Két nagy autóipari beruházás állami támogatási szerződéséről dönt ma a kormány. Lapunk úgy értesült, egyben be is jelentik, mekkora támogatást nyújt az állam az Audi, illetve a General Motors beruházásaihoz.
Úgy hozza nyilvánosságra a kormány ma a két jelentős autóipari beruházás támogatási csomagjának több részletét, hogy arra még nem bólintott rá az EU. Az egyedi kormánydöntés alapján nyújtandó támogatás rendszere szerint a két fél megköti a megállapodást, amelyet a kormánydöntés után kiküldenek Brüsszelbe, jóváhagyásra. Erre hatvan nap áll rendelkezésre, halasztó hatály nélkül.
Az Audi támogatási csomagjának még a legfontosabb adatai sem ismertek, lapunk korábbi értesülését a Magyar Rádiónak nyilatkozva nagyságrendileg pontosnak mondta Becsey Zsolt külgazdasági államtitkár. Néhány hete azt írtuk: az autógyártó győri cégbővítéséhez juttatandó, pénzben kifejezhető támogatás összege 11 milliárd forint körüli lehet. Azaz a német világcég munkahelyenként valamivel több mint hatmilliót kap ilyen módon, hiszen 900 millió eurós beruházással közvetlenül 1800 munkahelyet teremt 2013-ig. Emellett további, úgynevezett készpénzben nem mérhető támogatáshoz, segítséghez is hozzájut az Audi – a többi nagybefektetőnél szokott módon –, mind a kormánytól, mind a helyi szereplőktől.
A General Motors 500 millió eurós beruházással megduplázza magyarországi termelését és szentgotthárdi üzeme foglalkoztatottainak számát. A fejlesztés közvetlenül csaknem ezer új munkahelyet teremt. Az állam 7,5 milliárd forinttal támogatja a beruházást, munkahelyenként 9,38 millióval.
A két cég közül az Audi projektjének a véglegesítéséig vezető út volt a hosszadalmasabb és a rögösebb. A győri fejlesztés ötlete ugyanis már 2004–05 tájékán felmerült. Három egymást követő kormány is dolgozott az ügyön: a Gyurcsány-kormány kezdte meg a tárgyalásokat az Audival, amelynek akkor a győri mellett több alternatív helyszínt is ajánlottak Magyarországon, a német cég kérésére. A második körben a Bajnai-kormány alatt folytatódtak az egyeztetések, már győri helyszínről. Ám a kinézett, a projekt számára alkalmas magyar állami tulajdonú honvédségi telek egy része az uniós védett természeti érték hálózatához (Natura 2000) tartozott, és brüsszeli jóváhagyás kellett a telek megosztásához, újfajta hasznosításához. A Bajnai-kormány felosztotta a területet, elvégezte a besorolásokat. Az új helyrajzi számok kiosztásával egy időben kijelölték a kiosztható területet, ezt nyilvános pályázaton meghirdette a magyar állam. A pályázat a tavalyi parlamenti választások előtt jelent meg – az Audi be is adta a vételi szándékát, letette a megfelelő pénzt. A döntés is megszületett még azelőtt, hogy az Orbán-kormány hivatalba lépett volna. (Brüsszel ez év januárban – kiemelt közérdekre hivatkozva – jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését.)
A támogatási csomag véglegesítésének a feladata tehát már az Orbán-kormányra maradt. Úgy tudjuk, hogy az Audi már a választások előtt felvette a kapcsolatot az akkor még ellenzéki Fidesz gazdaságpolitikusaival, akiktől végül a cég számára kedvezőbb feltételeket tudtak kialkudni, mint amit a Bajnai-kormány alatt kínáltak.
A pontos részletekről – üzleti titokra hivatkozva – nem kívánt beszélni Garamhegyi Ábel, aki államtitkárként hoszszú ideig részese volt a tárgyalási folyamatnak. A Világgazdaságnak annyit mondott: ők adtak az Audinak egy ajánlatot az állami támogatásról, amelyet a cég nem fogadott el. Értesülésünkre, hogy ez az ajánlat jóval szűkmarkúbb volt (legalábbis a készpénznek minősülő támogatásokban), mint amiről jelenleg a hírek szólnak, Garamhegyi csupán anynyit válaszolt: kíváncsi arra, hogy az ő eredeti ajánlatukhoz képest milyen csomagot kapott végül az Audi. Hozzátette: szerinte a cég már akkor eldöntötte, hogy Győrött fejleszt, amikor megvásárolta a több száz hektáros területet. „Egy ilyen lépést csak akkor tesz meg egy cég, ha pontosan tudja, milyen céljai vannak a területtel” – indokolta véleményét.
Beszállítói kötelezvény
Mind a két megállapodás annyiban újszerű, hogy külön intézkedik a magyar beszállítók foglalkoztatásáról. A GM-mel (General Motors Powertrain-Magyarország Kft.-vel) március végén különmegállapodást is kötött erről a Nemzeti Külgazdasági Hivatal. Úgy tudjuk, az Audi is tett hasonló vállalásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.