BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vasút nagy visszatérése

Évekkel ezelőtt a vasút jelentette a fő szállítási módot az olajipar számára. A vezetékek megépülésével a szektor jelentősége csökkent, az új amerikai lelőhelyek azonban ismét szükségessé teszik a vonatok bevetését.

A vasúti szállítás jelentősségét jól illusztrálja, hogy John D, Rockeffeler idejében a Standard Oil ellen felhozott legfontosabb vád az volt, hogy erőfölényét kihasználva alacsony árakat alkudott ki a vasúttal. Az amerikai óriásvállalat Pennsylvaniából és Ohióból szállította a síneken a nyersolajat clevelandi finomítójába, ahonnan a keleti part felé indultak a finomított olajszállítmányok.

Ez a korszak az olajvezetékek kiépítésével egy időre letűnt, most azonban ismét éledezni látszik a vasúti olajszállítás. A Bakken és Eagle Ford olajpala mezőkön fokozódik a kitermelés, de a kanadai határ mentén húzodó területekről nem indulnak olajvezetékek. A BNSF nemzeti vasúttársaság ugyan a Platts kérdésére sem árulta el, pontosan mennyi olajat szállított a múlt évben, azt viszont igen, hogy a Bakkenről érkező szállítmányok mennyisége egy éve alatt megkétszereződött. A vállalat átlal üzemeltetett kocsik akár 70 ezer hordó olajat képesek leszállítani naponta.

A Bakken olajpala közelében fekvő Trentonban pedig jelenleg egy 109 hektáros területen épül ki egy komplex vasúti terminál, ahonnan délre szállíthatják az olajat. Ezzel párhuzamosan a Tesoro a nyugati vasúti útvonalakon dolgozik azért, hogy a Washington államibeli Anacortesben található finomítónak több munkát adjon. A telepen jelenleg naponta maximum kétezer hordó Bakkenről érkező olajat finomítanak, de ha az útvonal kiépül, ez a mennyiség 30 ezer hordóra szökhet fel. A U.S. Development Group vasúti fejlesztő cég eközben kétszeresére, napi 130 ezer hordóra emelné a louisianai terminálja szállítókapacitását.

A Turner Mason elemző cég számításai szerint az olaj vasúti szállítása ilyen távon kisebb mennyiség esetében hordóként 11-12 dollár, míg nagyobb mennyiséget 7-8 dollárért szállítanak le a cégek. A csővezetéken keresztül történő szállítása ára átlag 6 dollár hordónként. Csakhogy a vezetékes szállítás esetén a bakkeni kitermelők Wyomingban 102 dollárért adhatják el az olajat, míg ha a hordókat vasúton elviszik St. Jamesbe, akkor akár 120 dollárt is kaphatnak érte.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.