BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségvetés 2025: kiderült, mit tervez jövőre a kormány – itt vannak a fő számok a büdzséről

Kockázatokat lát, de nincs ellenvetése a Költségvetési Tanácsnak a 2025. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat ellen – derül ki a tanács véleményét tartalmazó határozatból. A kormány a bruttó átlagkereset növekedésénél jóval alacsonyabb inflációval és érzékelhető gazdasági növekedéssel számol.

Bekövetkeztek a 2024-es költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok – írta a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat tervezetéről hozott határozatában a Költségvetési Tanács (KT). A jövő évi büdzséjavaslatot Varga Mihály pénzügyminiszter hétfő délelőtt nyújtja be ünnepélyes keretek között Latorcai Jánosnak, az Országgyűlés alelnökének.

költségvetés
A 2023-as költségvetés benyújtása – a jövő évi büdzsé is Varga Mihály nevéhez fűződik / Fotó: Pénzügyminisztérium

A KT a véleményében úgy fogalmaz, hogy a törvénytervezet hitelességére és végrehajthatóságára nézve nincsenek olyan alapvető ellenvetései, amelyek indokolnák az egyet nem értés jelzését. Ugyanakkor kötelességüknek érzik, hogy felhívják a figyelmet több, a költségvetés tervezett céljainak elérését érintő kockázatra,

  • mint az orosz–ukrán háború és az amiatt meghozott szankciók hatásai,
  • az Európai Uniótól Magyarországnak járó források folyósításával kapcsolatos tárgyalások elhúzódása
  • és a közel-keleti háború eszkalációjának veszélye is.

Költségvetés 2025: kiderült, mit tervez jövőre a kormány – itt vannak a fő számok a büdzséről

A költségvetési törvényjavaslat tervezete 2025-re a nemzetközi előrejelzések, valamint a KT részére elemzést készítő hazai intézmények 2,5–3,8 százalékos előrejelzési sávjának felső részén elhelyezkedő, 

3,4 százalékos gazdasági növekedéssel számol.

Ehhez a prognózis szerint a háztartások fogyasztásának bővülése és a bruttó állóeszköz-felhalmozás – vagyis az új hozzáadott érték nem elfogyasztott, hanem befektetett hányada – újbóli emelkedése egyaránt hozzájárul. A tanács megítélése szerint a kormányzati prognózis szerinti gazdasági növekedés megvalósulhat, de azt a már említett kockázatok övezik. 

A fogyasztás élénkülését stabil foglalkoztatás és az erőteljes reálbér-növekedés támogatja, ugyanakkor a lakosság továbbra is óvatos, amit a megemelkedett megtakarítási ráta is jelez. Jövőre enyhén, 0,1 százalékkal tovább nőhet a foglalkoztatottak száma, amit a versenyszféra táplál. Az előrejelzés szerint a feszes munkaerőpiacon fennmarad az évek óta magasan alakuló bérdinamika. Ezek alapján 

  • 8,7 százalékkal emelkedhet a bruttó átlagkereset, ami 
  • 5,3 százalékos nettó reálbér-növekedéssel párosul 2025-ben, és 
  • 3,2 százalékos lesz az infláció.

A vásárolt fogyasztás folyó áron számolt értéke 7,8 százalékkal nő, így a költségvetés szempontjából kulcsfontosságú áfa adóalapja érdemben emelkedhet.

Alacsonyabb kamatokkal számol a költségvetés

A KT továbbra is szükségesnek tartja, hogy a magyar gazdaság és a költségvetés egyensúlyának megteremtése érdekében a kormányzati szektor hiánya a GDP 3 százaléka alá csökkenjen. Ezzel szemben a költségvetési törvényjavaslat tervezete a kormányzati szektor eredményszemléletű hiányát 2025-ben a GDP 3,7 százalékában határozza meg. A hazai jogszabályok átmenetileg megengedték a 3 százalék feletti hiány fenntartását, de az erre vonatkozó felfüggesztés véget ért, így a jelenlegi szabályrendszer jövőre 3 százalékos hiánykritériumot ír elő. A kormány azonban e szabály módosítását kezdeményezi, így azt az Országgyűlés még a költségvetési törvény hatályba lépését megelőzően elfogadja. 

A tervezet alapján a költségvetési hiány idénre várható mértékéhez képesti csökkenését elsősorban a magas kamatkiadások mérséklődése okozza, ami az infláció mérséklődéséből adódik. A GDP-arányos bruttó eredményszemléletű kamatkiadások a törvénytervezet szerint a 2024. évi 

4,8 százalékról 3,8 százalékra csökkennek 2025-ben,

amelyet elsősorban az inflációkövető állampapírok alacsonyabb kamatra történő átárazódása okoz. Emellett a hiány csökkenését több adóintézkedés, valamint a kormány felügyelete alá tartozó költségvetési szervek összesen 350 milliárd forintos megtakarítási kötelezettsége segíti.

Reálisnak tartja a KT az államadósság-mutató tervezett csökkenését, amely a tervezet szerint a költségvetési törvényjavaslat szerint az idei év végére várható 73,2 százalékról 2025 végére 72,6 százalékra mérséklődik. A tanács ugyanakkor jelezte, hogy a jelenleg ismert körülmények alapján a 2024. évi adósságmutató magasabb lehet a törvényjavaslat tervezetében jelzettnél, ami a jövő évi csökkenést önmagában nem befolyásolja, azonban magasabb adósságpályát eredményez. 

