A magát Lulz Security-nak nevező csoport a SonyPictures.com oldalra hatolt be, de nem is ez volt az első Sony szolgáltatás, amelyet feltörtek, hiszen múlt héten a Sony Music japán weblapjába jutottak be, hackercsoport megint egy SQL injektálási hibát használt ki. A Sony közleményben reagált a hacker-támadásra: mint mondják tudomásul vették a Lulz felhívását és kivizsgálják az ügyet.
A csoport közleménye szerint azért adták közre a megszerzett adatokat, mivel a Sony rendszere botrányosan rossz volt. A jelszavakat például sima szövegként tárolta a szerver annak ellenére, hogy legalább tíz éve minden biztonsági szakértő ágál e lusta és rossz megoldás ellen.
A Sonynak legutóbb áprilisban kellett bocsánatot kérnie felhasználóitól, mert egy hacker több mint 77 millió felhasználó bizalmas adatát szerezte meg jogtalanul a gyártó PlayStation hálózatáról. A támadást az internet történetének legnagyobb adatlopásának minősítették, ám a gyártó sokáig hárította magáról a felelőséget. Napokba telt mire a vállalat vezetősége hajlandó volt kiállni, és bocsánatot kérni az eset miatt. A BBC szerint az adatlopás a Sony üzemi eredményében 170 millió dollár kárt okozott.
Jóri András, adatvédelmi biztos lapunknak küldött állásfoglalásában kifejtette: a modern társadalom egyre inkább függ a számítógépektől és az informatikai rendszerektől. A lehetséges veszélyforrások sokfélék, ezek közül az egyik az adatok megszerzésére irányuló informatikai támadás. Ezzel szemben az ellenszer csak a védekezés lehet, azaz a támadás felismerése és elhárítása, mert a megtámadott által indítandó "válaszcsapás" - még ha esetleg mód is lenne rá - nem megengedett. (Kivétel az úgynevezett kiber-hadviselés) Ebben a szituációban mindig a támadó van helyzeti előnyben, mert ő választja meg a támadás célpontját, módját és idejét - írja a biztos.
A lehetséges célpont bárhol lehet, hiszen az internet az egész világot behálózza. Az informatikai támadások ellen ezért nincs és nem is lehet abszolút védelem. A védekezés célja a sikeres támadás esélyének lehetőség szerint, a veszélyeztetettség mértékéhez képest elfogadható szintre csökkentése.
Egészen más informatikai veszélyekkel kell szembenéznie egy otthoni felhasználónak és egy nagyvállalatnak; ezek kockázati kitettség szempontjából sincsenek azonos helyzetben. Adatvédelmi oldalról elsősorban az adatkezelő kötelessége és felelőssége, hogy megteremtse az adatai biztonságát.
Ugyanakkor bizonyos informatikai rendszerek és szolgáltatások a társadalom számára fontosabbak annál, hogy megengedhető lenne ezek védelmét csak az adatkezelőre bízni. Például a közszolgáltatások, az erőművek, a hírközlés, a közlekedés-irányítás informatikai rendszerei működőképességének fenntartása, kibertámadások elleni védelme nemzetbiztonsági és honvédelmi szempontból is szükséges; ez állami beavatkozást igényel (mint például az grúz-orosz kiberháború, Stuxnet támadás).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.