"A német törvényhozásnak igyekeznie kell megvédeni a fogyasztókat a piaci uralmat gyakorló olajcégek önkényes ármanipulációitól" - hangoztatta Ramsauer a Bild című lapnak nyilatkozva. A miniszter támogatta a bonni szövetségi kartellhivatalnak azt a javaslatát, miszerint Németországban bevezetnék az úgy nevezett ausztrál modellt, Eszerint az üzemanyagárak emelését előzetesen be kell jelenteni, majd 24 órán át érvényben kell tartani.
A miniszter szerint ez a módszer azért hasznos, mert a gépkocsivezetők így tudják, mire számíthatnak. Emellett a cégeknek bizonyos ideig tartaniuk kell az árszintet, ami azt jelenti, hogy nem következhet be dominóeffektus, vagyis az a folyamat, amikor az üzemanyagcégek egymással versengve emelik az áraikat rövid távon.
"Ha egy olajmulti a magasabb árat ugyanis előzetesen kénytelen bejelenteni, és azon 24 órán át már nem változtathat, akkor a gépkocsivezetők tudják, mihez tartsák magukat" - szögezte le a német szövetségi közlekedési miniszter a Bild címűlapnak. "Ezzel kettétörne az a dominóeffektus, hogy az egyik (multi) naponta többször emel, és a többieket pedig maga után húzza".
Mint arról korábban beszámoltunk, a kartellhivatal elemzése szerint az Aral/BP (piaci részesedése 23,5 százalék), a Shell 22 százalék), a Jet (10 százalék), az Esso és a Total (egyenként 7,5-7,5 százalék) uralják a piacot. A kialakult oligopol struktúra a tanulmány szerint káros a fogyasztókra nézve. A jelentés arra a jelenségre is kitér, miszerint a benzinárak Németországban főként a szabadságok ideje előtt, húsvét előtt és hétvégeken drágulnak, adott esetben csak pár napra, sőt néhány órára. A vizsgálat szerint "az ármegállapítások" kezdeményezőiként csaknem mindig a két piacvezető jelenik meg. Ha ugyanis az első számú konszern emeli az árakat, akkor mindössze néhány órán belül a második számú konszern követi, majd csatlakozik a harmadik is, így az emelés országossá válik. Az árcsökkenések is ugyanígy gyűrűznek végig, épp csak hogy lassabban.
A hatóság már kidolgozta a versenykorlátozó magatartás felszámolására irányuló lépéseket. Ezek közé tartozik, hogy a piacvezető pozíciót betöltő Aral, Esso, Jet, Shell és Total konszernek a jövőben csak kivételes esetekben vásárolhatnának újabb töltőállomásokat. Ezen kívül a hivatal vizsgálja a versenykorlátozással kapcsolatos eljárás elindítását is
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.