BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb húst eszünk: sorra zárnak be a hazai üzemek

A legális csatornákon mért belföldi húsfogyasztás évek óta csökken, és ez hatással van a magyar húsipar teljesítményére - áll a Gfk közleményében. A Debreceni Csoport egy hónapon belül két húsüzem bezárását jelentette be.

A magyar húsipar teljesítménye 2010-ben az előzetes becslések szerint ismét stagnált vagy némileg csökkent. A nagyobb visszaesést az export jelentős növekedése akadályozta meg.

Sertés és marhahús exportunk egy év alatt több mint 40 százalékkal növekedett és 2010-ben meghaladta a 180 ezer tonnát illetve a 380 millió Euró értéket. A belföldi forgalom szűkülése miatt az ágazat teljesítménye –az előzetes adatok szerint – így is visszaesett 1-2 százalékkal.

A magyarországi kiskereskedelemben évek óta csökkenő forgalom tapasztalható. A teljes forgalmat illetően a 2009-es 5,3 százalékos csökkenés után, tavaly 2,3 százalékos mínuszt regisztrált a KSH. Az élelmiszerek, így a húsok és hústermékek esetében is néhány százalékos visszaesés volt tapasztalható. A fenti adatok ismeretében sajnos azzal kell számolnunk, hogy a magyar húsipar összességében, csakúgy, mint az előző években ismét néhány milliárdos veszteséggel zárta a gazdasági évet.

2011-re a korábbi évek negatív trendjeinek megtörését várták az elemzők, ám az első két hónap adatai nem mutatnak túl kedvező képet. A korábban jelzettnél magasabb infláció várható, amelyért részben az élelmiszer áremelkedés okolható. Az élelmiszerek belpiaci árát felfelé hajtja a növekvő világpiaci ár, a tavalyi kedvezőtlen időjárás miatti magasabb takarmányárak, a növekvő energia és üzemanyag árak. A sertés és marhahúsok esetében a más élelmiszercsoportokban már végbement áremelkedés csak a következő hetekben, illetve hónapokban várható, mivel az élősertés árának érdemi növekedése csak az elmúlt időszakban vált egyértelművé.

A nagyobb gondot azonban az okozhatja, hogy a hazai fogyasztók elvesztették hitüket a gyors kilábalásban. A GfK- Corvinus Fogyasztói Várakozások indexe azt mutatja, hogy 2011 márciusában romlott a háztartások várt pénzügyi helyzetének és az ország gazdasági helyzetének megítélése. Utóbbi esetében különösen a rövid távú, vagyis 12 hónapra vonatkozó várakozások váltottak negatív irányba.

A vásárlási hajlandóság a válság mélypontjára jellemző - 2009. márciusban mért - szinten van. Ennek oka elsősorban a makrogazdaság alakulása, melyben kiemelt szerep jut az infláció növekedésének, a benzin-, valamint az élelmiszer árak emelkedésének.

Az elhúzódó kedvezőtlen gazdasági környezet hatására gyökeresen megváltoztak a fogyasztói szokások. A 2000-es évek elején jellemző, túlköltekező, hedonista vásárlás már a múlté. Megnőtt a vásárlás előtti informálódás szerepe. A boltválasztás szempontjai között hátrébb szorultak a bolt minőségére vonatkozó szempontok, például az üzlet kinézete vagy a márkatermékek kínálata, ezzel ellentétben jelentősen megnőtt az akciók és promóciók jelentősége. A vásárlók hajlandóak nagyobb távolságokat is megtenni a jobb ajánlatok reményében, a „kedvenc” boltok felé kevésbé lojálisak.

Minél több húst vásárol egy hazai háztartás, annál többféle termékcsoport kerül az asztalra. Vagyis, aki jelentős húsfogyasztó, egy szélesebb termékpalettából választ. A nagy mennyiségek vásárlói egyben célirányosabban keresik az akciókat, húsvásárlásaikban 3-5 százalékkal olcsóbban vásárolnak, mint az átlag húsfogyasztó.

A húspiac csökkenése tehát nem abból adódik, hogy vásárlók elhagynának kategóriákat, hanem abból, hogy kevesebbet és kevesebbszer vásárolnak. Amennyiben az ágazat számára kedvezőtlen folyamatok, így a fogyasztás csökkenése, de különösen a feketegazdaság térnyerésének erősödése nem állítható meg, úgy a húsipar teljesítményének további jelentős szűkülésére, üzembezárásokra és munkahelyek megszűnésére kell számítani. Márpedig a csökkenő teljesítményű húsipar nem ad megfelelő alapot a kormányzat állattenyésztés fejlesztését célzó programjához sem.

Az ágazat mélyrepülését mutatja az is, hogy a hazai piac egyik meghatározó szereplője, a  szolnoki székhelyű Debreceni Csoport Húsipari Kft. a szűkülő piaci lehetőségekre, a gyártás optimalizálására hivatkozva két üzemét is bezárja. A vállalat alig fél évvel a megvásárlás után, májusban bezárja a Kaiser Food Kft. mosonmagyaróvári szárazáru-üzemét, majd néhány héttel később bejelentette azt is, hogy felszámolja a debreceni vágóhidat és feldolgozóüzemet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.