BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópiac - A túlélés a tét, nem a nyereség

Májusban rég nem látott mértékben, 7,6 százalékkal, 1,525 milliósra bővült az EU és az EFTA országainak az autópiaca az előző év azonos időszakához képest. Ez különösen annak fényében látszik kimagasló eredménynek, hogy áprilisban még 4 százalékos volt a csökkenés a bázishoz viszonyítva.

A Reuters tudósítása szerint azonban az európai autóipar szakmai szövetsége, az ACEA szóvivője óvott a túlzott derűlátástól, mondván: a 6,076 millió darabos öthavi összesítés még így is 0,4 százalékos elmaradást mutat az elmúlt év azonos időszakához képest.

A legnagyobb európai autópiacok vegyes képet mutattak májusban: Németországban 22, Franciaországban 6,1, Olaszországban 3,6 százalékos volt a bővülés, ugyanakkor Nagy-Britanniában 1,7, Spanyolországban 23,3 százalékos visszaesést regisztráltak. Hazánkban 3814 gépkocsit helyeztek forgalomba, 12,1 százalékkal többet, mint tavaly májusban. Szlovákiában viszont 32,1 százalékkal bővült a piac a múlt hónapban, így 6513 új autót adtak el a kereskedők.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) üdvözli, hogy a piac áprilisi megtorpanása után a személyautó-szegmens 12, a kishaszonjárművek piaca pedig 19 százalékkal – 867 darabra – bővült. Ám úgy véli, ezek a forgalomba helyezési számok még messze nem érik el azt a szintet, amely az ágazat fennmaradását a „jelenlegi formájában” garantálni tudná. Nem arról van tehát szó, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem arról, hogy az értékesítés elhúzódó visszaesése és a szervizekből elmaradó autók miatt a szakma miként élheti túl ezt az időszakot. A gyenge forgalom a pénzügyi gondokkal küzdő kereskedések és javítók számára további nehézséget jelent, ez a szereplők számának további csökkenését okozhatja.

Az MGE azért ilyen borúlátó, mert a személykocsi-eladások 12 százalékos emelkedése ellenére is több mint 15 százakkal kevesebb kocsi kelt el, mint 2009 májusában. Mert míg hat-nyolc éve kétszázezer körüli volt az éves személyautópiac, még a tavalyelőtti 60 206-nál is 28 százalékkal kevesebb, nem egészen 43 500 kocsi kelt el tavaly itthon. Az egyesület tagjai viszont bíznak abban, hogy az elmúlt havi élénkülés nem lesz kérészéletű.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.