A könyvpiac forgalma évről évre folyamatosan csökken, tavaly 61,6 milliárd forintra szűkült, ez 4,1 százalékos visszaesésnek felel meg a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) adatai szerint. Ez az érték azt jelenti, hogy 2010-ben fejenként 6200 forintot fordított Magyarország lakossága különböző kiadványokra. Az MKKE felmérése szerint a közoktatási tan- és nyelvkönyvek piaca 2010-ben is megőrizte első helyét, 16,6 milliárdos forgalma 27 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Az ismeretterjesztő könyvek előző évben elfoglalt pozíciója – a forgalom értékének 0,7 százalékos csökkenéss ellenére – a könyveladáson belül 24 százalékos összpiaci részarányával változatlan maradt.
A szakma talán legnagyobb bemutatkozási lehetőségét, a hétfőn zárult 82. Ünnepi Könyvhetet és a 10. Gyermekkönyvnapokat Zentai Péter László, az MKKE igazgatója sikeresnek ítélte meg, bár a tavalyi esemény forgalmát nem érte el. A könyvszakma számára a látogatószámon kívül a kiadványok eladási statisztikáinak mindenképpen nagyobb jelentősége van. A forgalmi adatokkal kapcsolatban végeredmény nincs, nem is lehet, de Zentai Péter László szerint a rendezvényen legalább 200-300 millió forintnyi kiadványt adott el a megjelent körülbelül 250 kiadó, melyektől változatos reflexiók érkeztek. „Egyes kiadók a tavalyi, kimagasló eredmények túlszárnyalásában reménykedtek, mások pedig a kevés vásárló miatt panaszkodtak” – mondta a szakember.
A könyvpiac egészének jelenlegi állapotáról szólva Zentai Péter László elmondta, általában optimistán tekint a teljesítményére, de az idei számok nem adnak bizakodásra okot, a szakma nem bízik a fellendülésben. A tavalyi év hasonló időszakában jobban teljesített a könyvszakma, igaz, az év egésze már nem sikerült a terveknek megfelelően, ugyanis a hagyományosan erős karácsonyi időszak nem hozta a várt forgalmat a fizetőképes kereslet hiánya miatt.
A könyvpiac az elmúlt években lassú visszaesést szenvedett el, ez az igazgató szerint várható is volt egy tíz éven át tartó folyamatos konjunktúra után, ami hosszabb távon nem volt tartható. A piac az 1997-es évi 25 milliárd forintos forgalmát évi 67 milliárdra tornázta fel 2008-ra, ez azóta évente körülbelül 3 milliárd forinttal csökken.
Ezt a tendenciát támasztja alá Babucs Éva, a Geopen Kiadó ügyvezető igazgatója is. „Az egyértelmű csúcs 2008-ban volt, mind az egész szakmában, mind kiadónk életében. A nagyjából tíz éven át tartó őrült fejlődés nem volt tovább fenntartható” – állítja a szakember. A minőségi kiadványok leértékelődnek a folyamatos árverseny miatt, ráadásul az olyan független kiadók, mint a Geopen sokkal nehezebb helyzetben vannak, mint a kiadóként és terjesztőként is működő nagyobb vállalkozások. Ebben a helyzetben egy hosszabb távon gondolkodó kiadó jellemzően az alternatív, közvetlen kereskedelmi formák felé nyit: így online áruházat, Facebook-profilt hoz létre, és keresi a kapcsolatot az olvasóival. A könyvipar kilátásairól szólva Babucs Éva elmondta, hogy 2011 és 2012 mindenképpen a további visszaesésről szól majd, stagnálást, így kiszámíthatóságot legkorábban 2013-ra várnak. Akkorra évi 55-60 milliárd forintos forgalommal számolnak a hazai könyvkereskedelemben.
A vásárlóknak alternatívát nyújtó elektronikus könyváruházak teljesítményéről szólva Pavuk Péter, az Adamo Books ügyvezető-tulajdonosa elmondta, Magyarországon elég lassan indul be a folyamat. A piac 5-10 meghatározó szereplője az elmúlt időszakban 2000-3000 pénzes letöltést regisztrált, ebből az Adamo Books pár száz kiadvány értékesítésével vette ki a részét.
A piac teljesítményét egyszerre több tényező fogta vissza. A válság miatt beszűkült fizetőképes kereslet mellett az elektronikus olvasók eladásai sem produkálták a megfelelő forgalmat, a magyar fogyasztóknál legfeljebb 5-10 ezer készülék lehet. A piac bővülésének legfontosabb feltétele az, hogy legyenek minőségi, elérhető tartalmak – húzza alá Pavuk. A jövő sokkal biztatóbb képet fest. A szakember állítja, hogy a következő egy-két évben a piacon óriási fejlődés várható mind a tartalom, mind az elektronikus könyvek olvasóinak piacán. A két, egymáshoz szorosan kötődő piaci szegmensben a következő egy évben 300-500 százalékos bővülést prognosztizál Pavuk Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.