BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztrál módszerrel zabolázza meg a benzincégeket Berlin

Peter Ramsauer szövetségi közlekedési miniszter (CSU) törvényileg akarja korlátozni az olajmultiknak a benzin- és a dízel árára vonatkozó eddigi politikáját.

"A német törvényhozásnak igyekeznie kell megvédeni a fogyasztókat a piaci uralmat gyakorló olajcégek önkényes ármanipulációitól" - hangoztatta Ramsauer a Bild című lapnak nyilatkozva. A miniszter támogatta a bonni szövetségi kartellhivatalnak azt a javaslatát, miszerint Németországban bevezetnék az úgy nevezett ausztrál modellt, Eszerint az üzemanyagárak emelését előzetesen be kell jelenteni, majd 24 órán át érvényben kell tartani.

A miniszter szerint ez a módszer azért hasznos, mert a gépkocsivezetők így tudják, mire számíthatnak. Emellett a cégeknek bizonyos ideig tartaniuk kell az árszintet, ami azt jelenti, hogy nem következhet be dominóeffektus, vagyis az a folyamat, amikor az üzemanyagcégek egymással versengve emelik az áraikat rövid távon.

"Ha egy olajmulti a magasabb árat ugyanis előzetesen kénytelen bejelenteni, és azon 24 órán át már nem változtathat, akkor a gépkocsivezetők tudják, mihez tartsák magukat" - szögezte le a német szövetségi közlekedési miniszter a Bild címűlapnak. "Ezzel kettétörne az a dominóeffektus, hogy az egyik (multi) naponta többször emel, és a többieket pedig maga után húzza".

Mint arról korábban beszámoltunk, a kartellhivatal elemzése szerint az Aral/BP (piaci részesedése 23,5 százalék), a Shell 22 százalék), a Jet (10 százalék), az Esso és a Total (egyenként 7,5-7,5 százalék) uralják a piacot. A kialakult oligopol struktúra a tanulmány szerint káros a fogyasztókra nézve. A jelentés arra a jelenségre is kitér, miszerint a benzinárak Németországban főként a szabadságok ideje előtt, húsvét előtt és hétvégeken drágulnak, adott esetben csak pár napra, sőt néhány órára. A vizsgálat szerint "az ármegállapítások" kezdeményezőiként csaknem mindig a két piacvezető jelenik meg. Ha ugyanis az első számú konszern emeli az árakat, akkor mindössze néhány órán belül a második számú konszern követi, majd csatlakozik a harmadik is, így az emelés országossá válik. Az árcsökkenések is ugyanígy gyűrűznek végig, épp csak hogy lassabban.

A hatóság már kidolgozta a versenykorlátozó magatartás felszámolására irányuló lépéseket. Ezek közé tartozik, hogy a piacvezető pozíciót betöltő Aral, Esso, Jet, Shell és Total konszernek a jövőben csak kivételes esetekben vásárolhatnának újabb töltőállomásokat. Ezen kívül a hivatal vizsgálja a versenykorlátozással kapcsolatos eljárás elindítását is

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.