„Ha üdülési csekkel kívánnak fizetni, akkor az éjszakánként 500 forinttal többe kerül” – hangzott a feltétel, mikor az egyik soproni szálláson próbáltunk foglalni. Az egyébként kispénzű vendégekre specializálódott szálláshely nem az egyedüli, amely felárat számít fel az üdülési csekkel fizető kuncsaftoknak. Az utalvány kibocsátásával és ügyfélszolgálati teendőivel ellátott Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. (NÜSZ) szerint ezt a kibocsátó Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvánnyal (MNÜA) szerződött szolgáltatók ezt nem tehetik meg, s a szervezethez már több bejelentés is érkezett.
A szolgáltatók elvben azt a jutalékot kompenzálnák a felárral, amit az MNÜA-nak kell fizetni az üdülési csekk révén befolyt bevételből. Ez azonban legfeljebb hat százalék – tudtuk meg az alapítványtól.
Az a szolgáltató, aki szerződést köt az alapítvánnyal a feltételek, s így a költség ismeretében és elfogadásával köti meg a szerződést, valamint a költséget saját kereskedelmi érdekei okán vállalja és ugyanakkor az alkalmazott árakban előre tudja ezt a költségét kalkulálni – írták lapunk megkeresésére. A szerződéskor vállalják, hogy a beváltó nem alkalmazhat negatív diszkriminációt az utalvánnyal fizető vendégnél, a készpénzzel fizető vendéggel szemben. Abban az esetben, ha a beváltó mégis felárat számít fel, akkor nem a szerződésben vállalt kötelezettség-vállalása szerint jár el, vagyis megszegi a szerződést.
"A csekkelfogadási gyakorlatot folyamatosan ellenőrizzük szerződött partnereinknél. Az ellenőrzéseket dokumentáltan, többnyire anonimitásban végezzük, telefonon, elektronikus úton, adott esetben személyesen. Amennyiben a súlyos szerződés-szegés ténye bizonyítást nyer, úgy megszüntetjük a kapcsolatot az érintett szolgáltatóval. Az utalvány felhasználásából eredő negatív megkülönböztetés tárgyában érkező bejelentések száma a szerződések számához képest elenyésző. Ezeket a bejelentéseket a fentiekhez hasonlóan kezeljük, természetesen a bejelentő adatainak teljes diszkréciójával - írta lapunknak Karácsony Mihály, az MNÜA elnöke.
A NÜSZ folyamatosan ellenőrzi az elfogadóhelyeket részben fogyasztói bejelentés alapján, részben pedig a kibocsátó alkalmazottai figyelnek arra, ki, mikor számít fel díjat.
A Somogyi Hírlap már három éve is beszámolt arról, hogy felárat számítottak fel egy fonyódi étteremben. A végszámla 10 százalékával többet kértek, mikor kiderült, hogy az illető üdülési csekkel szeretne fizetni. Lapunk hasonló – mintegy 10 százalékos – felárral szembesült: a szoba ára ugyanis 5000 forintba került, az utalvánnyal történő fizetés esetén ez 500 forinttal több lett volna. Az NÜSZ-nél kérték, ha valaki hasonló esetet tapasztal, ne fogadja el a felárszámítást, az üdülési csekket névértékén kell beszámítani, s az esetet azonnal jelezze a szolgálatnál.
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője lapunk megkeresésére elmondta, fogyasztóvédelmi szempontból nem történt szabálysértés, ugyanis a szállásadó előre tájékoztatott, hogy többe kerül a szoba, ha az utalvánnyal akarunk fizetni, tehát nem tévesztett meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.