Jelenleg 107 lepárló működik Skóciában, ez hússzal több, mint egy évtizede – mondta a Deutsche Wellének Campbell Evans, Skót Whisky Szövetség fogyasztói ügyekért felelős vezetője. Skóciában évente 2,7 milliárd fontos bevételt hoz az ital, a szigetország továbbra is a világ legnagyobb whiskytermelője.
Bár egyelőre a hagyományos piacok, így az Egyesült Államok és Franciaország a legnagyobb whiskyvásárlók, a növekedés motorját a fejlődő országok jelentik. A Szövetség szerint nem csak Indiában és Kínában növekszik a forgalmuk, de a latin-amerikai államokban is. A whiskygyártás reneszánszát éli a skót termelők szerint.
Az ágazat lehetőségeit mutatja, hogy a világ legnagyobb whiskygyártó cége, a Diageo az elmúlt öt évben mintegy 600 millió fontot fektetett a skóciai lepárlók fejlesztésébe és a közelmúltban adott át egy 40 millió fontos üzemet. A 28 whisky lepárlót üzemeltető italgyártó vállalkozás készít a globálisan legnagyobb mennyiségben értékesített skót whiskyt, a Johnnie Walkert.
Evans szerint az ázsiai országokban az előretörés elsősorban a whisky status-szimbólum voltának köszönhető. Mint mondja, Kínában a növekvő középosztály számára legalább annyira fontos, hogy 12 éves skót whiskyt ihasson, mint az obligát Mercedes megvásárlása. A fejlődésből nem csak a Diageóhoz hasonló óriások, de a kis családi vállalkozások is profitálnak, feltéve, hogy exportra termelnek.
A skót whisky helyzete ugyanis éppen a hazai piacon alakul rosszul, mivel az iparág egyelőre nem tudja a whiskynek meghódítani a fiatal generáció tagjait, akik szívesebben isznak gint vagy vodkát. A whiskygyártóknak mindenesetre erős intuíciókkal kell rendelkezniük a jövő keresletét illetően, hiszen ennek az italnak minimum három év az érési ideje, de a gyakorlatban a legtöbb whisky ennél jóval tovább pihen, mielőtt a polcokra kerülne. A szektor bizakodó és szüksége is van az optimizmusra, mivel 40 ezer főt foglalkoztat Skóciában és az ország exportjának 20 százalékát adja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.