BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Barkácspiaci zuhanórepülés

Nem a bevétel, hanem a veszteség növekedése határozza meg az ágazat teljesítményét

Tavaly mind az öt magyarországi barkácslánc veszteséges volt. Ma minden piaci szereplő a jövőre gondolva fektet be, de természetesen az anyavállalata támogatásával.

„Gazdasági optimizmus és reális számítás alapozta meg a Bauhaus 8,5 milliárdos költséggel létesített, harmadik magyarországi szakáruházának felépítését Maglódon” – kezdődik az áruházat szombaton nyitó barkácslánc közleménye, ám a szakma egyáltalán nem optimista. Igaz, a Bauhaus az egyetlen cég az ágazatban, amely tavaly növelte az árbevételét, de az öt barkácslánc esetében nem a forgalom alakulása, hanem a veszteség növekedésének mértéke számít meghatározó adatnak. A Praktiker Magyarország Kft. volt a múlt évben a legveszteségesebb, viszont az OBI nominális veszteségnövekedése nagyobb volt.

Ennek ellenére igenis van mozgás a piacon. Amellett, hogy a 20 ezer négyzetméteres áruházakkal dolgozó Bauhaus – egyéves csúszással – megnyitotta harmadik egységét, a Baumax éppen az elmúlt hónapokban a kétszeresére, 12 ezer négyzetméterre bővítette XVII. kerületi áruházát, az OBI pedig nagy reményeket fűz a Kőbánya–Kispest (Köki) metróállomásnál ősszel nyitó áruházához. A 12 400 négyzetméteres, kétszintes, mélygarázzsal ellátott egység kiváltja a Határ úti feleakkora üzletet, amely az ősszel bezár, és június végén lehúzza a rolót a 3500 négyzetméteres Váci úti OBI is. Viszont a cég több új áruház építését készíti elő.

De nem csak új áruházak létesülnek: a Baumax – amelynek idei beruházási kerete megközelíti a hatmillió eurót – felújította soproni, debreceni és miskolci áruházát, és a szolgáltatások bővítésével próbál előnyhöz jutni a versenyben; partnervállalkozásokkal még hideg-meleg burkolást, zuhanykabin- és szekrénybeépítést is vállal.

A Baumax ezáltal az első öt hónapban 2,5 százalékkal növelte a forgalmát – azonos négyzetméterre vetítve.

Azonban még ekkora bevételnövekedéssel sem lehet kigazdálkodni azt, hogy az elmúlt évben sok ezer termék árát csökkentette a cég, amely szakított a kereskedelemben általános azon gyakorlattal, hogy kis mennyiségű akciós termékkel próbálják becsábítani a vevőket. Emellett az áruházi eladók létszámát öt százalékkal emelték. Ezért a közelmúltban átszervezték a logisztikai hátteret. Eddig a beszállítókkal közvetlenül az áruházakba küldették az árut, de így minden termék esetében volt egy minimális mennyiség, amely alatt el sem indult a kamion. Ma viszont még a magyar beszállítóktól is a bécsi raktárba megy minden – a társaság szerint így mindkét fél jobban jár. A beszállító megrak egy kamiont, amelynek nem kell csalinkáznia az országban, Bécsben viszont áruházakra lebontva állítják össze a teherkocsik rakományát.

Az OBI-nál a régi áruház- és egyéb vezetők mindegyike távozott, a cég pedig elzárkózik a sajtótól azóta, hogy 2009 tavaszán a német anyacég leváltotta a magyar igazgatóságot. A francia Bresson család tulajdonában lévő, kilenctagú magyarországi Bricostore áruházlánc évek óta nem mozdul és nem nyilatkozik. Csak annyit tudni a hálózatról, hogy noha tavaly a legnagyobb forgalomesést szenvedte el, életben van és frissülget a honlapja: már nem szerepelnek rajta stratégiai tervek. Két éve ugyanis a weboldal szerint még az volt a cég célja, hogy 2012-re minden 25–35 ezer lakosú magyarországi városban nyíljon Bricostore áruház. A láncot Romániából irányítják, és újabban a Praktiker is hasonló módon, a több országban lévő leányvállalatait külföldről vezeti.

A Praktiker az egyetlen barkácslánc, amelynek webáruháza van, ám annak részesedése a teljes árbevételből nem éri el az 5 százalékot, viszont a 8-10 százalékos szint elérése a cél. A mintegy 130 ezer négyzetméteren kereskedő Praktiker még jövőre sem nyit új egységet, és bővítések sem lesznek, a szükséges felújításokat azonban terv szerint végrehajtják.

Március végén bezárt az egyik székesfehérvári Praktiker. A több mint 4000 négyzetméteres eladóterű belterületi egység sorsa tulajdonképpen már 2008-ban megpecsételődött, amikor a Praktiker Magyarország Kft. mintegy kétmilliárdos beruházás eredményeként egy új, 7400 négyzetméteres áruházat épített fel Székesfehérváron.

Csökkenő árszint

A barkácsláncok fogyasztói árszintje 2006 második fele óta folyamatosan és nem kis mértékben csökken. Részben amiatt, hogy a legnagyobb nyugat-európai gyártók is Ázsiába vitték a termelést, ám az is igaz, hogy a fogyasztói árszint esése együtt járt az átlagminőség bizonyos mértékű romlásával is. Más kérdés, hogy a vásárlóerő állandó gyengülése miatt egyre kevesebb építési engedélyt adnak ki, és bajban vannak az építőanyag-gyártó cégek is. Azonban nem csak nálunk szenvednek a barkácsláncok, hiszen a beruházások leállása miatt az összeomlás szélére került a román és a bolgár piac is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.