Ennek alapján a vegyipari vállalkozások átlagosan két osztályzattal jobbak, mint az országos átlag. A válságot jóval jobban állta ez az ágazat, mint a többi, s ugyan van egy sor, a szektor szereplőinek tevékenységét nehezítő tényező, általában véve emelkedik árbevételük és javul profittermelési képességük. Ez persze nem véletlen: az ágazat árérvényesítő képessége jó.
A vegyipari cégek közül a 2008 őszén hazánkba is begyűrűző pénzügyi, majd gazdasági válság során közel 200 bukott el, ami lényegesen kedvezőbb helyzetet jelez, mint ami a hazai átlagra jellemző. A 2009-es és főleg a 2010-es évet az átlagosnál jobban teljesítették, körükben a válság nem volt annyira drasztikus lefolyású, s jóval előbb kerültek ki belőle, mint általában a magyarországi cégek. Ráadásul a nem a piacképes vállalkozások java már kihullott, bár némi további szelekció még várható.
Kárpáti Gábor, a Coface Hungary ügyvezetője ezt a jelenséget egy másik oldalról megközelítve rámutatott: a Coface által alkalmazott módszer alapján elvégzett kockázati besorolás szerint is a vegyipar lényegesen jobb állapotban van, mint az átlag. A Coface egy tízes skálán minősíti a cégeket, ahol az 1-es a legrosszabb, a 10-es legjobb besorolás. Ezen belül, az 1-3 nagyon rossz és instabil gazdálkodást; a 4-5 nagyobb, de még viselhető kockázatot, s hosszabb távon nem stabil kilátást jelez; a 6-os és az afeletti besorolás pedig azt mutatja, hogy a cégnek közép- vagy hosszabb távon jók a kilátásai.
A Coface által vizsgált vegyipari tevékenységet végzők között nagyobb arányban vannak kifejezetten jó minősítésű cégek: az ágazat vállalkozásainak a 37 százaléka tartozik a 7-10-es, azaz legjobb minősítésű csoportba, miközben az összes vizsgált magyarországi cégnek csak a 25 százaléka. Együttesen mind a tíz kockázati kategóriát vizsgálva látható, hogy a legnagyobb kockázatú vegyipari cégek aránya alatta marad, a legkevésbé kockázatosaké pedig felülmúlja az országos átlagot.
Az, hogy a vegyipar –a gyógyszeriparral együtt, kibővítve vizsgálva– állta és állja a sarat, örvendetes a gazdaság összes szereplője számára. Hiszen szinte alig van olyan szektor, amely valamilyen lazább vagy szorosabb szálon ne kapcsolódna a tágabban vett vegyiparhoz. Pedig a hazai cégeknek kevesebb, mint egy százalékát teszik ki ennek az ágazatnak a vállalkozásai. Ám ez csak a cégek számát tartalmazó mutató, hiszen például a magyar tőzsdei cégek nagy hányada ebből az ágazatból kerül ki, és a tőzsdei kapitalizáció jelentős része is a vegyipari cégekhez kötődik. A regionális szinten multinacionálissá fejlődött magyar cégek zöme is ehhez a körhöz tartozik.
Ez persze nem véletlen, hiszen ha a mérleg egyik serpenyőjébe tesszük az ágazatra pozitívan ható, s a másikba a negatívan ható tényezőket, akkor azt látjuk, hogy ez utóbbiak súlya jelentősebb, mint az előbbieké. Mert ugyan igaz, hogy részint az alapanyagár-ingadozás (főképp az olajár), részint az ellátás biztonsága kiszámíthatatlanabbá teszi a termelés alapját adó beszállításokat, ám ezeket a kockázatokat, illetve az annak következtében kialakuló magasabb árakat a szektor cégei általában érvényesíteni tudják saját értékesítési áraikban.
Az árérvényesítési képesség több tényezőnek köszönhető, ám talán a legfontosabb ezek közül az ágazat termékei iránti folyamatos és növekvő kereslet. A hazai vegyipari cégek esetében elsősorban a kedvező és táguló exportlehetőségeket kell kiemelni, ami főként a bejáratott termékkörrel rendelkező cégekre igaz. A belföldi kereslet alakulása alágazatonként eltérő, ám az mindenképpen igaz, hogy az ágazat egészére a jelenleginél is jobb kilátások idehaza akkor lennének, ha beindulna egyrészt az építőipar, illetve ha az állam ismét belefogna komoly infrastrukturális beruházásokba. Erre azonban sajnos jelenleg nincs sok esély.
Kifejezetten kedvező a cégek működése szempontjából, hogy jó részük az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtott végre a kockázatkezelési területen is. Így ma már e cégek – amellett, hogy nagymértékben támaszkodnak külső hitelminősítőkre –saját, banki szintű, belső vevőkockázat-kezelési rendszert is működtetnek – tette hozzá Kárpáti Gábor. Ebben az ágazatban azt tapasztaljuk, hogy a szállítói hitelek kezelése, a vevőfinanszírozás tudatosan átgondolt tevékenység, amely mintaértékű lehet más ágazatokban tevékenykedő cégek számára. A vegyipari cégek tudatos vevői kockázatkezelésükkel jelentősen mérsékelni tudják a vevőkövetelésből fakadó kiesésüket, amely így saját likviditásukat, így ezen keresztül kockázati megítélésüket is javítja.
Ettől függetlenül persze a vegyiparban tevékenykedő cégek számára is igaz, hogy mind a saját, mind a vevőik a gazdálkodási környezete gyorsan megváltozhat, amire hatékony megelőzéssel (folyamatos cégminősítés és változások figyelése), valamint a felmerülő nehézségekre adott gyors reakcióval (például hatékony és gyors fellépés nem fizető partnerekkel szemben) lehet készülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.