A médiapiac pangása, a hirdetési költések két éve tartó visszaesése a kampányokat kitaláló kreatív és reklámügynökségeket is kellemetlenül érintette: manapság alig vannak nagy munkára szóló tenderek a piacon, a jellemzően rövidebb időszakokra szóló, kisebb megrendelésekért pedig öldöklő árverseny folyik – derül ki a Világgazdaságnak nyilatkozó piaci szereplők helyzetértékeléséből.
„A válság miatt 2009 végén, 2010 elején jelentősen csökkent a cégek által hirdetésekre szánt összeg, amely azóta is megrekedt egy nagyon alacsony szinten, ez természetesen a kampányokat kitaláló reklámügynökségek forgalmán ismegmutatkozik” – mondta Aczél László, a Young & Rubicam ügynökség ügyvezetője, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) elnöke. Mint mondta: vannak olyan ágazatok, amelyek képviselői gyakorlatilag teljesen eltűntek a piacról, mert az ezekben dolgozó cégek szinte lenullázták a marketingre, kommunikációra szánt költségvetésüket, hogy a pénzt inkább eladásösztönzésre, költségeik és áraik leszorítására fordítsák. Tendencia az is, hogy a multinacionális vállalatok mindinkább regionális szinten döntenek a különböző kampányaikról, ezért egyre jellemzőbb, hogy a külföldi kampányokat adaptálják a hazai piacra, nem készítenek külön változatot az egyes országokra. Ez pedig szintén munkát vesz el a hazai ügynökségektől.
„A nemzetközi ügyfeleknél folyamatosan erősödik a centralizáció, egyre kevésbé próbálnak márkát építeni vagy helyi üzenetekkel megjelenni a magyar piacon, az ilyen jellegű aktivitás gyakorlatilag kimerül a különböző értékesítési akciók, rendezvények, fesztiválok szervezésében és kommunikálásában” – látja hasonlóan a helyzetet Záprel Zsolt, a McCann Erickson Budapest ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a helyi kampányok esetében jellemző trend az is, hogy egyre inkább a költségek alapján választanak kreatív ügynökséget az ügyfelek, ami kemény árversenyre kényszeríti a piaci szereplőket.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.