A kórházszövetség minapi konferenciáján ezekről a kérdésekről beszélgettünk, miután általános megdöbbenést keltett a jelen lévő hallgatóság körében, mennyire nem intéztek kérdést – egy kivételével – a fórumon részt vevő államtitkárhoz. Apátia, rezignáltság, egzisztenciális félelem, mindegyik szerepet játszhatott a kérdések fel nem tételében – állapítottuk meg szomorúan. E jelenség elemi erővel hívta fel a figyelmet arra, hogy még ha nem is jutottunk el az általános kétségbeesésből a teljes apátia állapotába, közel járhatunk hozzá. És itt kezd igazán veszélyessé válni a „történet”.
Abban a pillanatban ugyanis, amint az egészségügyi szereplők többségén a reményvesztettség, az apátia lesz úrrá, lényegtelenné válik, pénzügyi egyensúlyunk megfelelőnek mutatkozik-e a nemzetközi pénzpiacokon, aminek eredményeképpen gazdasági autonómiánkat visszakaphatjuk – ahogyan erről a miniszterek oly szívesen beszélnek. A kormányzó pártok annyit konstatálhatnak majd csupán, hogy az egészségügyben zajló csatát elveszítették. Mindenképpen megfejtésre vár, hogy a kormány — csaknem egy évvel a választások után — miért nem érzi magáénak az egészségügy gondjait, miközben ellenzékben annyira tisztában volt azzal a képtelen helyzettel, ahova a korábbi kormányok juttatták.
Talán azt vélelmezik, van még idő a teljes leépülésig, előtte mindenképpen fontosabb a MÁV-ot vagy akár a BKV-t megmenteni? Jelentem, súlyosan hibás a megítélésük. Nincs idő várni az egészségügyben. Legfeljebb negyedéve maradt hátra a kormánynak az érdemi beavatkozásig. Sőt, ha az orvostársadalom aktívabb tagjainak mozgolódása stabilnak mutatkozik, már annyi sem.
Mondhatja persze a kormány, hogy nem szereti az ultimátumokat – és milyen igaza van ebben. Csakhogy ez kevés embert fog izgatni, legalábbis azok közül, akik eddig kitartottak, mert bíztak az új kormányban, bíztak abban, hogy a korábbiakhoz képest más ethosszal viszonyul az ellátórendszerhez, de csalódniuk kellett.
Az utolsó pillanatról való lemaradás következményeinek számbavételéhez nincs szükség kifinomult érzékszervekre: a híradások másról sem szólnak majd, mint sorozatosan bezáró osztályokról, frusztrált kórházigazgatókról, nem adekvát orvosi beavatkozásokról, kibírhatatlanul lassú közfinanszírozott ellátáshoz jutásról, valamint türelmetlen személyzetről és látványosan szétszakadt ellátórendszerről. A magyar gyógyszergyártók minapi nyilatkozata is az egészségügyben uralkodó kétségbeejtő állapotra utal: a gyártók 25 milliárd különadót hajlandók felvállalni abban az esetben, ha azt az egészségügyi szakdolgozók, orvosok béremelésére fordítják.
A kormány nem késlekedhet egy biztató jövőkép felvázolásával, amely kiszámítható környezetet, növekvő közkiadásokat ígér az egészségügyben. Ennek prezentálása nem okozhat különösebb gondot, tekintettel arra, hogy a frissiben elfogadott konvergenciaprogram 2015-ig GDP-arányosan 5,9 százalékra felfejlesztendő egészségügyi közkiadásokkal számol, ami óvatosan számolva is 400-500 milliárd forint többletforrás bevonásával kecsegtet.
Ezzel egyidejűleg gesztusértékű megállapodásokat kell kötnie az ágazati szereplőkkel az ellátórendszer rövid és középtávú finanszírozási feltételeinek javításáról. E gesztusnak ma még lenne jelentősége, ezzel orvoscsoportokat tudnánk itthon tartani, de ez a lehetőség holnapra elvész. Amennyiben a kormány nem veszi komolyan a fenyegetettséget, megannyi orvos és nővér távozása prognosztizálható az ágazatból, és szerencsétlen körülmények közepette akár magából az országból. Ebben az esetben elveszíthetjük a reményét is annak, hogy a közeli jövőben elfogadható színvonalú ellátórendszer szolgálja, segítse a betegeket.
n A szerző a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Központjának programvezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.