BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV: nem fenyegetett katasztrófa, biztonságosak a vonalak

A MÁV professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága – így reagált a Magyar Államvasútak a Magyar Nemzet pénteken megjelent cikkében, amely szerint vonatkatasztrófa fenyegetett a társaság egyik vonalán. A MÁV szerint a megsérült berendezéseket maximum egy nap alatt megjavítják.

A Magyar Nemzet pénteken megjelent számában címlapon foglalkozik azzal, hogy értesülések szerint súlyos vonatbalesetet előztek meg a hét első felében. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) dolgozói a lapnak arról számoltak be, hogy május 16-án a Tura és Aszód közötti fővonalon két vonat haladt egymással szemben, menetrend szerinti 120 kilométer óránkénti sebességgel. A turai forgalomirányító szerencsére időben észlelte az esetet és értesítette a vonatvezetőket. A szerelvények egymástól pár száz méterre álltak meg. Az esetet egy biztosítóberendezés meghibásodása okozta. A szakszervezet vizsgálatot kért a vállalattól, mert a néhány évvel ezelőtt egy biztosítóberendezés hibája miatt történt balesetben négy ember halt meg és több megsérült, amikor egy vonat utolért egy másikat.

A MÁV lapunknak is eljuttatott közleménye szerint a vállalatnál lapvető cél a kedvező biztonsági statisztika fenntartása, ezért is fontos a MÁV Zrt. számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására, egyúttal a felelősség megállapítására.

A társaság szerint a következő eset történt a Magyar Nemzet által említett vasútvonalon: „a 80a vonalon két állomás, Aszód és Tura között meghibásodott a biztosítóberendezés, amelynek helyreállítását a szakemberek azonnal megkezdték. A biztosító berendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások betartásával, fokozott figyelemmel kell a vonatközlekedést megszervezni és lebonyolítani. Ezzel összhangban, az említett esetben úgynevezett „állomástávolságú közlekedés” került bevezetésre, mivel a két állomás között a jelzőberendezés nem működött. A kapcsolódó biztonsági előírások betartásával hibás biztosítóberendezés mellett sem fordulhat elő baleset” – írja a vasúttársaság
 
A MÁV úgy tudja, május 16-án este 18 óra 20 perckor feltehetően emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy Tura állomásról a sebesvonat helytelen vágányra „haladt ki”. Ennek következtében az Aszód és Tura állomások között a vonat közlekedésére kijelölt vágányon haladó InterCity egy másik vonattal szemben közlekedett.
 
Az azonnal megkezdett, a MÁV biztonsági szakemberei által vezetett helyszíni vizsgálatok során már megállapításra került, hogy a sebesvonatot a váltók a vonat kihaladásakor nem a megfelelő vágányra vezették. A forgalomirányító kolléga tévedését érzékelve (hogy a vonat a másik vágányra „járt ki”) felelősen és gyorsan járt el: azonnal értesítette a fő üzemirányítót, és így intézkedni lehetett a vonatok megállításáról. Ezzel sikerült megelőzni balesetet.  A két vonat mintegy 1630 méterre állt meg egymástól.  
 
A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására. Ezt követően történhet felelősségre vonás.
 
A társaság az esettel kapcsolatban megjegyzi azt is, hogy a MÁV hálózatán a több évtizedes berendezések mellett a legkorszerűbb elektronikus számítógépes biztosítóberendezések működnek - több okból is elromolhat. Legtöbb esetben kábellopás, rongálás, külső behatások vezetnek ehhez, de előfordulhat az időjárással, vagy más egyéb okokkal összefüggő zárlat, áramellátási zavar következtében is. Amikor valamelyik berendezés meghibásodik, azt a szakemberek a lehető legrövidebb időn belül (ami általában néhány óra, de mindenképpen egy napon belül megtörténik) helyreállítják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.