A Fonality telefonos cég és a Webtorial kutató 2010 decembere és 2011 januárja között vizsgálta és a kis- és közepes vállalatok alkalmazottainak munkabeosztását. Eszerint a teljes munkaidő több mint felét e-mailek küldésére és fogadására fordítják a dolgozók, harmadát pedig a kollégákkal való kapcsolatfelvételre, illetve találkozók szervezésére. További tizennégy százaléknyi idő megy el különböző információk megismétlésére: e-mail továbbküldésére, illetve olyan telefonok lebonyolítására, amiben arról érdeklődnek, megérkezett-e egy-egy e-mail vagy fax - írja az Incorporated Magazine.
A Webtorial kiadó-szerkesztője szerint az eredmények fontos üzenetet közvetítenek a cégeknek, hiszen ha egy-egy dolgozó produktivitását 25 százalékkal emelik, azzal évente 6 hétnyi plusz termelékenységhez jutnak fejenként, évente. Kommunikációs technológiákat forgalmazó cég lévén nem meglepő, hogy a Fonality egységes telekommunikációs rendszerek bevezetését javasolja. Számításaik szerint az integrált kommunikáció dolgozónként két óra plusz termelékenységet jelent naponta egy 50 fős cégnél, ami évi 950 ezer dolláros megtakarítást eredményez.
A When Is Good online szervezési megoldásokat kínáló cég egyébként továbbment a munkaidő optimalizálási ötletek terén. A cég tapasztalatai szerint ugyanis értekezletet a legjobb kedden délután három órakor tartani. Ha későbbre helyezik, a dolgozók attól tartanak, hogy kifutnak az időből és elkezdi nézegetni az órájukat. Ha viszont reggel 9 órakor kezdődik a találkozó, a dolgozóknak előző nap kell felkészülniük vagy éppen felkészületlenül érkeznek a találkozóra.
A Harvard Business School tanára az időzítés terén a percnyi pontosságot javasolja, egy 10 óra 12 percre szervezett értekezlet például hatékonyabban bírja pontosságra a dolgozókat, mint egy kerek órára meghirdetett. Philip Delves Broughton emellett azt ajánlja, hogy a megbeszélendőket kis időegységekre osszuk le (két perc erre, harminc másodperc arra), mert így semmi nem marad ki és az időkeretek is jobban működnek.
Egyes friss kutatások is megerősítik, hogy a fegyelmezés nem feltétlenül a legjobb eszköz a termelékenység növelésére. Anindya Ghose, a New York-i Egyetem üzleti tanszékének professzora csaknem 2 400 alkalmazott viselkedését figyelte tizenöt hónapon át, hogy kiderítse: hogyan befolyásolják a céges blogok a termelékenységet? A Forbes emlékeztet arra, hogy számtalan cég indított központi blogot az alkalmazottak részére, de sok helyen felmerült, hogy megtiltják a nem munkával kapcsolatos beírásokat.
Ghose megfigyelései szerint ez nem jó ötlet, ahol ugyanis megpróbálták korlátozni a dolgozókat a blogolásban, ott a munkával kapcsolatos blog bejegyzések is megritkultak. Vagyis a dolgozókat csak akkor cserélnek eszmét a munkáról, ha a magánéletükről is írhatnak. Az eredmények szerint a személyes blogolás növeli a termelékenységet és ráadásul a blogger reputációját és karrierjét is javíthatja.
Termelékenység az OECD országaiban
Az OECD minden évben elkészíti felmérését, amelyben összeveti az ország teljes GDP-jét a fejenként ledolgozott teljesítménnyel. A 2009-es adatokból kiderül, hogy a magyarok fejenként átlagosan 1 968 órát dolgoztak, ami jóval meghaladja a németek 1 390 órás teljesítményét. Ez viszont sovány vigasz, mivel a termelékenység tekintetben a magyar munkavállalók messze elmaradnak a németektől, de más nyugat-európai országok polgáraitól is. Az OECD az ország által előállított GDP-t vetíti ki munkaórára úgy, hogy az Egyesült Államokat tekinti 100 százaléknak.
Eszerint a németek 92,9 százalékot termelnek meg GDP-arányosan, a magyarok viszont a jóval hosszabb munkaidejük mellett is csak 43,9 százalékot. Az Európai Unióban ez az arány 78,6 százalék. Az OECD a produktivitás változását is figyelemmel kíséri, eszerint Magyarországon 2001 és 2004 kötött növekedett erőteljesebben, 4-6,6 százalék között a termelékenység, 2005-től azonban a növekedés mértéke visszaesett, 2009-ben pedig egyenesen csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.