Az új cégben a svájci társaságot teljes tulajdonú magyarországi leányvállalata, a vasúti kocsiszekrényeket gyártó Stadler Szolnok Kft. képviseli, a majdani tulajdonosi hányadokról még nem határoztak. „A beruházás várhatóan mintegy 20 millió svájci frankba kerül, nagysága függ a kiépítendő kapacitásoktól” – válaszolt a Világgazdaságnak Peter Spuhler a tegnapi aláírás után.
Az új gyárban teljes motorvonatokat szerelnek majd össze, a forgóvázakat a Stadler winterthuri gyára szállítja. Az alapkőletétel erre az évre, a gyáravatás 2012 végére várható. Az új üzem beindításával a mostani bő 200 főn felül további 300 dolgozót vesz fel a szolnoki társaság, amely az összeszerelésben jelentős hazai beszállításra számít.
Addig azonban még hosszú az út.
„A Stadlerrel felmérjük a lehetséges beszállítói kört. Egy részük a szolnoki ipari parkba is települhet, de számolunk egész Kelet-Magyarországgal, sőt távolabbi térségek cégeivel is. Egy hazai vasútijármű-ipari klasztert szeretnénk létrehozni, amely megoldhatja a város, a szűkebb térség, de akár fél Magyarország problémáját is” – tájékoztatta lapunkat Szalay Ferenc.
„A vonat-összeszerelő bázissal a 2007-ben három lépcsőben meghatározott beruházási tervünk utolsó fokozatát valósítjuk meg” – mondta Peter Spuhler. Az új szolnoki egységben készülhetnek majd a MÁV által a közeljövőben a kelet-magyarországi elővárosi vonalakra vásárolandó motorvonatok is.
Ehhez persze az kell, hogy a Stadler a 2005-ös tenderhez hasonlóan itt is sikeresen szerepeljen. Az akkori megbízás alapján szállított 60 FLIRT villamos motorvonat Peter Spuhler tájékoztatása szerint a vállaltnál kevesebb meghibásodással és nagyobb rendelkezésre állással fut a hazai síneken. Előállításukban a meglévő, de ma már kizárólag exportra termelő szolnoki Stadler cégre is jutott szerep. Az anyavállalat tervei szerint a szolnoki bázis a svájci és a németországi mellett a csoport új pillére lesz, főleg, ha sikerül idetelepíteni egy arra kiszemelt, komplett vasúti alrendszereket gyártó partnercéget is. Mindez további lehetőséget jelent a hazai beszállítóknak.
Az összeszerelő kapacitás kiépítésével a szolnoki Stadler-üzemben létrehozott hozzáadott érték aránya egy vonatnál 30 százalék körüli, további 30-35 százalékot a hazai beszállítók adhatnak, a többi pedig régiós import. Ezzel a hazai érték öszszességében meghaladhatja a 60 százalékot.
A svájci cég ennél is tovább tervez. „Az új üzemben akár metrókocsikat is lehet majd gyártani, még a sajtóban szereplő új 700 szerelvény is elkészülhet Szolnokon” – közölte Peter Spuhler. Ha lesz új metrótender, azon „a Stadler is indul, alapvetően egyedül”. A villamos berendezéseket valamely komoly referenciákkal rendelkező partner szállíthatná.
Peter Spuhler derűlátó egy esetleges fogaskerekű-tender kiírását tekintve is. Ez a járműtípus kis piaci résnek számít ahhoz, hogy egy fogaskerekűeket nem gyártó cég ilyen tender érdekében fejlesztésbe kezdjen. Aki korábban mégis megpróbálkozott vele – mint nemrég egy ausztriai rivális –, végül olyan szinten teljesített, hogy a megrendelő utóbb a Stadlernél – a világ ma egyetlen fogaskerekű-gyártójánál – rendelt újabb tételt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.