BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állami támogatások - Ma kiderül mennyit kapnak a multik

Három kormány is egyezkedett az Audival az új győri beruházás támogatásáról. Ennek feltételeiről – akár a General Motors szentgotthárdi fejlesztéséről – mai ülésén dönt a kormány.

Két nagy autóipari beruházás állami támogatási szerződéséről dönt ma a kormány. Lapunk úgy értesült, egyben be is jelentik, mekkora támogatást nyújt az állam az Audi, illetve a General Motors beruházásaihoz.
Úgy hozza nyilvánosságra a kormány ma a két jelentős autóipari beruházás támogatási csomagjának több részletét, hogy arra még nem bólintott rá az EU. Az egyedi kormánydöntés alapján nyújtandó támogatás rendszere szerint a két fél megköti a megállapodást, amelyet a kormánydöntés után kiküldenek Brüsszelbe, jóváhagyásra. Erre hatvan nap áll rendelkezésre, halasztó hatály nélkül.

Az Audi támogatási csomagjának még a legfontosabb adatai sem ismertek, lapunk korábbi értesülését a Magyar Rádiónak nyilatkozva nagyságrendileg pontosnak mondta Becsey Zsolt külgazdasági államtitkár. Néhány hete azt írtuk: az autógyártó győri cégbővítéséhez juttatandó, pénzben kifejezhető támogatás összege 11 milliárd forint körüli lehet. Azaz a német világcég munkahelyenként valamivel több mint hatmilliót kap ilyen módon, hiszen 900 millió eurós beruházással közvetlenül 1800 munkahelyet teremt 2013-ig. Emellett további, úgynevezett készpénzben nem mérhető támogatáshoz, segítséghez is hozzájut az Audi – a többi nagybefektetőnél szokott módon –, mind a kormánytól, mind a helyi szereplőktől.

A General Motors 500 millió eurós beruházással megduplázza magyarországi termelését és szentgotthárdi üzeme foglalkoztatottainak számát. A fejlesztés közvetlenül csaknem ezer új munkahelyet teremt. Az állam 7,5 milliárd forinttal támogatja a beruházást, munkahelyenként 9,38 millióval.

A két cég közül az Audi projektjének a véglegesítéséig vezető út volt a hosszadalmasabb és a rögösebb. A győri fejlesztés ötlete ugyanis már 2004–05 tájékán felmerült. Három egymást követő kormány is dolgozott az ügyön: a Gyurcsány-kormány kezdte meg a tárgyalásokat az Audival, amelynek akkor a győri mellett több alternatív helyszínt is ajánlottak Magyarországon, a német cég kérésére. A második körben a Bajnai-kormány alatt folytatódtak az egyeztetések, már győri helyszínről. Ám a kinézett, a projekt számára alkalmas magyar állami tulajdonú honvédségi telek egy része az uniós védett természeti érték hálózatához (Natura 2000) tartozott, és brüsszeli jóváhagyás kellett a telek megosztásához, újfajta hasznosításához. A Bajnai-kormány felosztotta a területet, elvégezte a besorolásokat. Az új helyrajzi számok kiosztásával egy időben kijelölték a kiosztható területet, ezt nyilvános pályázaton meghirdette a magyar állam. A pályázat a tavalyi parlamenti választások előtt jelent meg – az Audi be is adta a vételi szándékát, letette a megfelelő pénzt. A döntés is megszületett még azelőtt, hogy az Orbán-kormány hivatalba lépett volna. (Brüsszel ez év januárban – kiemelt közérdekre hivatkozva – jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését.)

A támogatási csomag véglegesítésének a feladata tehát már az Orbán-kormányra maradt. Úgy tudjuk, hogy az Audi már a választások előtt felvette a kapcsolatot az akkor még ellenzéki Fidesz gazdaságpolitikusaival, akiktől végül a cég számára kedvezőbb feltételeket tudtak kialkudni, mint amit a Bajnai-kormány alatt kínáltak.

A pontos részletekről – üzleti titokra hivatkozva – nem kívánt beszélni Garamhegyi Ábel, aki államtitkárként hoszszú ideig részese volt a tárgyalási folyamatnak. A Világgazdaságnak annyit mondott: ők adtak az Audinak egy ajánlatot az állami támogatásról, amelyet a cég nem fogadott el. Értesülésünkre, hogy ez az ajánlat jóval szűkmarkúbb volt (legalábbis a készpénznek minősülő támogatásokban), mint amiről jelenleg a hírek szólnak, Garamhegyi csupán anynyit válaszolt: kíváncsi arra, hogy az ő eredeti ajánlatukhoz képest milyen csomagot kapott végül az Audi. Hozzátette: szerinte a cég már akkor eldöntötte, hogy Győrött fejleszt, amikor megvásárolta a több száz hektáros területet. „Egy ilyen lépést csak akkor tesz meg egy cég, ha pontosan tudja, milyen céljai vannak a területtel” – indokolta véleményét.

Beszállítói kötelezvény

Mind a két megállapodás annyiban újszerű, hogy külön intézkedik a magyar beszállítók foglalkoztatásáról. A GM-mel (General Motors Powertrain-Magyarország Kft.-vel) március végén különmegállapodást is kötött erről a Nemzeti Külgazdasági Hivatal. Úgy tudjuk, az Audi is tett hasonló vállalásokat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.