BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Vonatgyártás helyett újítsák fel a régi InterCityket"

Akár felére is csökkenhetnek a költségek, ha új InterCity kocsik beszerzése helyett a meglévőket újítják fel - állítja Schwartzné Lovász Beáta, a Bombardier-MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója.

Típustól függően jelenleg 1,5-2 millió euróba kerül egy-egy új, korszerű InterCity kocsi beszerzése, miközben a felújítás költsége 800 ezer euró körül van - tette hozzá a szakember.

A MÁV járműpark fejlesztésének elodázhatatlansága manapság senki által nem vitatott állítás. Ténykérdésnek tűnik az is, hogy felhalmozott adóssága mellett a vasúttársaság csökkenő állami támogatással kell, hogy számoljon a következő években.

Schwartzné Lovász Beáta elmondása szerint a Bombardier-MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. szívesen részt vesz egy magyar gyártmányú InterCity prototípusának az elkészítésében is - amelynek lehetőségét a MÁV-Gépészet Zrt. vezetője vetette fel a napokban -, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a vasúttársaság nehéz és sürgető helyzetére adott bármiféle válasz csak akkor lehet eredményes, ha már rövidtávon, és a lehető legköltséghatékonyabb módon valósul meg.

A MÁV, a Bombardier és részben az alkalmazottak közös tulajdonában lévő dunakeszi cégnél eddig 10, harmadik generációs InterCity kocsi felújítását végezték el, amelyek megkapták a típusengedélyt és további 25-30 évig tudják kiszolgálni a forgalmat. A társaság 2006-ban kötött 10+50 InterCity kocsi felújítására vonatkozó szerződést a MÁV-val, amelynek értelmében a vasúttársaság igényt tarthat a további 50 járműre rövid határidőn belül.

A felújítások megkezdéséhez szükséges fejlesztési költségek megközelítették az 1 milliárd forintot, amely amennyiben nem valósul meg a további gyártás (az eredeti elképzelések szerint az állami vasúttársaság 185 ilyen kocsit kívánt készíttetni) az elpazarolt pénz lesz mind a MÁV, mind a 600 főt foglalkoztató dunakeszi üzem részére, emellett pedig a meglévő 10 kocsi karbantartása is aránytalanul drágává válhat a jövőben - tette hozzá Schwartzné Lovász Beáta.

Mint arról beszámoltunk, a MÁV-Gépészet országos összefogással felélesztené a hazai vasútijármű-gyártást, elsőként egy intercity prototípusát terveznék meg. Közben más nagy tervek is formálódnak: Szolnokon a svájci Stadler szerelne össze teljes motorvonatot, Dunakeszin a kanadai Bombardier vizsgálja a villamosgyártás lehetőségeit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.