Szén-dioxid. Akár 40 euróval is nőhetnek a repülőjegyárak annak hatására, hogy jövő évtől a légitársaságokra is kiterjesztik az EU emissziókereskedelmi rendszerét (ETS) – állítja a Standard & Poor’s elemzése. Az ETS-rendszerben az EU-ba, illetve az EU-ból járatokat indító légicégeknek ugyanis kvóták vásárlásával kell majd fedezniük szén-dioxid-kibocsátásukat. Becslések szerint az iparág ETS okozta pluszköltségei az első évben elérhetik az 1,1 milliárd eurót.
Az S&P szerint attól függ mennyiben nőnek a jegyárak, hogy az egyes légitársaságok milyen mértékben hárítják át utasaikra a költségeket. Ha teljes mértékben, egy jegy ára 4,60-39,60 euróval nőhet 2020-ra, távolságtól függően. Az S&P a kalkulációban azzal számolt, hogy egy szén-dioxid-kibocsátási egység (EUA) – amely egy tonna szén-dioxidnak felel meg – 30 euróba kerül 2020-ban a jelenlegi 15 euró helyett. „Ez egy igen konzervatív becslés, mivel egy EUA-egység ára 75 euró is lehet 2020-ra” – mondta Mike Wilkins, az S&P-elemzés társszerzője a Financial Timesnak.
Az EU által 2005-ben elindított emissziókereskedelmi rendszerben a szén-dioxid-kibocsátó cégek között évente meghatározott mennyiségű emissziós jogot, vagyis kvótákat osztanak szét. Az ETS az emisszió csökkentését célozza, ugyanis a kvótaértéke alatt szennyező cég eladhatja ki nem használt emissziós jogát más társaságoknak, amelyek a számukra meghatározott határértéknél többet szennyeznek. A rendszerben jelenleg 14 ezer európai szén-dioxid-kibocsátó létesítmény (például olajfinomító, acél- és vasművek, cement-, üveg- és papírgyárak) vesz részt. Magyarországon mintegy 150 cég körülbelül 250 létesítménye tartozik az ETS-hez.
A légicégek az ETS-be történő bevonás után kezdetben ingyen kapják meg az emissziós egységek nagy részét. Az Európai Unió hamarosan dönt arról, mennyi ingyenes kvótát oszt szét az egyes légi-cégek között. Amennyiben az adott társaság az általa okozott szén-dioxid-kibocsátást nem tudja fedezni a számára biztosított ingyenes kvótákból, akkor EUA-egységeket kell vásárolnia a karbonpiacon más, az ETS-ben részt vevő cégektől. Mike Wilkins szerint több légitársaság már most vásárol EUA-egységeket, hogy kivédje a későbbi árnövekedés hatásait. T. G.
a Malév kommunikációs igazgatója. Róna Márta elmondta: a magyar légitársaság ehelyett az önkéntesség elvén alapuló szén-dioxid-kalkulátor bevezetését vizsgálja, amelynek segítségével az utasok megválthatnák a rájuk eső szén-dioxid-kibocsátást.
a Malév kommunikációs igazgatója. Róna Márta elmondta: a magyar légitársaság ehelyett az önkéntesség elvén alapuló szén-dioxid-kalkulátor bevezetését vizsgálja, amelynek segítségével az utasok megválthatnák a rájuk eső szén-dioxid-kibocsátást.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.