E pálya szempontjából fokozódó kockázat, hogy a központi államadósság devizaaránya az utóbbi időszakban fokozatosan emelkedve megközelíti a 30 százalékos értéket, ezzel érdemben növelve az adósság árfolyam-érzékenységét. A tervezet szerint a 2025-ön túl kitűzött célok fokozatosan csökkenő hiány- és adósságpályát tartalmaznak. Ennek teljesülése esetén a kormányzati szektor hiánya 2026-ban már 2,9 százalékra mérséklődik, az államadósság GDP-arányos mértéke pedig a 2027-es év végére 70 százalék alá csökkenhet.

A tervezet egyébként 2024-re 0,8 százalékos GDP-növekedést prognosztizál, amihez a már megismert első három negyedév adatai alapján az év utolsó három hónapjában a gazdasági tevékenység élénkülése szükséges negyedéves alapon. A prognózis megvalósulásának legfontosabb kritikus tényezője a külső konjunktúra, azon belül is az európai (főként a német) járműgyártási értékláncok teljesítményének alakulása.

Erre senki nem számított: alulmúlta a várakozásokat a harmadik negyedéves GDP
Óriási negatív meglepésként értékelhető a harmadik negyedéves GDP-adat, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az előző év azonos időszakához képest a nyers adatok szerint 0,8, a szezonálisan kiigazított adatok szerint 0,7 százalékkal, negyedéves bázison pedig 0,7 százalékkal csökkent a kibocsátás. Ezzel másfél év után újra technikai recesszióba került a magyar gazdaság, így szinte biztos, hogy az idei 1 százalékos növekedéshez is kisebb csoda kellene.

Emelkedő adók és fogyasztás

A központi alrendszer összes – nem konszolidált – bevételi előirányzata 2025-re 39 042,9 milliárd forint, amely az ideinél 802,5 milliárd forinttal több, míg a 2024-re várható teljesítésnél 2,7 százalékkal (összegében 1021,8 milliárd forinttal) nagyobb. 

A tervezési gyakorlat szerint a bevételi források legnagyobb hányadát az adó- és járulékbevételek képezik. A benyújtott adótörvény-módosítások szerint 2025-ben egyes adónemek esetében bevezetik az inflációkövető adóemelést. Eszerint a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a KSH által közzétett fogyasztóiár-indexnek az előző év azonos időszakához viszonyított változásával emelkedik 

  • a regisztrációs adó, 
  • a gépjárműadó, 
  • az átírási illeték, illetve 
  • a jövedéki adó (üzemanyag és alkohol esetében).

Ebbe a körbe kerül 2026-tól a cégautóadó és a dohány jövedéki adója is.

A nagyobb bevételi csoportok közül például a gazdálkodó szervezetek befizetéseinek előirányzata 3927,5 milliárd forint, amely 8,3 százalékkal (302,5 milliárd forinttal) haladja meg a 2024-es várható teljesítést. Ebben a körben a meghatározó súly hagyományosan a társasági adó  Ennek előirányzata 1285,5 milliárd forint, amely az idei évi várható teljesítéshez viszonyítva 19,4 százalékkal (összegében 208,5 milliárd forinttal) emelkedik. 

Csökken a pénzügyi szervezetek befizetéseinek előirányzata, 253,1 milliárd forintra az idén várható 294,5 milliárd forintról. A kisadózók tételes adójának előirányzata 66,7 milliárd forint, amely 0,4 milliárd forinttal kevesebb a 2024. évi várhatónál. Ennek hátterében az e csoportba tartozó vállalkozások számának várható mérsékelt csökkenése áll. Az energiaágazat befizetéseinek előirányzata 296,7 milliárd forint, 13,3 milliárd forinttal kevesebb a 2024-es várhatónál. 

Ezek mellett például a bányajáradék előirányzata 2025-ben 129 milliárd forint, amely 17,6 százalékkal meghaladja az idei értéket, ami részben a szabály módosulásából következik. Az útdíjak előirányzata 663 milliárd forint, ez pedig 7,1 százalékkal (44,1 milliárd forinttal) több az idei évben várhatónál. Ugyancsak nő a kiskereskedelmi adó előirányzata, az erre tervezett 295,3 milliárd forint, 11,7 százalékkal (30,9 milliárd forinttal) nagyobb az idei várható teljesítésnél.

Áfa, családok támogatása és rezsi

A fogyasztáshoz kapcsolt adók előirányzata 10 952,5 milliárd forint, ez pedig 7,5 százalékkal (762 milliárd forinttal) több az idénre várhatónál. 

Az általános forgalmi adó előirányzata a tervezet szerint 8277,2 milliárd forint,

ez pedig 8,1 százalékkal (617,4 milliárd forinttal) haladja meg az idei várhatót. Ennek teljesülését támogatja a keresetek további 8,7 százalékos növekedése, és a háztartások 3,9 százalékos fogyasztásbővülése. 

A tervezet szerint az államháztartás központi alrendszerének összes – nem konszolidált – kiadási előirányzata 43 165,8 milliárd forint, a 2024. évi előirányzatnál 5,9 százalékkal, míg a 2024. évi varható teljesítésnél mindössze 0,8 százalékkal több.

A tervezet alapján 2025-ben is folytatódik a családok támogatása. A Rezsivédelmi Alap megszűnik 2025-től, így a lakossági rezsivédelem fenntartása az Energiaügyi Minisztérium fejezethez kerül, és a 2024. évi 917 milliárd forintos előirányzat után 880 milliárd forint a tervezett kiadás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.