést jelentett, amikor 2009 végétől a képzési pályázatoknál bevezették, hogy a közreműködő szervezet számára az első oktatási napot megelőzően transzparenssé kell tenni a teljes képzési tervet (időpont, helyszín megjelölésével). Így nyílt lehetőség arra, hogy rendkívüli, bejelentés nélküli ellenőrzést tartsanak a képzés időpontjában és helyszínén, ez hathatós eszköze lehet a támogatási forrásokkal visszaélők kiszűrésének.

Eddig alapvetően dokumentumalapú és előzetesen bejelentett ellenőrzések történtek, csak az utóbbi időben váltak egyre hangsúlyosabbá az előre be nem jelentett, rendkívüli helyszíni revíziók – kezdte tapasztalataik összegzését Körmendy Zsófia, a 4 Tender Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Az utóbbi körbe főleg a nem beruházási típusú projektek tartoznak, mivel náluk nagyobb az esélye egy esetleges visszaélésnek. A mostani jelek azonban arra mutatnak, hogy az ÚSZT keretében megjelenő pályázatok elbírálása és megvalósítása során – a rendelkezésre álló források minél hatékonyabb felhasználása érdekében – a pályázóknak más revíziótípusokkal is meg kell barátkozniuk. Teljesen új, hogy már a pályázatok elbírálása során is fokozott ellenőrzésekre lehet számítani, így válik elkerülhetővé, hogy fiktív pályázatok jussanak támogatáshoz. Ha ilyenkor megállapítják, hogy a projekt megvalósítása jelentős kockázatot hordoz, vagy a pályázat nincs összhangban a kiírás célkitűzéseivel, akkor azt jogosulatlanság miatt elutasítják. Valószínűsíthető az is, hogy a szigorúbb ellenőrzések miatt az ügyeskedők egy része inkább eláll pályázási szándékától.

Mikor várható ellenőrzés?

Ha a pályázó, illetve az árajánlat adó/szállító székhelye, telephelye, fióktelepe megegyezik

Ha a megvalósítási helyszín nem alkalmas a pályázatban jelzett tevékenység végzésére

Ha a pályázó székhelyének és a megvalósítás helyének eltérő a támogatási intenzitása

Ha a projekt megvalósítása szempontjából kockázatosak a pályázó gazdálkodás adatai

Ha a megvásárolt eszközök együtt sem alkalmasak termelőtevékenység végzésére

Ha a saját forrás magánszeméllyel, külföldi magánszeméllyel vagy vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján, vagy tagi kölcsön révén biztosított

Ha a pénzügyi teljesítés több kis összegű részátutalás révén, vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik

Forrás: 4 Tender Hungary Kft.

Ha a megvalósítási helyszín nem alkalmas a pályázatban jelzett tevékenység végzésére

Ha a pályázó székhelyének és a megvalósítás helyének eltérő a támogatási intenzitása

Ha a projekt megvalósítása szempontjából kockázatosak a pályázó gazdálkodás adatai

Ha a megvásárolt eszközök együtt sem alkalmasak termelőtevékenység végzésére

Ha a saját forrás magánszeméllyel, külföldi magánszeméllyel vagy vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján, vagy tagi kölcsön révén biztosított

Ha a pénzügyi teljesítés több kis összegű részátutalás révén, vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik

Forrás: 4 Tender Hungary Kft. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.