A legális autószervizek is átcsúsznak a feketegazdaságba, miután az egyre több, működési engedéllyel nem rendelkező adóelkerülő sufniműhely lenyomja az árakat, miközben jelentős bevételektől esik el az állam. "A jogalkalmazó szigorúan lépjen fel a működési engedéllyel nem rendelkező, üzletszerűen működő javítókkal szemben" – áll az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció (ANK) beadványában, amely rámutat: segítené a helyzet rendeződését, ha visszaigényelhetnék az áfa körbe tartozó vállalkozások személygépjárműveik javítási és karbantartási munkái utáni áfát.
Miután az 50-125 köbcentiméteres robogókra irreálisan magas, 95 ezer forintos regisztrációs adót vetnek ki, tízezrek inkább rendszám nélkül járnak, ám ennek közlekedésbiztonsági következményei is vannak. A nagyteljesítményű robogós az engedélyezettnél jóval gyorsabban cikázik a közúti forgalomban. Megteheti, hiszen gyorsulásával, sebességével bárkit leráz, ha balesetet okoz, és hiába egy kamera felvétele, ha rendszám nélkül meg sem lehet találni a károkozót.
A hatályos törvény szerint a segédmotoros kerékpárokra nem kell rendszám. A segédmotor kritériumai ugyanakkor: 50 köbcentiméter, egy ülés, 40 kilométeres maximális sebesség. A közúti ellenőrzés során azonban nem lehet megállapítani, hogy a rendszám nélküli bringa hány köbcentis.
Ezért az MGE és az ANK azt javasolja, hogy az állam –az eddigiekkel szemben – tegye kötelezővé a segédmotoros kerékpárok rendszámmal való ellátását is. Ugyanakkor tekintsen el a regisztrációs adótól a segédmotoros kerékpárok esetében, azonban ez ne legyen visszamenőleges hatályú.
A két szakmai szervezet azt is szeretné elérni, hogy az áfa megfizetésének igazolása a forgalomba helyezés feltételévé váljon. A szürke importőrök számára a jelenlegi szabályozás lehetőséget ad arra, hogy az áfa megfizetése nélkül hozzák forgalomba a behozott autókat. Régi gondjuk a hivatalos kereskedőknek, hogy egyes – kis mennyiségben új, de főleg használt – autókat importáló vállalkozók (szürkeimportőrök), készletük értékesítése után, de az áfa megfizetése előtt megszüntetik vagy csődbe viszik a vállalkozásukat. Így versenyelőnybe kerülnek, miközben a közterheket nem fizetik meg.
Az is a feketegazdaság versenyelőnye, hogy a törvény a kilométeróra-manipulálást nem vagy nem kellő súllyal szankcionálja. Emiatt az ügyeskedők hatalmas extraprofitra tesznek szert, ugyanakkor megzavarja a használtkocsi-piacot. Nagyon megnehezítik így a gyári márkakereskedők által beszámított autók újraértékesítését is. Ezért a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete javaslatot tett a büntető törvénykönyv módosítására, hogy a kilométeróra-manipulálást letöltendő börtönbüntetéssel szankcionálják.
A gépjárműimportőrök úgy látják, a személyautók bizonyos kategóriáiban – a 2000 köbcentisnél nagyobb benzin-, illetve a 2500-nál nagyobb dízelmotoros gépkocsik esetében – a regisztrációs adó összege nagyon magas, ami a külföldi forgalomba helyezést ösztönzi, illetve gátolja a fiatalabb, használt járművek behozatalát. Ezért a külföldi rendszám használatának akadályozása mellett a regisztrációs adóplafon csökkentése is szerepel a javaslatcsomagban, amely szerint ideje lenne eltörölni a nagy haszonjárművek tulajdonszerzési illetékét. Az illeték ugyanis más termelőeszközre nem vonatkozik, és a teherautó elsősorban termelőeszköz és nem személyautó.
Azt is szeretnék elérni a járműimportőrök, hogy környezetterhelési adót vessenek ki a még mindig nagy számban forgalomban lévő euró 0 és euró 1 káros anyag kibocsátási osztályba tartozó korszerűtlen teherautókra. A beadvány úgy tartja, ezzel lehetne a 20-30 éves IFA, ZIL, Kamaz tulajdonosokat a járműcserére.
Arra azonban nem tér ki a javaslatcsomag, hogy mi legyen a hasonló korú, füstokádó BKV-Ikarusok sorsa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.