Szépek ezek a növekedési adatok, de ne felejtsük el, hogy a pincéből indult a piac – mondta Orbók András, a MAN-képviselet kiemelt vevőkapcsolati vezetője, hozzáfűzve, hogy a válság miatt 2009-ben minden gyártó visszafogta a termelést, hiszen az első nyolc hónapban 38 százalékkal szűkült az európai haszonjármű piac 2008 azonos időszakához képest. A 3,5 tonna össztömeg feletti járművekből például 2009 augusztusában éppen feleannyi fogyott, mint egy évvel korábban, a kamioneladások pedig 57 százalékkal csökkentek abban a hónapban.
Most mondhatni konszolidálódott a piac. A következő nagy keresletélénkülést két év múlva várja a szakember, mivel 2014. január 1-jétől már csak Euro 6-os környezetvédelmi osztályú kamionok kaphatnak rendszámot. Körülbelül akkora forgalomugrás várható emiatt, amilyet a szakma a csak nehezen manipulálható elektronikus tachográf 2006. májusi bevezetése előtt tapasztalt.
Ami a magyar kamionpiacot illeti, a legtöbbet értékesítő Volvo a flottamegrendeléseknek, ezen belül főleg a Waberer’s csoportnak köszönheti első féléves jó eredményét. De nem panaszkodhat a MAN sem. Amint Orbók András lapunknak elmondta, ebben az évben 300 járművet szállítanak a Waberer’s számára, ezekkel 800-ra emelkedik a 2300 saját járműszerelvénnyel rendelkező fuvarozóvállalat MAN-járműállománya. A legnagyobb magyar fuvarozóvállalat ugyanis három különböző márkától vásárol.
Nagy István, a Mercedes haszonjárműveket forgalmazó Pappas Autó Magyarország ügyvezető igazgatója arra emlékeztet, hogy a 6–15 tonna össztömeget felölelő szegmensekben már a válság előtt is jelentősen csökkent az értékesítés. És miután vége a nagy autópálya-építéseknek, azt ott használatos hatalmas billencsekből tavaly talán kettő sem kelt el Magyarországon, és az idén sem várható az építőipari járművek forgalmának élénkülése. Más kérdés viszont, hogy a 15 tonna fölötti járművek közül szinte kizárólag kamionvontatókat vesznek a vállalkozások. A márka kissé lemaradt a flottaértékesítési versenyben, hiszen a legnagyobb csomag egy negyvendarabos rendelés volt, amelyet a Horváth Rudolf Intertransport Kft. vásárolt a képviselettől. A magyar piac élénkülését látva Nagy István nem tartja kizártnak, hogy az idén a 2008-as csúcsévben elkelt 3600-nál is több kamion találhat gazdára.
„A magyar, cseh, szlovák, szlovén és horvát piacra egyaránt jellemző, hogy szinte kizárólag a 3,5 tonnás, illetve a 15 tonnánál nagyobb járművek iránt van igény. Ugyanakkor a gyárakban már régen elfogyott a válság alatt felgyűlt elfekvő készlet, így ma minden márka az egészséges 2-4 havi határidőre szállítja a megrendelt járműveket” – mondta Gyöngyössy István, az Iveco magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója.
Ami a járművásárlás hitelhátterét illeti, a 3,5 tonnás kategóriában a jármű elegendő a hitel fedezetére, de a nagy kategóriában más a helyzet, különösen amiatt, hogy a fuvarozók nagyon megszenvedték a válság legsúlyosabb első másfél évét. Ezért a gyárak – hogy megteremtsék az értékesítés feltételeit – vagy maguk alapítanak lízingcéget, vagy, amint azt az Iveco tette, szövetségre lépnek egy lízingcéggel. Így a múlt hónapban az UniCredit Leasing közreműködésével Magyarországon is megkezdte a munkát az Iveco pénzügyi szolgáltatója, az Iveco Capital. A kereslet-kínálat egyensúlyba kerülését jelzi, hogy amíg 2009-ben egy hároméves kamion értéke csupán az új ár 35 százalékát érte el, ma már 45-55 százalékról beszélhetünk. Igaz, Gyöngyössy István szerint a normális szint 40–50 százalék közt lenne, csak éppen az a baj, hogy a legfiatalabb vontatók inkább négyévesek, amikor felbukkannak a használtpiacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.